افکار- اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که باید در سال ۲۰۱۳ برای تامین تقاضا به طور متوسط روزانه ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت تولید کند که ۱۰۰هزار بشکه در روز بیشتر از پیشبینی این سازمان در ماه گذشته است. تولید اوپک در ماه ژانویه ۵۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از این مقدار و حدود ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود.

دبیرخانه اوپک در وین اعلام کرد: با توجه به برخی علائم بهبود در اقتصاد جهانی و هوای سرد در شروع سال جاری، پیش‌بینی برای رشد تقاضای نفت جهان در سال ۲۰۱۳ افزایش یافته است. بخش اعظم این رشد تقاضا از سوی چین است.

به دلیل علائم بهبود اقتصادی در آمریکا، چین و گمانه زنی‌ها درباره مقاومت اروپا برابر بحران بدهی بهای نفت برنت در سال جاری ۶.۷ درصد افزایش یافته.

نفت برنت امروز ۱۱۸ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه معامله شد.

اوپک اعلام کرد: تقاضای نفت جهانی با روزانه ۸۰۰ هزار بشکه(۰.۹ درصد) افزایش به ۸۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که یک افزایش ۸۰ هزار بشکه‌ای را نسبت به گزارش ماه گذشته نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، روزانه ۴۰۰ هزار بشکه از این رشد تقاضا به تنهایی از سوی چین است.

گریت زامبو فعال نفتی در مونیخ گفت: ‌ اگر وضعیت اقتصادی همچنان بهبود یابد، فرصت خوبی برای رسیدن بهای نفت به بیش از ۱۲۸ دلار پیدا خواهد شد.

اعضای اوپک ماه گذشته تولید خود را با ۲۱ هزار بشکه در روز کاهش به ۳۰ میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه در روز رساندند.

این در حالی است که این مقدار نیز همچنان ۳۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سقف تولید رسمی ۳۰ میلیون بشکه‌ای این سازمان است.

عربستان سعودی تولید خود را در ماه ژانویه با روزانه ۷۵ هزار و ۸۰۰ بشکه کاهش به ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز رساند.

عبدالله البدری دبیرکل اوپک اخیرا در کنفرانسی در لندن گفت: هیچ نیازی برای کاهش تولید اوپک در صورت وجود نگرانیهای اقتصادی وجود ندارد و وی کاهش قیمت نفت را در سال جاری پیش بینی نمی‌کند.

اوپک پیش‌بینی خود را برای تولید کشورهای غیر عضو این سازمان در سال ۲۰۱۳ ثابت نگه داشت. تولیدکنندگان غیرعضو اوپک مانند آمریکا، کانادا و برزیل تولید خود را با ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش به ۵۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز خواهند رساند.

اعضای اوپک شامل الجزایر، آنگولا، اکوادور، ایران، عراق، عربستان، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، امارات و ونزوئلا هستند. نشست اوپک در ماه می برگزار خواهد شد.