بازهم «نه» به افزایش سقف یارانه نقدی

به گزارش افکارنیوز، رییس مجلس در نخستین توصیه رسمی خود به اعضای کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس گفت که «بهتر است یارانه پرداختی به مردم تغییر نکند»؛ چرا که به اعتقاد علی لاریجانی «فقط چند ماه تا پایان دولت دهم باقی مانده و جدا کردن دهک‌ها چالش برانگیز است.»

این توصیه اما از سوی کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار نگرفت و اعضای این کمیسیون فعلا زیربار هیچ یک از پیشنهادهایی که منجر به تحقق این توصیه لاریجانی و عدم کاهش یارانه نقدی شود، نرفتند. اگر چه جعفر قادری سخنگوی کمیسیون تلفیق چند روز پیش اعلام کرده بود که مجلس در پی اعطای «مجوز خاص» به دولت است تا یارانه‌ها از سطح فعلی کمتر نشود، اما وی روز گذشته اظهارکرد که پیشنهاد افزایش سقف درآمد هدفمندی یارانه‌ها از ۵۰ هزار میلیارد تومان به ۶۶ هزار میلیارد تومان، یعنی همان وضعیت درآمدی سال ۹۱، در کمیسیون تلفیق تصویب نشد. به نظر می‌رسد چاره‌اندیشی نهایی درباره هدفمندی یارانه‌ها به صحن علنی مجلس موکول شده است؛ چرا که قادری گفته است: ممکن است در صحن مجلس پیشنهادهایی مطرح شود که سهم تولید و دولت حذف و تعدیل شود، تا سقف پرداختی به مردم تغییر نکند.

اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۲ در مصوبات خود درباره هدفمندی یارانه سقف درآمد اجرای این قانون را ۵۰ هزار میلیارد تومان تعیین کردند، این مبلغ کمتر از سقف ۶۶ هزار میلیاردی قانون هدفمندی در سال گذشته است و از آنجا که با کاهش منابع پرداخت یارانه نقدی به ۲۷هزار میلیارد تومان همراه است، به معنای کاهش یارانه نقدی مردم و پرداخت تنها ۳۰ هزار تومان یارانه نقدی در سال ۹۲ است. کمیسیون تلفیق مجلس دلایل خود برای تصویب این موضوع را جلوگیری از تورم و رشد صعودی قیمت حامل‌های انرژی در سال‌جاری عنوان کرده است.

این مصوبه اما از همان ابتدا با مخالفت دولتمردان و در صدر آنان رییس دولت مواجه شد؛ به طوری که محمود احمدی‌نژاد، روز یکشنبه در جمع مردم ارومیه در واکنش به مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس برای کاهش منابع یارانه نقدی در بودجه ۹۲ تاکید کرد که «یارانه‌ها مال مردم است و هیچ کس نمی‌تواند یک قران از آن را کم کند.» رییس‌جمهور همچنین گفت: اگر هدفمندی صددرصد هم اجرا شود، قیمت بنزین بیشتر از ۲۰۰۰ تومان نخواهد شد.

محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها نیز در نشست خبری روز یکشنبه خود گفت: بهتر است که دست دولت برای ادامه اجرای گام اول باز باشد؛ هرگونه تغییر برای گام اول برای کشور خطرناک است و شرایط را سخت می‌کند.

شیوه پرداخت یارانه‌هاتغییر نکند

علی لاریجانی رییس مجلس، روز گذشته با حضور در جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۲ مجلس به اعضای این کمیسیون درباره شیوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال‌جاری توصیه کرد: بهتر است شیوه پرداخت یارانه‌ها به همان صورت ادامه پیدا کند، زیرا جدا کردن دهک‌ها کار مشکلی است و چالش‌برانگیز می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، وی با اشاره به لزوم تجدید نظر در مورد نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت آینده برای آگاهی از چگونگی برداشتن گام‌های بعدی و اصلاحات مورد نیاز، اظهارکرد: با توجه به اینکه فقط چند ماه تا پایان دولت دهم باقی مانده، بهتر است که شیوه پرداخت یارانه‌ها به همان صورت ادامه پیدا کند.

لاریجانی تصریح کرد: اولین اقدام مجلس پس از تشکیل دولت جدید این است که یک بحثتخصصی بین مجلس و دولت در خصوص نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها انجام پذیرد، تا قانون حمایت از تولید به درستی انجام شود.
وی همچنین گفت: تمام مواردی که بار مالی دارد و به رونق تولید کمک می‌کند، باید درهمین جلسه بررسی شود تا مانعی بر سر راه افزایش تولیدات داخلی نداشته باشیم.

رد پیشنهاد درآمد ۶۶ هزار میلیاردی در تلفیق
جعفر قادری، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس اما در نشست خبری روز گذشته خود با اشاره به حضور رییس مجلس در جلسه این کمیسیون و توصیه‌های وی درباره عدم تغییر در یارانه دریافتی مردم گفت: بر این اساس پیشنهاد تغییر سقف درآمد هدفمندی یارانه‌ها و کسب درآمد ۶۶ هزار میلیارد تومانی از هدفمندی در سال ۹۲، مطرح شد، اما این پیشنهاد رای نیاورد.

توصیه برای بررسی سریع‌تر
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس یادآور شد: توصیه دیگر لاریجانی تحویل گزارش کمیسیون تلفیق تا پایان وقت اداری دیروز(دوشنبه) به اداره قوانین بود تا گزارش‌های این کمیسیون در جلسه روز چهارشنبه در صحن مجلس بررسی شود.

قادری گفت: البته با توجه به این مباحثی که در کمیسیون باقی مانده است احتمال دارد که گزارش کمیسیون یکشنبه آینده به صحن مجلس برسد.

وی درباره بحثهدفمندی یارانه‌ها و طرح دوباره آن گفت: به دنبال توصیه‌های آقای لاریجانی برای هدفمندی پیشنهادی مطرح شد و نگاه برخی از اعضا این بود که پرداخت یارانه نقدی به مردم نباید کم شود نظر این بود که روی سقف درآمد هدفمندی تغییری داده نشود، اما روی مصارف ورود پیدا کنیم. به طوری که پرداختی به مردم تا سقف ۴۲ هزار میلیارد تومان باشد و ۸ هزار میلیارد باقیمانده بین بخش بهداشت و درمان و تولید توزیع شود و دولت دیگر سهمی از هدفمندی نداشته باشد که البته برخی از اعضا با این پیشنهاد مخالفت کردند؛ بنابراین به تصویب نرسید.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: پیشنهاد دیگر این بود که سقف درآمد هدفمندی را از ۵۰ هزار میلیارد به ۶۶ هزار میلیارد تومان سال قبل برسانیم تا مشکل بهداشت و تولید هم حل شود.

وی ادامه داد: اما این پیشنهاد هم به تصویب نرسید در صورتی که این پیشنهاد به تصویب می‌رسید قیمت حامل‌های انرژی به میزان ۱۰۰ درصد افزایش می‌یافت.

قادری گفت: ممکن است در صحن مجلس در خصوص موضوع هدفمندی پیشنهادهايی مطرح شود که سهم تولید و دولت حذف و تعدیل شود تا سقف پرداختی به مردم تغییر نکند.