دستگاه هیدرودوزر برای نخستین بار در کشور ساخته شد

به گزارش افکارنیوز، پیروز موسوی افزود: مراحل ساخت دومین دستگاه به منظور استفاده در مخزن شماره ۲۴ پایانه نفتی خارگ در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزایش سرعت در پاکسازی مخازن، کاهش نیاز به نیروی انسانی، امکان باز کردن قطعات و انتقال آن به داخل مخزن، کاهش هزینه های تعمیرات مخازن و کاهش خطرات ناشی از جرقه و افزایش ایمنی را از قابلیت های مهم دستگاه هیدرودوزر برشمرد.

به گفته وی، هیدرودوزر دستگاهی است که دارای یک پمپ است که به صورت هیدرولیکی عمل می کند؛ چرخ های دستگاه از جنس پلاستیک فشرده و تیغه جلویی دستگاه نیز از مواد پلاستیکی یا چوبی بسیار ضخیم ساخته شده است که علت استفاده از چوب و مواد عایق، جلوگیری از ایجاد جرقه و تخریب لایه های پوششی اپوکسی کف مخزن است.

موسوی با بیان اینکه مخازن نفتی همواره باید تحت عملیات رسوب زدایی قرار بگیرند، افزود: ممانعت از تشکیل و تجمع رسوبات وهیدروکربورهای سنگین تقریبا غیرممکن است؛ از این رو به منظور جلوگیری از وارد آمدن خسارات جدی به کف مخزن در اثر تجمع آب و نمک و به تبع آن خوردگی کف، مخازن باید همراه تحت عملیات رسوب زدایی باشند.

وی استفاده از سیستم های پیشگیری از تشکیل رسوب را عامل موثری در کاهش هزینه های تعمیراتی مخازن اعلام کرد و افزایش بهره وری در عملیات ذخیره سازی، انجام به موقع و کوتاه کردن دوره های زمانی رسوب زدایی، کاهش هزینه های رسوب زدایی و تعمیرات اساسی و کاهش حجم ظرفیت ذخیره سازی خارج از سرویس مخازن را از مزایای ساخت پکیج رسوب زدایی برشمرد.