جزئیات قطع سهمیه بنزین برخی خودروها

به گزارش افکارنیوز، مصرف بنزین و گازوئویل کشور از ابتدای سالجاری تاکنون با رشد قابل توجه‌ای در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است به طوری‌که در فروردین ماه سال ۱۳۹۲ به‌طور متوسط روزانه ۶۸.۳ میلیون لیتر بنزین و حدود ۷۵.۸۸میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف شده است.

افزایش مصرف بنزین و گازوئیل موضوعی است که مسئولان وزارت نفت در روزهای پایانی اسفند ماه نسبت به آن هشدار داده و تاکید کرده بودند: در صورتی‌که فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح مجدد قیمت‌ها انجام نشود، مصرف بنزین ۸تا ۱۰میلیون لیتر و گازوئیل حدود ۵ تا ۸ میلیون لیتر در روز نسبت به سال ۹۱ افزایش مجدد می یابد.

از این رو دولت همزمان با ارائه پیشنهاد افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و حتی CNG به مجلس شورای اسلامی در قالب لایحه قانون بودجه سال ۹۲، اجرای برخی از سیاست‌های غیر قیمتی را هم در دستور کار قرار داده است.

جزئیات قطع سهمیه بنزین برخی خودروها


اجرای طرح ساماندهی کارت بنزین خودروهای عمومی و به ویژه وانت بارها یکی از برنامه‌های اولویت دار دولت در ۶ ماهه نخست سالجاری است به طوری‌که از اواخر سال گذشته ثبت نام و شناسایی وانت بارهای عمومی واقعی در دستور کار ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت قرار گرفته است.

سیدمجتبی شفیعی پیشتر درباره آخرین تصمیم گیری‌ها برای حذف سهمیه ویژه بنزین برخی از خودروها گفت: طرح جدید ساماندهی وانت بارهای عمومی با مشارکت شهرداری‌ها در استانهای سراسر کشور آغاز شده که قرار است در این طرح جدید، ساماندهی یک میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه وانت بار مورد ثبت نام و ساماندهی مجدد قرار بگیرد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اینکه پیش بینی می‌شود تا پایان فروردین ماه سال ۹۲ طرح ساماندهی وانت بارهای عمومی به پایان برسد، تصریح کرد: تمامی رانندگان وانت بارهای عمومی باید با مراجعه به شهرداری‌ها و ثبت نام یکسری تغییرات ظاهری در وانت بار عمومی خود انجام دهند.

با اجرای این طرح، آن دسته از وانت بارهایی که در خدمت ناوگان حمل و نقل عمومی نبوده، در این طرح ساماندهی شناسایی می شوند، بر این اساس، پیش بینی می شود سهمیه ویژه بنزین این خودروهای عمومی در ادامه سالجاری حذف و تنها سهمیه عادی خودروهای شخصی به این دسته از خودروها اختصاص یابد.

قطع سهمیه بنزین موتوری‌ها


همزمان با تعیین تکلیف سهمیه بنزین برخی از وانت بارها، فرصت دولت برای برخی از موتورسیکلت‌ها نسبت به دریافت و نصب پلاک ملی به پایان رسیده است و از این رو به برخی از موتوری‌ها دیگر سهمیه بنزین ماهانه ۲۵ لیتری نیمه یارانه‌ای اختصاص نمی یابد.

علاوه بر این در حال حاضر فرصت مالکان خودروها و موتورسیکلت‌های توقیف شده که وسیله نقلیه آنها در پارکینگ پلیس راهور متوقف شده به پایان رسیده است و از اردیبهشت ماه سالجاری هم سهمیه بنزین این دسته خودروها قطع شده است.

طرح جدید شناسایی کارت‌های اجاره‌ای سوخت


مصطفی کشکولی در گفتگو با مهر درباره جزئیات برنامه‌های وزارت نفت برای مقابله با مهاجرت کارت‌های بنزین و گازوئیل به مبادی مرزی، گفت: بر خلاف بنزین، میزان مهاجرت کارت‌های گازوئیل به مبادی مرزی شتاب بیشتری داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه در حال حاضر برای تمامی خودروهای سنگین یک سهمیه بنزین ثابت در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: بر این اساس تعدادی از خودروهای دیزلی فعالیت نمی کنند و این در حالی است که کارت سوخت این دسته از خودروها تراکنش‌های متعددی مبنی بر دریافت گازوئیل در جایگاه‌ها ثبت کرده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون یکسری تیم‌های ضربتی برای جمع آوری کارت‌های به اصطلاح اجاره‌ای بنزین و گازوئیل در سطح شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تشکیل شده است، تبیین کرد: این تیم ها با ورود به جایگاه‌ها کارت‌های غیر مجاز را جمع آوری می کنند.

وی همچنین از اجرای طرح دیگری با مشارکت ستاد حمل و نقل و سوخت و سازمان راهداری خبر داد و افزود: در این طرح مشترک با ثبت تراکنش‌های غیر طبیعی برخی از کارت‌های هوشمند گازوئیل و اجرای پروژه تخصیص سوخت در برابر میزان پیمایش کارت‌هایی که کارکرد غیر واقعی دارند، جمع‌آوری خواهد شد.

کد‌گذاری کارت‌های گازوییل آغاز شد


به گزارش مهر، کد گذاری کارت های هوشمند گازوئیل یکی دیگر از سناریوهای روی میز دولت برای مقابله با مهاجرت و قاچاق این فرآورده استراتژیک نفتی به کشورهیا همسایه است.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم اخیرا با تائید این موضوع، اعلام کرده است: برنامه کدگذاری کارت سوخت تمامی خودروهای گازوئیل سوز (دیزلی) در استانهای مرزی کشور عملیاتی شده است به طوری که با اجرای این برنامه تنها خودروهای گازوئیل سوز استانهای مرزی در استان مربوطه قابل سوختگیری با استفاده از کارت سوخت خواهند بود و کارت سوخت گازوئیل سایر استانها قابل استفاده نیست.