قیمت و هزینه انشعاب برق افزایش ندارد

به گزارش افکارنیوز، عبدالامیر یاقوتی در پاسخ به این سوال که آیا در دوره جدید قبوض برق افزایشی اعمال شده است افزود: تعرفه های مربوط به انرژی برق مصرفی برای سال ۹۲ اعلام نشده است و کماکان نرخ سال گذشته مبنای محاسبات است.

*هزینه انشعاب برق از سال ۸۳ تاکنون هیچ افزایشی نداشته است


وی در خصوص اینکه آیا هزینه انشعاب برق افزایش یافته است تاکید کرد: هزینه انشعاب برق از سال ۸۳ تاکنون هیچ افزایشی نداشته است اما روش آن تغییر کرده است.

وی توضیح بیشتری در خصوص تغییر روش فروش انشعاب برق نداد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال هزینه انشعاب یک ۲۵ آمپر تک فاز ۳۸۰ هزار تومان و هزینه یک انشعاب ۲۵ آمپر ۲۹۰ هزار تومان است.

یاقوتی به برنامه معاونت فروش وخدمات مشترکین در سال جاری اشاره کرد و گفت: تدوین دستورالعمل جدید فروش انشعاب بمنظور بهینه سازی طرحها با توجه به نیاز متقاضیان و گسترش امکانات الکترونیکی از جمله خرید اینترنتی انشعاب و اطلاع رسانی به متقاضیان از طریق پیامک از برنامه های سال جاری معاونت فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق است.

معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع برق تهران با بیان اینکه صنعت برق یک صنعت هزینه براست تصریح کرد: هر چه قدر از فرصت ها بهتر استفاده کنیم، هزینه ها کاهش و امکان ارائه سرویس دهی مطلوب به مشترکان فراهم خواهد شد.

یاقوتی ادامه داد: یکی از برنامه هایی که هرساله در کشور از سوی شرکت های توزیع برق اجرا می شود این است که ما چگونه می توانیم پیک بار را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: با توجه به ویژگی که کشور دارد پیک بار یعنی اوج مصرف برق در تابستان صورت میگیرد که دلیل آن هم عمدتا بارهای سرمایشی است که نزدیک ۳۰ درصد بار مصرف را به خود اختصاص داده است که اگر زمان بندی شود شاید ۹۰ ساعت از کل سال را در بر گیرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر ما بتوانیم در این زمانهای محدود که یک درصد از کل سال میشود، مصرف برق را مدیریت کنیم در واقع میتوانیم هزینه های توسعه شبکه را به نوعی کاهش دهیم، به همین دلیل هر ساله شرکت توزیع برق تهران نیز در این زمینه با استراتژی های متفاوتی وارد می شود که از جمله می توان به جابه جایی بار، صرفه جویی و استفاده از مدیریت پاسخگویی بار اشاره کرد.

وی افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده در سال گذشته سهم شرکت توزیع برق تهران بزرگ نزدیک به ۲۲۰ مگاوات بود که با توجه به نیازی که در کشور وجود داشت این سهم به۲۵۰ مگاوات نیز افزایش یافت و خوشبختانه بیش از ۲۵ درصد این سهم در راستای کاهش پیک بار محقق شد.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته برای این که بتوانیم به اهداف برنامه کاهش پیک بار دست یابیم و ۳۰۰ مگاوات را کاهش دهیم؛ برنامه ریزی های مدونی را انجام دادیم.

وی ادامه داد: در برنامه ریزیهای انجام شده سال گذشته می توان به همکاری با صنایع و طرح ابتکاری ما در سه صنعت خاص، شناسایی مولدهای تولید پراکنده صنایع، برنامه های کنترل مضاعف مصرف مشترکین در راستای مدیریت مصرف برق و همچنین کاهش تلفات و توان در حوزه بهره برداری اشاره کرد.

