به گزارش افکارنیوز، رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، درباره ریالی شدن تعرفه‌های سازمان بنادر، تصریح کرد: کشتی‌های خارجی که به بنادر ایران می‌آیند باید بابت هزینه‌های بنادر هزینه‌هایی را به سازمان بنادر پرداخت کنند.

وی ادامه داد: پیش از این روال بر این بود که کشتی‌ها این هزینه‌ها را به صورت ارز پرداخت می‌کردند و شرکت‌های کشتیرانی که نماینده کشتی‌های خارجی در ایران بودند این پول را به عنوان ارز از خارجی‌ها گرفته و به سازمان بنادر پرداخت می‌کردند.

دانشمند با بیان این‌که این اعداد معمولا اعداد درشتی بوده و مثلا برای یک کشتی نفتی که در خارک نفت می‌زند باید ۴۰۰ هزار دلار پرداخت شود، گفت: از زمانی که تحریم‌ها شروع شده است امکان حواله این پول از خارج به داخل کشور از بین رفته و سازمان بنادر قبول کرد که این مبلغ را با نرخ مبادله‌ای به صورت ریالی دریافت کند.

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران ادامه داد: ولی از نیمه‌های اسفند ماه سال قبل سازمان بنادر مدام اعلام می کند که شرکت‌ها باید ارز را به این سازمان بیاورند.

وی با تاکید بر این‌که این ادعا در حالی مطرح شده که امکان آوردن ارز و حواله ارزی از خارج به داخل کشور وجود ندارد، تصریح کرد: سازمان بنادر اعلام کرده حال که امکان حواله ارز نیست شرکت‌های کشتیرانی ایرانی باید ریال خود را از صرافی‌ها به دلار تبدیل کرده و تحویل بانک‌ها بدهند.

دانشمند اظهار کرد: از طرفی بانک‌ها نیز اعلام می کنند ارزی که توسط این شرکت‌ها از صرافی خریداری شده ارز با منشا خارجی تلقی نمی‌شود.

به گفته رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران، سازمان بنادر در حال حاضر اجازه خروج کشتی را به شرکت‌های کشتیرانی نمی‌دهد مگر این که این شرکت‌ها از صرافی‌ها ارز خریداری کرده و به سازمان بنادر بدهند.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر که امکان حواله ارز نیست سازمان بنادر باید تعرفه خود را ریالی کند، تصریح کرد: اگر سازمان بنادر نیاز به ارز دارد باید آن را از مرکز مبادله ارزی و یا صرافیها تامین کند و در شرایط فعلی ما نباید به مشکلات خود بیفزاییم.