جزییات نرخ تورم کالا های مصرفی

به گزارشافکارنیوز، مرکز آمار ایران پس از اینکه در اولین اعلام رسمی خود در فروردین ماه سال جاری، نرخ تورم اسفندماه ۹۱ را بر مبنای سال ۸۱ محاسبه و اعلام کرد این بار با تجدید نظر درسال پایه شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها مبنای محاسبه نرخ تورم کشور را از سال پایه ۸۱ به سال پایه ۹۰ تغییر داد.

اما مرکز آمار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در فروردین ماه را ضمن محاسبه با مبنای جدید(سال۹۰) بر اساس مبنای قبلی یعنی سال ۸۱ نیز محاسبه کرده است.

جزییات تورم در کالاهای مصرفی

بر اساس گزارش اعلام شده از شاخص و نرخ تورم قیمت گروه‌های منتخب کالاها وخدمات مصرفی خانوارهای شهری نرخ تورم فروردین ماه با کاهش ۱.۷ درصدی به ۲۹.۸ رسید در حالی که آخرین نرخ اعلام شده در دوره قبل ۳۱.۵ درصد بود.

این در حالی است که همین نرخ بر مبنای سال ۸۱ نزدیک به ۳۳.۱ درصد بوده است.

خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات

خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات جزو گروه‌های اصلی مصرفی مردم هستند که در مجموع فروردین را با تورم ۴۷.۷ درصدی سپری کرده اند که این نرخ بر مبنای ۸۱ بالغ بر ۴۹ درصد بوده است.

این در حالی است که گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها تورمی ۴۷.۱ درصدی و گروه خوراکی‌ها به تنهایی تورمی ۴۶.۸ درصدی داشته اند.

اما دخانیات نیز که در این گروه قرار دارد با تورم ۸۷.۵ درصدی در میان کالاهای پر مصرف از بالاترین تورم برخوردار بوده در حالی که تورم این گروه بر مبنای ۸۱ نزدیک به ۸۴.۷ درصد است.

تورم گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بر مبنای ۸۱ نیز ۴۹.۷ درصد بوده است.

سبزیجات


گروه سبزیجات شامل سبزی و حبوبات نیز با تورم ۶۹.۶ درصدی بعد از دخانیات دارای بیشترین تورم در فروردین بوده است در حالی که بر مبنای ۸۱ تورم آن به ۷۵ درصد افزایش می یابد.

نان و غلات

نان و غلات با تورم ۳۵.۸ درصدی در فروردین ماه سال جاری مواجه بوده این در حالی است که شاخص قیمت این گروه بر مبنای سال پایه ۸۱ نزدیک به ۳۵.۱ درصد بوده است.

گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آن

۶۰ درصد، تورم گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن در ماه گذشته است در حالی که با تفاوت فاحش ۱۰ درصدی تورم این گروه بر مبنای قدیم نزدیک به ۵۰ درصد است.

همچنین گوشت قرمز و ماکیان افزایش قیمت ۵۲.۲ درصدی داشته است.

ماهی‌ها و صدف داران


ماهی‌ها و صدف داران نیز از فرآورده‌هایی هستد که که در فروردین تورم نزدیک به ۶۵ درصد را پشت سر گذاشته اند این در حالی است که این نرخ بر مبنای قبلی ۶۱.۶ درصد است.

شیر، پنیر و تخم مرغ


شیر، پنیر و تخم مرغ دارای تورم ۵۰.۵ درصدی در این ماه بوده که بر مبنای ۸۱ این مقدار به ۴۲ درصد کاهش می یابد.

روغن‌ها و چربی ها

روغن ها و چربی ها نیز افزایش قیمتی در حدود ۵۰درصد دارند که این مقدار نیز در همین رنج است.

میوه و خشکبار

تورم میوه و خشکبار در اولین ماه سال جاری به بیش از ۴۵ درصد افزایش یافته البته این نرخ بر مبنای قبلی نزدیک به ۴۲ درصد است.

قند و شکر و شیرینی ها(شکر، مربا، عسل، شکلات، شیرینی)


قند و شکر و شیرینی ها از گروه هایی است که افزایش قیمت در آن چه بر مبنای جدید و چه بر مبنای قدیم نزدیک به ۲۸ درصد است.

چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه(نوشابه های غیر الکلی)

۵۴.۱ بر مبنای ۹۰ و ۶۳.۵بر مبنای ۸۱ تفاوت نزدیک به ۱۰ درصدی را برای تورم این گروه در فروردین ۹۲ رقم زده است.

