به گزارش افكار نيوز، فرهاد پرورش در گفتگو با فارس، در خصوص جايگزيني توپولفهاي شركت هواپيمايي ايران ايرتور با بوئينگهاي MD كه به تازگي وارد كشور شده است، اظهارداشت: شركت هواپيمايي ايران ايرتور در راستاي جايگزيني ناوگان توپولف خود، تقاضايي را در راستاي تخصيص اعتبار به دولت ارائه داده كه هنوز موفق به دريافت اين اعتبارات نشده اما در حال پيگيري دريافت آن است.

وی خاطرنشان کرد: ایران ایرتور برنامه دارد که ناوگان ملکی جایگزین توپولف‌های خود کند؛ بنابراین از دولت درخواست کرده است که با تخصیص منابع، نسبت به ورود ناوگان ملکی جدید اقدام کند.

مدیرعامل ایران‌ایر با تأکید بر اینکه در راستای جایگزینی ۱۳ فروند توپولف ایران ایرتور با هواپیماهای مناسب، لازم است دولت اعتباری را به این ایرلاین اختصاص دهد، تصریح کرد: با توجه به فرصت پنج ماهه ایران ایرتور برای زمین‌گیر کردن توپولف‌ها که در حال حاضر چهار ماه آن باقی مانده است، فعلأ هواپیمای بوئینگ MD که هم‌اکنون تعدادی از آن وارد کشور ‌شده است و تعدادی دیگر نیز در راه است، به تدریج جایگزین توپولف‌های ایرتور خواهند شد اما در عین حال هم این شرکت هواپیمایی پی‌گیر جایگزینی هواپیماهای خود با ناوگان جدید‌تر دیگری نیز است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: بوئینگ‌های MD به صورت اجاره‌ای در اختیار ایران ایرتور قرار می‌گیرد اما این بوئینگ‌ها، ملکی کشور ایران است.

پرورش خاطرنشان کرد: بوئینگ‌های MD که جایگزین توپولف‌های ایران ایرتور می‌شود از لحاظ تعداد صندلی برابر با تعداد صندلی توپولف‌ها است بنابراین اختلالی در پروازها و جابه‌جایی مسافر توسط این شرکت هواپیمایی رخ نخواهد داد.

مدیر عامل ایران‌‌ایر با تأکید بر اینکه بوئینگ MD هواپیمایی است که می‌تواند جایگزین تمامی پروازهای قبلی ایران ایرتور شود، توضیح داد: بوئینگ MD به ‌راحتی می‌تواند در مسیرهای هوایی طولانی ایران ایرتور نظیر مشهد دزفول که چند ماهی است برقرار شده است، به جای توپولف‌ها اقدام به جابه‌جایی مسافر کند، بنابراین هیچ نقطه پروازی داخل کشور با تغییر ناوگان این شرکت دچار مشکل نخواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: بوئینگ‌های MD از ماه آینده به تدریج وارد ناوگان شرکت هواپیمایی ایران‌ ایرتور خواهد شد.
با وجود شرایط ویژه تحریم دولت آمریکا علیه ایران، قطعأ همگان بر مشکلات و موانع پیش‌روی نوسازی ناوگان هوایی کشور اذعان دارند و می‌دانند ورود یک فروند هواپیما به کشور با سختی‌های دوچندان و عبور از کانال‌های متفاوت صورت می‌گیرد.

در این‌باره ورود چندین فروند بوئینگ MD حتی با وجود آنکه تولید آن متوقف شده است، برای کشور ایران به مصابه گذر از هفت‌خوان رستم است.

قطعأ هر هواپیمایی که مجوز پرواز را از سازمان هواپیمای کشوری دریافت کند از لحاظ ایمنی در مرتبه استاندارد قرار دارد اما امید است با آزاد‌شدن قیمت‌ها و افزایش درآمد شرکت‌های هواپیمایی داخلی، این ایرلاین‌ها به دنبال توجیه مالی مطلوب‌تر، با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به ورود هواپیماهای غربی نوین‌تر به ناوگان هوایی خود کنند تا بدین ترتیب شرایط رقابتی منجر به ارائه خدمات بهتر به مسافران حمل و نقل شود.

به گزارش فارس با احتساب پنج فروند بوئینگ MD که طی یک ماه گذشته به ناوگان هوایی کشور افزوده شد، در حال حاضر ۳۱ فروند بوئینگ MD در ایرلاین‌های کشور فعال هستند.

تاکنون بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ فروند از این نوع هواپیما در جهان تولید شده است؛ تولیدات این نوع هواپیما از سپتامبر سال ۱۹۸۰ میلادی آغاز شد و تا سال ۱۹۹۵ ادامه یافت.

‌در حال حاضر ۳۲ فروند ۸۱ MD ‌در ۱۱ ایرلاین دنیا، ۵۸۱ فروند ۸۲ MD در ۴۵ ایرلاین، ۲۵۳ فروند ۸۳ MD در ۴۶ ایرلاین، ۵۷ فروند ۷۷ MD در ۱۲ ایرلاین، ۱۵۰ فروند ۸۸ MD در هشت ایرلاین و ۱۱۶ فروند ۹۰ MD در ۱۰ شرکت هواپیمایی دنیا فعال هستند.

اين مدل هواپيما با به كار گيري نيرويي معادل ۲۵ هزار پوند در زمان برخاست هواپيما، با سرعتي معادل ۸۸۵ كيلومتر در ساعت و با ۱۵۵ مسافر، تنها به يكهزار و ۵۲۴ متر از باند فرودگاه به منظور انجام عمليات برخاست، نياز دارد.