افکار -

هفته گذشته سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور از تصمیم بزرگ دولت برای اختصاص منابع ارزی خبر داده به طوری که عمده منابع ارزی با یک نمودار صعودی در یک برنامه زمان‌بندی مشخص به این مرکز هدایت خواهد شد.

براساس اظهارات این مقام مسئول اقدامات لازم برای تامین نیازهای ارزی گروه ۹ کالایی با عنوان کلی کالای نهایی با دوام انجام پذیرفته و واردکنندگان و تجار برای واردات کالاهای مزبور پس از انجام تشریفات ثبت سفارش کالا در سازمان توسعه تجارت می توانند به شعب ارزی بانکهای عامل در تهران و شهرستانها مراجعه کنند. ازاین رو پس از تامین ارز بازار شاهد کاهش قیمت در کالاهای مشمول این گروه از جمله کامپیوتر و قطعات آن، گوشی تلفن همراه، آسانسور کامل، انواع خودروی سواری با حجم هزار سی سی تا حجم ۲۵۰۰ سی سی، لوازم خانگی و غیره خواهیم بود.

سید مهدی میرمهدی – رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه این تصمیم اتاق مبادلات ارزی هیچ ارتباطی به بازار کامپیوتر ندارد و این مرکز نمی تواند برای کالایی مانند کامپیوتر تعیین نرخ کند، اظهار داشت: تاکنون هیچ ارز مبادلاتی به کالاها و تجهیزات کامپیوتری اختصاص نیافته و هیچ ثبت سفارشی انجام نشده است براین اساس چنانچه قرار باشد ارزی به این گروه کالا تعلق بگیرد حداقل ۳ ماه زمان نیاز دارد اما متاسفانه به دلیل اعلام مسئولان و بدون کار کارشناسی انجام شده، شوکی به بازار وارد آمده است که رکود این بخش را به همراه داشته چرا که خریداران فکر می کنند این کالاها رایگان شده و یا رایگان می شود براین اساس مبادرت به خرید نمی کنند.

وی با تاکید بر اینکه اگر همین امروز کسی بخواهد ثبت سفارش انجام دهد و ارز مبادله ای به کالا اختصاص یابد حداقل ۳ ماه زمان خواهد برد تا این کالا وارد ایران شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه اعلام این تصمیم دولت بدون کار کارشناسی، شوکی به بازار وارد کرده که این شوک در آخرین ماه سال، بازار را با رکود بسیار بالایی مواجه کرده است.

میرمهدی با اشاره به تفاوت قیمت کالایی که با دلار آزاد و با دلار مبادله ای ثبت سفارش شده و وارد بازار ایران می شود، گفت: تا زمان قطعی اجرای این تصمیم، این بازار گیج است و نه خریدار طرف این بازار می رود و نه فروشنده راغب به فروش است و نمی تواند با این اختلاف قیمت میان دلار آزاد و مبادله ای کالایش را بفروشد و به طور قطع ضرر می کند.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در مورد اینکه پیشتر گفته شده بود که به کالاهای کامپیوتری و موبایل، ارز مبادله ای اختصاص یافت، تصریح کرد: تاکنون هیچ ارزی به بازار کامپیوتر تخصیص پیدا نکرده و حتی این نوع ارز به کالاهایی که پایین تر از گروه کامپیوتر در اولویتهای تخصیص ارز بوده اند نیز اختصاص نیافته اما متاسفانه کسانی که اینگونه اخبار را بدون توجه به تبعات آن اعلام می کنند هیچگونه اشرافی به بازار نداشته و تنها به رکود این بازار دامن می زنند.

به گفته وی چنانچه ارز مبادله ای به بازار کامپیوتر اختصاص یابد این امکان وجود دارد که کالاهایی مانند تبلت و لپ تاپ تا حدود ۲۰ درصد و حتی تا ۲۵ درصد کاهش قیمت را تجربه کنند اما این مربوط به آینده خواهد بود که در صورت تخصیص ارز حداقل ۳ ماه دیگر تاثیرش را در بازار خواهد گذاشت.