افکار

- تاکید بر ثبات و آرامش فضای موجود به عنوان زمینه بهبود اوضاع اقتصادی کشور، و برخی سیاست‌های نوظهور از سوی بانک مرکزی و مجلس در قانونی کردن برخوردهای شدید با دارندگان ارز خارج از چارچوب صرافی‌ها، مرکز مبادلات و بانک‌ها، حضور آزادانه دلالان و مردم عادی را برای خرید ارز کمرنگ‌تر کرده است. این البته لزوما به معنی بازگشت سهل و آسان تقریبا ۲۰ میلیارد دلار نزد مردم به بازار و شبکه بانکی نیست.

قطعا در این راه مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد اما بهترین راه برای تشویق و اجبار به این کار، همان افت قیمت است. تامین نقدینگی ریالی برای ایام پایانی سال انگیزه فروش ارز در بازار را نیز فراهم می‌آورد. این شرایط البته فارغ از متغیرهای نگران‌کننده پولی مانند تورم حدودا ۲۸ درصدی و حجم نقدینگی ۴۲۴ هزار میلیارد تومانی و برخی انتظارهای تورمی موجود مورد توجه است.

سازو کار بازار خود تعیین‌کننده است و در این روزها افت قیمت را می‌توان به عوامل مهمی نسبت داد. پیش فروش سکه نیز در راه است و انتظار بازار برای بهره‌گیری از تخفیف‌های بیشتر وجود دارد. بانک مرکزی از فردا ثبت‌نام برای سکه را برای تحویل شش ماهه آغاز خواهد کرد. مبلغ علی‌الحساب برای پیش پرداخت ۱ میلیون تومان در نظر گرفته شده و آنچه فعلا در نظر است، این است که ۱۸ درصد زیر قیمت بازار سکه به متقاضیان تحویل می‌شود. در این میان البته شش درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز محاسبه خواهد شد.

بازار با اعلام این خبر چندان رضایتی از خود نشان نداده است. بهمنی گفته که میزان نهایی تخفیف در قیمت را در این روزها اعلام خواهد کرد.

در فاصله اندک باقی مانده به اول اسفند این طرح هنوز شفافیت کامل ندارد. خبرهای مربوط به آن در حالی اعلام شد که روابط عمومی بانک مرکزی تقریبا این خبرها را نهایی ندانسته و از این رو امکان تغییر در برخی جزئیات آن وجود دارد. در عین حال از آنجا که این دوره از ثبت‌نام‌ها برای کنترل تقاضای خرده‌فروشی سکه است، سقف ۱۰ سکه برای ثبت‌نام قطعی به نظر می‌رسد. مانعی جدی برای ورود شرکت‌ها و افراد حقوقی برای ورود به عرصه دلالی و فروش‌های کلان سکه.

بازار در عین حال منتظر دور تازه مذاکرات ایران با ۱ + ۵ است. سایت‌های داخلی به نقل از طرف‌های غربی گزارش دادند در این دوره از نشست‌ها البته به شرط بسته شدن سایت فردو، امکان معامله فلزات گرانبها از جمله طلا را به عنوان ما به ازای فروش نفت و گاز تسهیل خواهند کرد. گفته شده که این پیشنهاد در نشست این دوره مطرح می‌شود.

بازار داخلی

دیروز قیمت دلار بر تابلوها تقریبا ۳۰ تومان افت ثبت کرد. قیمت سکه البته تغییر زیادی نداشت و در سطح ۱ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان نوسان داشت. نیم سکه و ربع سکه نیز همچنان در سطح ۷۳۰ هزار تومان و ۴۳۵ هزار تومان اعلام شدند که ثبات و نوسان اندک را به همراه داشته‌اند. بازار طلا شاهد افت بیش از ۲۵۰۰ تومانی هر گرم طلای ۱۸ عیار بود و قیمت آن تا ۱۴۱ هزار تومان کاهش داشت.

در مرکز مبادلات اما قیمت انواع ارز ثابت و بدون تغییر باقی ماند. مطابق روزهای یکشنبه قیمت‌ها در این مرکز تغییری ندارد.