کالاهای غیر خوراکی و خدمات

تورم بر اساس سال پایه ۸۱ همچنین ۹۰ تفاوت چندانی برای گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات نداشته و به ترتیب ۲۴.۷ و ۲۳.۵درصد بوده است.

پوشاک و کفش

پوشاک و کفش اولین ماه سال جاری را با تورم بیش از ۳۷ درصدی به پایان رسانده در حالی که بر مبنای قدیم نیز این نرخ در همین حدود یعنی ۳۷ در صد است.

مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها


افزایش مجموع این گروه چه بر مبنای قدیم و چه بر مبنای جدید نزدیک به ۱۷ درصد است.

مسکن

مسکن که در ماه های اخیر افزایش قیمت قابل ملاحظه ای داشته طبق آمار مرکز آمار این گروه افزایش قیمت ۱۸.۴ درصدی در فروردین پشت سر گذاشته است در حالی که بر مبنای سال ۸۱ نیز تفاوت چندانی بین این دو نرخ وجود ندارد و به ۱۸.۲می رسد.

اجاره

اجاره نیز تورم ۱۸.۱ درصدی را در ماه گذشته پشت سر گذاشته این در حالی است که این افزایش قیمت طبق مبنای قدیم حدود ۱۷.۷ درصد است.

آب، برق و سوخت

در حالی نرخ تورم ۱۶ درصد برای آب، برق و سوخت در ماه پیش رقم خورده که این افزایش قیمت براساس پایه قبلی به ۱۲.۱درصد کاهش می یابد.

خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی


افزایش قیمت این گروه در ماه ابتدایی سال بالغ بر ۳۲ درصد است که این رقم بر اساس مبنای قبلی با کاهش سه درصدی به ۳۳.۳درصد می رسد.

مبلمان و لوازم خانگی

مبلمان و لوازم خانگی گروهی است که با وجود تورم بالای ۴۱ درصدی تغییری در مقدار آن از نظر جدید یا قدیم بودن مبنا ایجاد نمی شود.

بهداشت و درمان

بهداشت و درمان نیز از گروه هایی است که تغییر مبنای محاسبه تورم تاثیری در نرخ تورم آن نداشته و در فروردین ماه ۹۲ به ۲۳درصد رسیده است.

حمل و نقل

نرخ تورم برای گروه حمل و نقل در مه گذشته بالغ بر ۲۵ درصد بود که با تفاوت نیم درصدی این نرخ بر پایه ۸۱ به ۲۴.۵ درصد می رسد.

ارتباطات

اما کمترین میزان تورم در سبد خانوارها مربوط به ارتباطات با افزایش قیمت۸.۷ درصدی است که با توجه به مقیاس قبلی این نرخ در حدود ۱۱ درصد قرار می گیرد.

تفریح و فرهنگ

محاسبه نرخ تورم بر مبنای جدید و قبلی برای گروه تفریح و فرهنگ تفاوتی نزدیک به پنج درصد را نشان می دهد به طوری که تورم این گروه بر مبنای جدید بیش از ۳۵ درصد و براساس پایه قبلی بیش از ۴۱ درصد است.

آموزش

در حالی تورم آموزش ۱۰.۲ است که اگر طبق پایه قبلی مورد محاسبه قرار گیرد تک رقمی شده و به ۹.۶ می رسد.

هتل و رستوران

تورم نزدیک به ۳۲ درصدی حاصل محاسبه افزایش قیمت در هتل و رستوران هاست که در هر دو مبنا نیز در همین رنج قرار دارد.

کالا و خدمات متفرقه

تفاوت قابل توجهی میان نرخ تورم کالا و خدمات متفرقه در دو پایه جدید و قدیم وجود دارد به طوری که مرکز آمار در محاسبه خود بر اساس مبنای ۹۰ به تورم نزدیک به ۴۷ درصد و برپایه ۸۱ به تورم نزدیک به ۶۷ درصدی رسیده است.

کالا

۳۹.۸ و ۴۳.۱ به ترتیب تورم گروه کالا بر مبنای ۹۰ و ۸۱ در فروردین ماه ۹۲ است.

خدمات

خدمات نیز سال جدید را با تورم بالغ بر ۱۹درصدی آغاز کرده است که این نرخ با مبنای قدیم نیز تفاوت چندانی ندارد.