‫هدف مافیای صنعت خودرو چیست‬؟
افکار

- نقش صنعت خودرو در رشد اقتصادی جوامع و حرکت دادن موتور صنعتی یک کشور انکارناپذیر است امروزه بر کسی پوشیده نیست که صنعت خودرو در جهان نقش و جایگاه ویژه ای دارد. این صنعت نه تنها یک عامل اقتصادی موثر که موتور توسعه صنعتی و اقتصادی بسیاری از کشور ها به شمار می آید.

اندیشمندان و اقتصاددانان، صنعت خودرو را لوکوموتیو صنایع نام گذارده‌اند چرا که این صنعت به تنهایی با بیش از ۶۰ رشته صنعتی مختلف دیگر ارتباط دارد. رده دوم در بین گروه‌های مختلف صنعت(بعد از صنعت نفت) و مکان سوم در گروه فعالیت‌های اقتصادی جهان پس از بانک‌ها متعلق به این صنعت است و بیش از صد میلیون نفر اشتغال صنعتی جهان متاثر از این شاخه فعالیت است. این آمارها نشان‌دهنده اهمیت این صنعت بوده، مسئله‌ای که نمی‌توان آن را نادیده گرفت یا جزو اولویت‌های میانی یا پایین قرار داد و از سوی دیگر همین مسائل به پیچیدگی‌های بیشتر این صنعت منتج شده است که درنهایت مدیریت و کنترل بسیار سنگینی را مطالبه می‌کند.

در کشور ما نیز تولید و صنعت خصوصا در شرایط کنونی به میزانی مهم و قابل توجه است که رهبر معظم انقلاب در جمع مدیران و کارشناسان صنعت و معدن کشور با توجه به نقش بالای صنعت در اعتلا و رشد ایران اسلامی، پیشرفت های صنعت کشور را ارزشمند توصیف می کنند و خواهان آن می شوند که با تلاش و پیگیری دو چندان و خستگی ناپذیر و تکیه بر دانش و علم و ارتقای کیفیت محصولات داخلی، یک حرکت جهشی در بخش صنعت انجام شود.

توصیه رهبر انقلاب به نقش بالای صنعت در پیشرفت و رشد کشور در شرایطی است که این روزها شاهد طرح مسائلی در رسانه ها با هدف ضربه زدن به تولید داخل، خصوصا صنعت خودرو هستیم مسائلی چون حذف تعرفه واردات خودرو، موضوعی که بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد مخالفت قرار گرفته، مسئله ای که ایشان در بازدید از توانمندی های صنعت خودرو در سال ۸۹، می فرمایند " واردات بی رویه قطعا به تولید داخل ضربه خواهد زد، دستگاههای سیاستگذار کشور و کسانی که سیاستهای اجرایی را تنظیم می کنند به این نکته باید توجه نمایند که فراوارنی و ارزانی چیز خیلی خوبی است اما از آن مهمتر و بهتر، رشد و قوام گرفتن صنعت داخلی است این درست نیست که به دلائل گوناگونی که غالبا دلائل واهی است دروازه را به روی واردات باز کنیم من بارها به مسئولین گوناگون در بخش های مختلف دولتی گفتم اگر فلسفه و منطق شما برای افزایش واردات و تسهیل واردات ساخته های صنعتی این است که می گوئید کیفیت مصنوعات داخلی باید بالا برود خب فشار را روی این بخش بگذارید سیاستهایی وجود دارد که می توان تولید کننده را داخلی را به ارتقاء کیفیت وادار نمود، بدترین گزینه برای بالا بردن کیفیت داخلی این است که راه را برای مصنوعات خارجی باز کنیم. "

فرمایشات رهبری در خصوص اهمیت تولید و جلوگیری از واردات در حالی است که این روزها مافیای صنعت خودرو با تمام وجود بدنبال هدف قرار دادن خودروسازان بزرگ کشور و تحت فشار قراردادن آنها هستند. این روزها تیترهای اخبار عمدتا حمله کردن و متهم نمودن خودروسازان است اما کسی از این دلالان و مافیای عظیم که منابع بسیاری در اختیار دارد و برای هدفهایش هم هزینه خوبی می کند حرفی به میان نمی آورد. چرا کسی دقیق تر نگاه نمی کند که بسیاری از شعارهایی که داده می شود حتی عملی نیست مثل آزاد سازی واردات که خود قیمت دلار را به چندین برابر می رساند و عملا کارآیی ندارد و تنها صنعت خودرو را نابود می کند.

از سوی دیگر با توجه به تولید سالیانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در سال توسط خودروسازان داخلی، آیا با از بین رفتن این صنعت، توان تامین ارز مورد نیاز برای واردات یک میلیون دستگاه خودروی وارداتی به کشور وجود دارد؟ آیا این موضوع چیزی جز هدر رفتن و خروج سرمایه های ملی کشور نیست؟

بحثی که در جامعه امروز شدت گرفته، فشار زیاد بر نفی تولید خودروهای داخلی و تأکید بر واردات آن است در حالی که اولین سئوالی که مطرح می شود این است که آزاد کردن واردات خودرو به جز برای افرادی معدود، چه سودی برای عموم مردم کشور در بر دارد و اصولاً اگر بحثقدرت، زیبایی، تنوع، استحکام، کیفیت و این قبیل مسایل باشد که هم اکنون نیز چندین خودرو درجه یک کره ای، ژاپنی، فرانسوی، ایرانی در کشور تولید و مونتاژ می شوند که برخی از آنها از نظر کیفیت، خدمات پس از فروش و تأمین قطعات از وضعیت نسبتاً قابل قبولی برخوردار بوده و بقیه آنها نیز به مرور زمان در آینده نزدیک به حدود مورد انتظار خواهند رسید.

مسلما باز گذاشتن درها برای واردات خودرو، نتیجه ای جز خنثی کردن تلاش ها و سرمایه گذاری هایی که در چند دهه صنعت خودروسازی داخلی را موجودیت بخشیده ندارد. هر چند مصرف کنندگان و شهروندان ایرانی هم مانند سایر نقاط جهان، شایستگی سوار شدن بر بهترین خودروهای دنیا را دارند، اما شتاب برای ورود خودروهای خارجی، تنها با هدف دست یابی به سودهای کلان زودرس و آسانی صورت می گیرد که هیچ حاصلی برای مردم و یا مشتریان ندارد.

سوالی که در این شرایط مطرح می شود این است که آیا در سال توليد ملي، به جاي تصميمات شتاب زده و حمايت از واردكنندگان بهتر نیست که تدبيري براي حمايت از توليدكنندگان داخلي در مقابل تحريم هاي بين المللي اندیشیده شود؟ آیا در شرایطی که مشکل تامین ارز در بخش های تولیدی وجود دارد تامین ارز برای واردات خودرو به صلاح کشور است ؟!