نرخ ارزها در مرکز مبادلات

نرخ دلار، پوند و یورو دیروز در مرکز مبادلات ارزی نسبت به روز گذشته تغییری نداشته و براین اساس این نرخ‌ها به ترتیب ۲۴ هزار و ۵۱۶ ریال، پوند ۳۸ هزار و ۴۳ ریال و یورو ۳۲ هزار و ۷۵۷ ریال اعلام شد.

قیمت فرانک سوئیس در مرکز مبادلات ارزی کشور ۲۶ هزار و ۵۸۱ ریال، کرون سوئد سه هزار و ۸۷۸ ریال، روپیه هند ۴۵۱ ریال، درهم امارات شش هزار و ۶۷۴ ریال و یکصد ین ژاپن ۲۶ هزار و ۲۰۰ ریال اعلام شد که تغییر قیمتی نداشتند.

همچنین لیر ترکیه ۱۳ هزار و ۸۵۶ ریال، روبل روسیه ۸۱۴ ریال، ریال قطر شش هزار و ۷۳۴ ریال، یوآن چین سه هزار و ۹۲۹ ریال و یک هزار وون کره جنوبی ۲۳ هزار ریال اعلام شد که نسبت به روز شنبه تغییری نداشتند.

تقویت عرضه در مرکز مبادلات

همچنین سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با اشاره به پرداخت ارز به ۱۸ هزار و ۱۰۲ فقره ثبت سفارش در مرکز مبادلات ارزی، گفت: تقاضا برای ارزهای محلی روزانه پوشش داده می‌شود و هدف بانک مرکزی تقویت عرضه در مرکز مبادلات است.

صمد کریمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: تا پایان روز شنبه ۲۸ بهمن ماه، ۱۸ هزار و ۱۰۲ فقره ثبت سفارش در مرکز مبادلات ارزی پذیرفته و برای تخصیص ارز به بانک معرفی شده است. وی در مورد شرایط فعلی مرکز مبادلات ارزی، گفت: هم‌اکنون در مرکز مبادلات ارزی تقاضاها به صورت سیستماتیک انجام می‌شود و هدف ما تقویت جانب عرضه در مرکز است.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی تصریح کرد: در مرکز، تقاضا برای ارزهای محلی به صورت روزانه پوشش داده می‌شود، اما با توجه به اینکه تقاضای زیادی که برای ارزهای جهان روا وجود دارد و تجار و بازرگانان سال‌ها با کشورهای اروپایی فعالیت تجاری داشتند، پرداخت ارز به این تقاضاها با چند روز انتظار پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون برای برخی ارزها مازاد تقاضا و برای برخی دیگر مازاد عرضه وجود دارد و تغییر این الگوی تجاری زمان‌بر خواهد بود؛ الگوی تجاری با شرایط مرکز مبادلات ارزی باید تطابق داشته باشد که به تدریج این هدف محقق می‌شود.

کریمی با اشاره به پوشش تقاضا برای گروه‌های کالایی و خدمات، گفت: در صورتی که با افزایش عرضه ارز در مرکز مبادلات همه تقاضاها پوشش داده شود، تقاضا‌های واقعی خارج از مرکز مبادلات تامین نمی‌شود؛ بنابراین هرگونه تقاضای ارز خارج از این چارچوب برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

طلا در بازارهای جهانی

دیروز بهای طلا به دلیل تعطیلی روز یکشنبه همچنان بر قیمت ۱۶۱۰ دلار بسته مانده بود. در آمریکا برخی خوش‌بینی‌ها نسبت به نبود نیاز به اعمال محرک‌های اقتصادی در این کشور، درونمای قیمت طلا را کاهشی کرده است.

در اروپا بحران بدهیها همچنان ادامه داردو هنوز تا برآمدن برخی شاخصهای قابل اعتنا در این قاره زمان زیادی لازم است. دیروز نشست سران ۲۰ کشور و اقتصاد بزرگ دنیا برگزار شد و لزوم ثبات در برابری ارزها باردیگر به شدت مورد تاکید قرار گرفت.