به گزارشافکارنیوز، نماینده شرکت حقوقی فیدال فرانسه در ایران در نشستی خبری با بیان مطلب فوق گفت: با اخذ مجوز توسط فیدال فرانسه، شرکت بلژیکی می‌تواند با وجود اعمال تحریم علیه ایران به راحتی در صورت بستن قرارداد با ایران کار خود را انجام دهد چرا که پروژه احیای دریاچه ارومیه، پروژه محیط زیستی و نجات بخشی محسوب می‌شود.

مجید جاودانی با اعلام آمادگی بخش خصوصی برای ورود به این قرارداد گفت: حدود یک سال است که کارهای اخذ مجوز و … دنبال می‌شود و حال منتظر پاسخ وزارت نیرو برای بستن قرارداد بین ایران و شرکت بلژیکی مذکور هستیم.

وی ادامه داد: اعلام آمادگی کردیم که با توجه به تحریم‌ها و محدودیت وزارت نیرو، برای بستن قرارداد بین وزارت‌خانه و شرکت بلژیکی، ما با شرکت بلژیکی و همچنین وزارت نیرو قرارداد ببندیم.

نماینده شرکت حقوقی فیدال فرانسه در ایران با بیان این‌که با انجام چند پروژه توسط شرکت بلژیکی، درنهایت دریاچه ارومیه احیا می‌شود، گفت: شرکت بلژیکی tracktable engineering تابع شرکت ژدف سوئز فرانسه است و سابقه احیای دریاچه بحرالمیت را در کارنامه خود دارد.

جاودانی تاکید کرد که از طریق یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیر طرح نجات‌بخشی دریاچه ارومیه هستیم و ادامه داد: طرح ها و پروژه هایی توسط نهادهای منطقه ای تعریف شده ولی مهمترین مشکل برای احیای این دریاچه تامین بودجه است.

وی با اشاره به پیشنهاد فیدال به وزارت نیرو گفت که فیدال بر انجام مطالعه کلی برای احیای دریاچه ارومیه تاکید دارد تا تمام جوانب سنجیده شود.

نماینده شرکت حقوقی فیدال فرانسه در ایران همچنین با اشاره به این‌که اجرای پروژه های منجر به احیای دریاچه ارومیه نیازمند صرف هزینه های کلان است، گفت: موسسات مالی انتظار دارند اجرای پروژه‌هایی در این سطح توجیه اقتصادی داشته باشد.

جاودانی با بیان این‌که هزینه مورد نیاز انجام کارهای مطالعاتی یک میلیون یورو و مدت زمان اجرای آن را حدود شش ماه پیش‌بینی شده است، گفت: شرکت بلژیکی پیش بینی کرده که احیای دریاچه ارومیه ظرف سه سال امکان پذیر است اما باید ابتدا مطالعات جامعی صورت بگیرد.

وی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد که وزارت نیرو بودجه مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه را شش میلیارد دلار تخمین زده است.

به گزارش ایسناT پیش از این صحبت از واگذاری پروژه نجات‌بخشی و آبرسانی دریاچه ارومیه به شرکت کارفرمایی داخلی بود اما این شرکت نیز درحال حاضر در حال مطالعه و بررسی ابعاد کار است حال باید دید که تلاش برای نجات‌بخشی دریاچه ارومیه به کجا می‌رسد.

بخش خصوصی که حدود یک سال است که تمایل به در دست گیری پروژه احیای دریاچه ارومیه را دارد نیز بر این نکته تاکید دارد که این کار توجیه اقتصادی دارد حال آنکه در بخش داخلی همواره صحبت از بودجه کلان مورد نیاز این کار بوده است.