براساس خلاصه این ارزيابى ۲۶.۶ درصد از پاسخگويان از جزييات موضوع هدفمند كردن يارانهها اطلاع داشتند و در مقابل ۲۷.۴ درصدهيچگونه اطلاعى در اين زمينه نداشتند.
به گزارش جهان، ۵۵ درصد پاسخگویان را زنان و ۴۵ درصد را مردان تشکیل دادهاند.
بیشتر پاسخگویان(۲۷.۵ درصد) در گروه سنى ۲۱ تا ۳۰ سال قرار داشتهاند.
۷۸.۲درصد پاسخگویان متاهل بودهاند.
۳۸.۹درصد پاسخگویان خانهدار، ۳۰.۳ درصد داراى شغل آزاد، ۱۱.۸درصد داراى شغل دولتى، ۱۰.۴درصد بازنشسته، ۶/۶ درصد دانشجو و ۱.۹درصد بیکار بودهاند.
۵۷.۳درصد از پاسخگویان، رادیو و تلویزیون را منبع کسب اطلاعات خود درباره موضوع هدفمند شدن یارانهها اعلام کردهاند.
۴۲.۷درصد از پاسخگویان از زمان اجراى طرح اظهار بىاطلاعى و ۶۲.۳درصد، نیمه اول امسال را بهطورتخمینى به عنوان زمان اجراى طرح اعلام کردهاند.
۱۰.۴درصد از پاسخگویان دادن پول به مردم تحت عنوان یارانه را جالبترین مطلب شنیده شده در این زمینه ذ کر کردهاند.
۳۵.۱درصد از افرادى که مورد پرسشگرى قرار گرفتهاند، اظهار کردهاند که نمىدانند این طرح شامل چه کالاها و خدماتى خواهد شد.
۹۴.۹درصد از پاسخگویان پرداخت نقدى را جایگزین حذف یارانه از کالاها دانستهاند.
۴۰.۳ درصد از پاسخگویان تورم را مهمترین نتیجه اجراى طرح دانستهاند و ۹.۵درصد فشار به اقشار ضعیف و کمدرآمد جامعه را مهمترین عامل اجراى طرح ذ کر کردهاند.
نظر به اهمیت اطلاعرسانى صحیح درباره طرح هدفمند کردن یارانهها که تأثیرات آن گستره وسیعى از جامعه را در بر مىگیرد، در ماده شانزدهم متن قانون مصوب مربوط به این طرح، موضوع اطلاعرسانى به مردم مورد تأکید قرار گرفته است.
این، ماده صراحتاً جلب حمایت مردم با اطلاعرسانى صحیح و به موقع و از بین بردن ابهامات طرح براى عموم مردم از طریق اطلاعرسانى کافى را از ملزومات مقدماتى براى اجراى این طرح برشمرده است.
در همین زمینه تشکیل کمیته اطلاعرسانى ملى هدفمند کردن یارانهها و نیز تشکیل ستاد عملیاتى هدفمند کردن یارانهها در دستگاههاى اجرایى، که با دستور رئیس جمهورى انجام شد گام مهمى در جهت تحقق این امر بوده است.
اما در حالى که ماهها از فراگیر شدن گفتگوها و تصمیمگیریها در این زمینه مىگذرد، هنوز اقدامات رسانهاى مؤثر به نحوى که بتواند ذهنیت مناسبى را به آحاد مختلف جامعه ارایه دهد انجام نشده است.
گرچه در شیوهنامه اطلاعرسانى هدفمند کردن یارانهها زمینههایى که منجر به ارتقاى آگاهى عمومى از این مسأله مىشود، مورد تدقیق قرار گرفته اما نتایج این نظرسنجى نشان مىدهد که بخش قابل توجهى از پاسخگویان یا اطلاعاتى در این زمینه نداشتند و یا اطلاعاتشان به نحوى نبوده است که نشاندهنده درک درست آنان از هدف برنامهریزان باشد.
اهمیت توجه به این مسأله بهویژه با توجه به برخى مفاد شیوهنامه مصوب کار گروه تحولات اقتصادى ریاست جمهورى روشن مىشود که موضوعاتى همچون «تشریح مشکلات ناشى از تداوم روند فعلى» و نیز «تشریح اهداف و منافع هدفمندسازى یارانهها» را مورد تأکید قرار داده است.
اما با وجود چنین تاکیدى به نظر مىرسد برنامههاى رسانهاى فعلى و نحوه اطلاعرسانى در این زمینه به نحوى نبوده است که بتواند تأمینکننده این اهداف باشد. اهمیت این معضل هنگامى روشن مىشود که به آخرین اظهارات رئیس جمهورى در این زمینه که در بیست و سوم اردیبهشت ماه انجام شد توجه شود که در آن از اجراى این طرح در نیمه دوم سال خبر داد.
بررسىها نشان مىدهد که اطلاعات قابل اتکا و دست اول در این زمینه را تنها در دو صفحه خانه اینترنتى «دولت» و «کار گروه تحولات اقتصادى» مىتوان یافت که در آنها نیز اطلاعات مربوط به این طرح نه به صورت مجزا و برجسته بلکه با استفاده از موتور جستجو، به صورت پراکنده، برحسب تاریخ و نیز بیشترین بازدید، به مخاطب ارایه مىشود.
در این زمینه پیشنهاد مىشود کمیته اطلاعرسانى ملى هدفمند کردن یارانهها هرچه سریعتر تولید برنامههاى اطلاعرسانى با هدف جلب توجه عامه و ارتقاى اطلاعات کاربردى درباره آن را در دستور کار قرار داده و به تفاوت گروههاى هدف، چگونگى بهرهمندى آنها از رسانهها و نیز علایقشان توجه نماید.
علاوه بر اين، ضرورى است با راهاندازى وب سايت اختصاصى هدفمند كردن يارانهها به ارايه انواع مطالب با هدف اطلاعرسانى به مخاطبان عام و كاربران رسانهاى هرچه سريعتر خلاء اطلاعرسانى مؤثر و هدفمند در اين زمينه برطرف شود.
شناسه خبر:
۲۱۵۹
نتایج یک نظر سنجی؛
بی اطلاعی جامعه از نحوه اجرای هدفمندسازی یارانه ها
در نظرسنجى تلفنى سنجش آگاهیهاى عمومى نسبت به طرح هدفمند کردن یارانهها دیدگاه ۷۹۳ شهروند ساکن پانزده منطقه تهران درباره این طرح ارزیابى شد.
۰