تدوین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو

به گزارش افکارنیوز، نادر قاضی پور در گفت‌وگو با فارس در این مورد اظهار داشت: جلسه بعدی شورای رقابت، یکشنبه هفته آینده یعنی اول اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

به این ترتیب، تدوین دستورالعمل نهایی قیمت‌گذاری خودرو تا پایان فروردین ماه عملی نمی شود و باید دید این شیوه‌نامه در جلسه آینده شورای رقابت تدوین نهایی می‌شود و یا باز هم جلسه دیگری باید برگزار شود.

در این شرایط، حتی اگر دستورالعمل نهایی قیمت‌گذاری خودرو اوایل اردیبهشت ماه هم به نتیجه برسد، باز هم باید زمانی را برای تعیین قیمت‌های جدید خودرو و اعلام آن از سوی سازمان حمایت در نظر گرفت.

این در حالی است که مشتریان بازار خودرو به دلیل تأخیر در تعیین تکلیف قیمت خودرو، در بلاتکلیفی به سر می‌برند و علاوه بر این، شرکت‌های خودروساز در تماس‌های مکرر با افرادی که خودرو را با قیمت بالا پیش خرید کرده‌اند، از آنها می‌خواهند تا سریعتر نسبت به پرداخت باقی مانده پول خودرو و تحویل آن با قیمت‌های جدید اقدام کنند.

در این وضعیت باید دید با تغییر نرخ ارز مرجع، چه تغییری در قیمت ارز مبادله‌ای و ارز آزاد ایجاد خواهد شد، این مسئله تا چه اندازه در قیمت تمام شده خودرو موثر است و آیا خودروسازان باز هم درخواست تجدید نظر در قیمت‌ها را خواهند داشت یا خیر؟

همچنین باید دید که دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو بر چه مبنایی تدوین می‌شود و بر اساس آن، قیمت خودرو با تغییر نرخ ارز چه تغییراتی را تجربه خواهد کرد؟

ضمانت اجرایی دستورالعمل نهایی قیمتگذاری خودرو نیز موضوع مهمی است و باید دید آیا این دستورالعمل هم مانند دستورالعمل موقت شورای رقابت مورد بیتوجهی خودروسازان قرار میگیرد یا خیر؟