وارد کننده گوشت، گوسفند زنده صادر می کند!
گروه اقتصادی:

در حالی که ایران یکی از واردکنندگان گوشت به حساب می آید و همواره برای تامین نیازهای داخلی به گوشت قرمز با چالش های جدی مواجه بوده است، گوسفند زنده از مجاری قانونی کشور به خارج صادر می‌شود.

به گزارشافکارنیوز،بر اساس آمار اعلام شده بوسیله گمرک، در سال ۹۱، محموله‌ای به وزن سه میلیون و ۲۳۶ هزار و ۲۷۸ کیلوگرم گوسفند زنده به خارج از کشور صادر شده است. ارزش این محموله ۱۹ میلیارد و ۱۲۰ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۲۷۸ تومان بوده است.

صادرات گوسفند زنده از مجاری رسمی کشور، زمانی خطرناک تر می شود که به گفته مقامات محلی، قاچاق دام زنده از مرزهای شمالی و جنوبی کشور نیز شدت گرفته است. به این ترتیب سرمایه های کشور در بخش گوشت، با نازلترین قیمت به خارج قاچاق می شوند در حالی که دولت برای تامین همین میزان گوشت، باید دلارهای نفتی زیادی را هزینه کند که البته با اعمال تحریم ها، پرداخت چنین هزینه ای، سخت تر شده است.

به گفته مدیرعامل اتحادیه دامداران، دام های ایرانی به دلیل کیفیت مرغوب گوشت و طعم لذیذی که دارند، به صورت نارس به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شوند و در آنجا عمل پروراربندی روی آنها انجام می شود. به این ترتیب بیشترین ارزش افزوده نصیب تولیدکنندگان خارجی می شود.

بر اساس لیست گمرک، صادرات گوسفند زنده در هفت ماهه نخست سال ۹۱ به جز شهریور ماه انجام شده است. بیشترین حجم صادرات مربوط به خرداد ماه بود که محموله ای به وزن ۹۴۵ هزار و ۵۶۰ کیلوگرم به خارج از کشور صادر شده است.
در سال گذشته، گمرک کشور در ماه های اردیبهشت و آبان نیز شاهد صادرات بز مولد بوده است. حجم صادرات در این دو ماه به ترتیب یک هزار و ۹۲۰ و ۱۱ هزار و ۲۳۰ کیلوگرم بوده است.

صادرات گوسفند به عنوان منبع تامین گوشت برای غذای مردم و پشم برای صنایع دستی در حالی انجام می شود که ایران وارد کننده عمده گوشت و پشم است. تقریبا در تمام ماه های سال ۹۱، نام گوشت گوسفند به شکل منجمد و گرم در لیست واردات گمرک به چشم می خورد. کمبود گوشت در ایران و افزایش قیمت آن به حدی است که دولت برای تنظیم بازار گوشت حتی به وارداتی گوشت های بی کیفیت هندی نیز روی آورده است. البته این رویکرد دولت مورد نقد معاون اول رییس جمهور! نیز قرار گرفته است.