'افشين روغني' روز سهشنبه در جمع خبرنگاران افزود: به موجب آيين نامه واردات خودرو كه در ۲۹ ارديبهشت ماه امسال از سوي دولت ابلاغ شده ضوابطي به منظور حمايت از حقوق مصرف كنندگان به ويژه در بحث خدمات پس از فروش پيشبيني شده است.

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه واردکنندگان خودرو با رعایت شرایط این مصوبه می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند، اظهار داشت: برای واردات خودرو چهار بخش محیط زیست، استاندارد، بهینه‌ سازی مصرف سوخت و بحثخدمات پس از فروش باید تاییدیه صادر کنند که در این آیین‌نامه بحثخدمات پس از فروش کمی پررنگ‌تر از گذشته شده است.
روغنی ادامه داد: واردکنندگان خودرو پس از اخذ این چهار تاییدیه و مطرح شدن تقاضای آنها در کمیته خودرو، می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند بنابراین مصوبه واردات خودرو اجازه ایجاد ممنوعیت نمی‌دهد و ما نیز هم ممنوعیتی اعمال نکردیم.
معاون وزیر صنایع و معادن افزود: در این آیین‌نامه یکسری ضوابط برای خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و وارداتی تعیین شده که با ابلاغ این مصوبه این ضوابط از سال جاری باید رعایت شود.
وی سپس اظهار داشت: خودروهایی که بتوانند تاییدیه‌های چهارگانه و مصوبات کمیته خودرو را اخذ کنند، هیچ ممنوعیتی برای ورود به کشور ندارند.

روغنی کاهش تقاضا برای واردات را علت اصلی توقف ثبت سفارش واردات خودرو دانست و گفت: تقاضانامه‌هایی که به کمیته خودرو ارایه می‌شود، در سال جاری کاهش داشته است و این سبب شده تا بحثثبت سفارش افت پیدا کند.
روغنی ادامه داد: ضوابط فنی واردات خودرو در بند ۱۱ اعلام می‌دارد که مدل و برند خودروها هر شش ماه یکبار باید در آن تجدید نظر شود.
وي اضافه كرد: ايران چون در حال توسعه است و شرايط محيط زيستي و مصرف سوخت آن روز به روز بهينه ميشود بنابراين خودروهايي كه با شرايط قديمي مجوز دارند، شايد نتوانند با شرايط جديد كشور مجوز لازم را پاس كنند.