گازسوزی در بزرگترین میدان نفت خلیج‌فارس به پایان می‌رسد

به گزارشافکارنیوز، بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت نفت در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه ۲۵ تا ۳۰ میلیون مترمکعب گاز بدون کوچکترین استفاده‌ای در مشعل تاسیسات نفت و گاز و پالایشگاه‌ها می‌سوزد.

این میزان اتلاف گاز در مشعل تاسیسات صنعت نفت معادل تولید یک فاز پارس جنوبی بوده که باید برای مراحل مختلف طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی آن حدود ۳ تا ۳.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد.

هم اکنون طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت به یکی از سیاست‌های کلیدی صنعت نفت کشور تبدیل شده است، ضمن اینکه سال گذشته هم کارخانه NGL سیری با ظرفیت ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون فوت مکعب گاز در مدار بهره برداری قرار گرفت.

در همین حال در سالجاری دومین طرح بزرگ خاموش سازی مشعل‌های گازی در خلیج فارس با راه‌اندازی سکوی تقویت فشار گاز مجتمع نفتی ابوذر به عنوان بزرگترین میدان نفت تولیدی ایران در خلیج فارس آغاز خواهد شد.

مهمترین ویژگی اقتصادی و زیست محیطی این طرح جدید، خاموش کردن مشعل‌های گازی سکوی نفتی ابوذر بوده که مطابق با گزارش شرکت نفت فلات قاره ایران مراحل نهایی راه‌اندازی و پیش راه‌اندازی آن از سه ماه گذشته آغاز شده است.

برآوردها حاکی از آن است که با بهره برداری کامل از این سکوی جدید تقویت فشار از اتلاف و گازسوزی روزانه حدود ۴۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت در منطقه خلیج فارس جلوگیری خواهد شد.

پیش از این گازهای همراه نفت سه سکوی اصلی میدان نفتی ابوذر سوزانده می شد اما با جمع آوری گازهای همراه قرار است این حامل انرژی پاک برای تامین خوراک پتروشیمی و تزریق به میدان نفتی درود به جزیره خارگ منتقل شود.

به گزارش مهر، مجتمع نفتی ابوذر به عنوان بزرگترین مجتمع تولید نفت ایران در خلیج فارس در ۷۵ کیلومتری غرب جزیره خارگ قرار گرفته است.

در حال حاضر تاسیسات عظیم و غول پیکری همچون سه سکوی اصلی بهره‌برداری برای توسعه میدان ابوذر طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده است.

توسعه این میدان فراساحلی نفت ایران در سال ١٣۴٩ شمسی با حفر ۶ حلقه چاه، اقتصادی شناخته و عملیات بهره‌برداری از آن به طور کامل در سال ١٣٥٥ شمسی کلید خورد و هم اکنون از توان تولید روزانه تا سقف ۲۲۰ هزار بشکه نفت برخوردار است.

حجم ذخایر نفت ایران میدان دریایی حدود ۴ میلیارد بشکه قابل برداشت اعلام شده است ضمن آنکه هم اکنون میزان بازیافت طبیعی میدان ابوذر حدود ۳۰ درصد بوده و پیش بینی میشود با انجام طرح " gas lift" میزان بازیافت این میدان نفتی به حدود ۴۳ درصد افزایش یابد.