جمع آوری کارت بنزین جایگاهداران

طرح سوخت گیری بنزین آزاد با کارت هوشمند شخصی از اول خرداد ماه امسال در دو هزار و ۸۰۰ جایگاه با تعیین سهمیه ماهانه ۵۰۰ لیتر بنزین آزاد آغاز و برای استفاده از بنزین آزاد، قرار شد ابتدا سهمیه بنزین یارانهای کارتهای هوشمند سوخت به صفر برسد و پس از پایان این سهمیه ، امکان سوخت گیری بنزین نیمه یارانه ای با کارت هوشمند شخصی فراهم شود.

به گزارش مهر، در همین حال، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در زمان آغاز اجرای این طرح اعلام کرده بود که برای سهولت در سوخت گیری خودروها و رفع مشکلات در مواقع ضروری تا اطلاع ثانوی کارت هوشمند سوخت جایگاه داران فعال باقی می ماند.

اما با گذشت سه ماه از اجرای این طرح در شرایط فعلی مردم برای خرید بنزین نیمه یارانه ای در جایگاه‌ها به دلیل نبود کارتهای هوشمند سوخت جایگاهداران با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

وزارت نفت: جمع آوری کارت بنزین جایگاهها صحت ندارد

ناصر رئیسی فرد رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت با اشاره به جمع آوری کارتهای هوشمند سوخت جایگاهها توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به خبرنگار مهر، گفت: در هفته‌های اخیر به دلایل نامشخصی کارتهای سوخت جایگاهها جمع آوری شده و حتی اطلاع رسانی جامعی در این رابطه انجام نگرفته است.

وی با اشاره به جمع آوری تدریجی کارتهای هوشمند سوخت جایگاههای سراسری کشور، گفته است: با این شرایط مردم تحت هیچ شرایطی امکان سوخت گیری بدون کارت سوخت را ندارند.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور، اظهار کرده است: حتی اگر کسی بخواهد از بنزین آزاد استفاده کند و به هر دلیلی کارت سوخت نداشته باشد به ناچار باید از کارت دیگر مراجعان به جایگاه استفاده کند زیرا دیگر جایگاه دارن کارتی در اختیار ندارد.

در همین حال فرید عامری مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفتگو با مهر با تکذیب ادعای جایگاهداران مبنی بر جمع آوری کارتهای هوشمند سوخت جایگاهها، گفت: تاکنون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اقدام به جمع آوری کارتهای سوخت جایگاهها نکرده است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تاکید بر اینکه بر اساس دستورالعمل رسیدگی به تخلفات با جایگاههای متخلف برخورد خواهد شد، تصریح کرد: قطعا با جایگاههایی که کارت هوشمند سوخت برای خرید بنزین آزاد ارائه نکنند برخورد قانونی می شود.

وجود یک مشکل جدید برای خرید بنزین آزاد در جایگاهها

این در حالی است که با بروز مشکل جدید نرم افزاری در سامانه هوشمند سوخت ۲۰ درصد از جایگاههای کشور، امکان صفر شدن موجودی بنزین کارتهای سوخت شخصی تلمبه‌ها وجود ندارد.

ناصر رئیسی فرد درباره این مشکل جدید نرم افزاری به خبرنگار مهر گفت: با ایجاد این مشکل جدید به طور معمول در کارتهای هوشمند سوخت حدود ۱.۵ تا ۲ لیتر بنزین یارانه ای باقی می ماند؛ از این رو امکان انتقال فعالیتهای کارتهای سوخت به مرحله دوم را فراهم نمی شود.

وی افزود: این مشکل سبب شده است تا امکان دریافت بنزین نیمه یارانه ای در برخی کارتهای هوشمند فراهم نشود که تاکنون برای رفع این مشکل مکاتباتی با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی انجام شده است.

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت با تاکید بر خروج مدیریت عرضه از دست جایگاهداران با بروز مشکل فنی، افزود: با جمع‌آوری کارتهای بنزین جایگاهداران و بروز این مشکلات نرم افزاری، مردم برای دریافت بنزین آزاد با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

در همین حال، فرید عامری با تایید وجود این مشکل فنی در سامانه هوشمند سوخت جایگاهها به مهر اعلام کرد: در برخی از تلمبه ها یک مدار الکترونیکی وجود دارد که مشکلاتی را برای این سامانه در برخی جایگاهها به وجود آورده است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر صفر نشدن ذخیره بنزین کارت هوشمند و باقی ماندن بیش از یک لیتر بنزین در کارتها، اظهار داشت: از این رو تا زمانی که در کارتهای هوشمند شخصی موجودی به کمتر از یک لیتر نرسد امکان عرضه بنزین با قیمت دوم فراهم نخواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به مذاکرات انجام شده با برخی سازندگان تلمبه برای رفع این مشکل نرم افزاری، افزود: این مشکل در تمامی تلمبه‌ها وجود ندارد و اغلب تلمبه‌ها می توانند با رساندن موجودی کارتها به صفر شرایط استفاده از بنزین آزاد را فزاهم کنند.