به گزارش افکارنیوز، طبق قانون از ابتدای سال ۹۲، رعایت استانداردهای یورو ۴ و نصب ۲ ایربگ در تمامی خودروهای سواری اجباری شده اما در هر ۲ مورد خودروسازان دلایلی برای عدم امکان اجرا داشتند.

بر این اساس از ابتدای امسال خودروسازان باید استاندارد آلایندگی محصولات خود را به یورو ۴ افزایش می‌دادند و در کنار آن وزارت نفت نیز باید توزیع سوخت متناسب با این استاندارد را آغاز می‌کرد.

اما نه وزارت نفت توانست توزیع این سوخت را آغاز کند و نه خودروسازان استاندارد آلایندگی محصولات خود را ارتقاء دادند و به همین دلیل از ابتدای سال ۹۲ پلیس راهنمایی و رانندگی براساس نامه سازمان حفاظت محیط زیست، شماره‌گذاری خودروهای داخلی را متوقف کرد.

همچنین خودروسازان مشکل تامین کیسه هوا را دلیل عدم رعایت این استاندارد اجباری در برخی محصولات خود عنوان کردند و این امر نیز سبب شد شماره گذاری خودروهای فاقد ۲ ایربگ متوقف شود.

براساس جدیدترین اخبار به دست‌ آمده، به دنبال مذاکرات صورت گرفته در این زمینه مقامات مسوول با ادامه تولید و شماره‌گذاری خودروهای یورو ۲ و همچنین خودروهای دارای یک ایربگ موافقت کرده‌اند و به این ترتیب پلیس راهنمایی و رانندگی باید شماره‌گذاری این خودروها را آغاز کند و خودروسازان نیز می‌توانند به تولید این محصولات ادامه دهند.

اما داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: شماره گذاری این خودروها هنوز متوقف است.

وی ادامه داد: مصوبات تعیین شده در این موارد هنوز ابلاغ نشده و به مرحله اجرا نرسیده است.

میرخانی رشتی افزود: دولت مهلت دوماهه برای نصب دو ایربگ بر روی خودروها را صادر کرده، در حالی که مشکل تأمین ایربگ در عرض دو ماه برطرف نمیشود و پس از گذشت این مدت، باز هم کش مکش بر سر نصب ایربگ ادامه خواهد داشت.