به گزارش افکارنیوز، محمود رسولی نژاد – مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور – از بدهی نزدیک به ۲۰ میلیارد تومانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به شرکت فرودگاه‌ها خبر داد و افزود: این رقم مربوط به بیش از ۲۰ ماه گذشته است که تاکنون حتی یک ریال از این بدهی پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه تاکنون برای دریافت بدهی از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اقدامات لازم را انجام داده و مذاکرات بسیاری شده است، ادامه داد: تا کنون هیچ اقدامی مبنی بر پرداخت بدهی از سوی این شرکت انجام نشده است.

به گفته وی در صورت پرداخت نکردن بدهی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی مجبور به شکایت از این شرکت و اقدام قانونی برای احقاق حقوق شرکت فرودگاه ها هستیم.

وی با یاد آوری بدهی ایرلاین ها به شرکت فرودگاه های کشور خاطر نشان کرد: شرکت های هواپیمایی با شرایط مورد توافق طرفین در حال پرداخت بدهی خود هستند که به مرور زمان ادامه پیدا می کند تا تسویه بطور کامل انجام شود.

این مقام مسوول اعلام کرد: ۵۴ فرودگاه کشور ماهیانه ۴۰ میلیارد تومان هزینه جاری دارند که از طریق دریافت از شرکت‌های هواپیمایی داخلی، خارجی و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باید تامین شوند.

وی خاطر نشان کرد: این شرکت سالانه ۱۰۰ میلیون دلار درآمد دارد که با توجه به نوسان نرخ ارز نمی‌توان رقم مشخصی در این زمینه اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، پرداخت نشدن به موقع مطالبات شرکت فرودگاه‌های کشور از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌تواند مسوولان را به سمتی سوق دهد تا بودجه عمرانی را صرف هزینه‌های جاری فرودگاه‌ها کرده و ایران همچنان سه فرودگاه اقتصادی داشته باشد؛ فرودگاه‌هایی که با فرسودگی زیر بناها می‌توانند به بروز سوانح منجر شوند.

برخی معتقدند شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی بدهی خود به شرکت فرودگاه ها را به جای بدهی ایرلاین ها به این شرکت در ازای بدهی سوخت، نزد خود نگه داشته است و به این ترتیب گروکشی می کند.

شرکت فرودگاههای کشور به عنوان متولی زیرساختهای حملونقل هوایی با مشکلاتی دستوپنجه نرم میکند؛ حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان از ایرلاینها و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی مطالبه دارد. از سوی دیگر از ۵۴ فرودگاه موجود تنها سه فرودگاه سودده و اقتصادی هستند که درآمدشان جوابگوی هزینههایشان است. تامین منابع مالی به منظور داشتن فرودگاه با زیرساختهای اصولی عمرانی و نیز بهرهمندی از تجهیزات روز دنیا برای راهبری ناوگان و توسعه صنعت حملونقل هوایی امری اساسی است و به گفته کارشناسان باید با تزریق به موقع و به اندازه منابع مالی به این امر کمک کرد؛ امری که گویا چند سالی است مورد بیتوجهی قرار گرفته است. شاهد این مدعا بدهی ۱۵۰ میلیارد تومانی برخی ازطرفهای همکار با شرکت فرودگاههای کشور است.