افزایش دو برابری درآمد صادرات گاز

به گزارشافکارنیوز،جواد اوجی در تشریح مهمترین برنامه های جدید صادرات گاز و افزایش سهم ایران در تجارت جهانی گاز گفت: پس از امضای قراردادهای جدید صادرات از به عراق و پاکستان برنامه ریزی‌هایی به منظور افزاضش صادرات گاز به سایر کشورهای همسایه در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه به زودی نقشه راه صادرات گاز ایران به منظور متنوع سازی بازارهای هدف تدوین و نهایی خواهد شد، تصریح کرد: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد از مزیت صادرات گاز در قالب خطوط لوله و محموله های LNG برخوردار است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه در حال حاضر پیشرفت ساخت نخستین پروژه تولید گاز مایع ایران به مرز ۶۰ درصد رسیده است، اظهار داشت: کارخانه ایران LNG از ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن گاز مایع شده برخوردار است و پیش بینی می شود تا سه سال آینده نخستین محموله LNG ایران به بازارهای جهانی صادر شود.

این مقام مسئول همچنین در خصوص آخرین وضعیت افزایش صادرات گاز طبیعی به ترکیه توضیح داد: براساس قراردادهای موجود در شرایط فعلی به طور متوسط سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی معادل ۳۰ میلیون متر مکعب در روز به ترکیه گاز صادر می شود.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با یادآوری اینکه در زمستان سال جاری با وجود افزایش قابل توجه مصرف گاز در داخل کشور صادرات گاز به ترکیه حتی برای یک ساعت هم متوقف نشد، اظهارداشت: از این رو برای زمستان سال جاری به طور میانگین روزانه ۲۸ تا ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر شده است.

وی با بیان اینکه خطوط لوله موجود از ظرفیت انتقال روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه و سایر کشورهای اروپایی متقاضی برخوردار است تاکید کرد: با بهره برداری از خط لوله ششم سراسری امکان افزایشی ظرفیت صادرات گاز به ترکیه تا مرز ۸۰ میلیون متر مگعب در روز وجود دارد.

اوجی در پایان با اعلام اینکه هم اکنون به طور میانگین سالانه سه میلیارد دلار درآمد از محل صادرات گاز به اقتصاد ملی تزریق می شود، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود با آغاز صادرات گاز ایران به کشورهای پاکستان، عراق وب رخی کشورهای اروپایی درآمد صادرات گاز ایران هم به دو برابر افزایش یابد.