یاقوتی گفت: در بخش مشترکان اداری نیز ۱۰۰ مگاوات به صورت غیر همزمان با انجام راهکارهایی از جمله کاهش میزان روشنایی در روز، خاموش کردن وسایل سرمایشی بعد از ساعات اداری و همچنین استفاده بهینه از تجهیزات اداری در ساعات پیک بار کاهش داده شد.

*مشترکین خانگی در کاهش پیک بار چه میزان نقش داشتند؟ مصرف ۴۲ درصد برق توسط خانگی ها


معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع برق تهران گفت: در حال حاضر ۴۲ درصد از مصرف برق، به مشترکان خانگی اختصاص دارد که با توجه به تعداد ۳ میلیون مشترک خانگی، سرانه مصرف مشترکین نزدیک به ۲۰۵ کیلو وات ساعت است که این میانگین خوبی است.

یاقوتی افزود: اقداماتی که در این بخش به منظور کاهش پیک بار انجام شده است بیشتر در قالب اطلاع رسانی به مشترکان و کنترل و تست تجهیزات بوده است.

*توزیع ۱۴ میلیون لامپ کم مصرف در تهران

وی اضافه کرد: ما در سال های اخیر نزدیک به ۱۴ میلیون شعله لامپ کم مصرف در شهر تهران توزیع کردیم که این موضوع در نوع خود در نهادینه سازی فرهنگ صرفه جویی در بین شهروندان و مدیریت مصرف برق تاثیر گذار بوده است.

وی افزود: البته راهکارهایی هم در بخش خانگی در راستای مدیریت مصرف برق ارائه شده است که از جمله خارج کردن وسایل برقی از حالت «استند بای» که اگر به مدت طولانی از برق خارج نشود ۱۳درصد مصرف برق را به خود اختصاص می دهند.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر راهکارها در این زمینه تبادل حرارتی داخل و خارج منازل به منظورکاهش میزان مصرف انرژی برای خنک کردن محیط است.

به گفته وی، در سال گذشته همچنین نسبت به آموزش ۷۰ هزار دانش آموز در مقطع راهنمایی نیز اقدام شده است که نتایج آموزش های مدیریت مصرف برق قطعا تاثیراتی را در بین خانواده ها و نهادینه سازی فرهنگ صرفه جویی خواهد داشت.

*شناسایی انشعابات غیرمجاز برق


یاقوتی در خصوص انشعابات غیر مجاز گفت: یکی از ناهنجاری هایی که در سطح تهران وجود دارد، پدیده انشعابات غیر مجاز است که متأسفانه بسیار مشهود است.

وی ادامه داد: برخورد با این پدیده یکی از اهداف شرکت است چرا که انرژی برق متعلق به همه مردم است و هزینه هایی که از شهروندان گرفته می شود سرشکن کل هزینه هاست به عبارت بهتر فردی که به صورت غیر مجاز از برق استفاده می کند عملا قیمت انرژی را برای سایر مشترکان افزایش داده است.

معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع برق تهران گفت: شرکت توزیع برق تهران بزرگ برای شناسایی این مشترکان از ابزار های مختلفی از جمله تغییرات مصرف برق مشترکان در روز های مختلف، گزارش مأمورین برق، بازرسی های موردی، تست لوازم اندازه گیری و گزارشات مردمی که به ما کمک می کند با این موضوع هوشمندانه برخورد کنیم.

به گفته وی، ماموران شرکت پس از شناسایی استفاده غیر مجاز برق از سوی مشترک؛ در فرایند متناسب قیمت انرژی، هزینه انرژی پرداخت نشده از سوی مشترک را محاسبه و حتی خسارت های وارد شده به شبکه برق رسانی رااز مشترک دریافت خواهد شد.

*احیای ۱۰۰ گیگاوات ساعت انرژی غیر مجاز

یاقوتی ادامه داد: سالانه ۱۰۰ گیگاوات ساعت معادل ۱،۳ درصد از انرژی غیر مجاز را احیا و هزینه آن را وارد خزانه می کند.