اهم مصوبات جلسه شورای عالی اشتغال

به گزارشافکارنیوز، در این جلسه، مصوب شد که نرخ مشارکت اقتصادی از ۳۷.۷ درصد در سال ۹۱ با یک درصد رشد به ۳۸.۷ درصد و نرخ بیکاری نیز از ۱۲.۲ در سال ۹۱ با یک درصد کاهش به ۱۱.۲ درصد تا پایان امسال برسد.

تامین سرمایه برای چهار هزار طرح نیمه تمام در کشور یکی دیگر از مصوبات جلسه شورای عالی اشتغال بود که قرار شد مهمترین اولویت کاری سازمانها و دستگاههای اجرایی به ویژه شورا در سال جاری باشد.

دو نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) و بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این جلسه بخشی از اشتغالزایی مورد نظر در سال ۹۲ را متعهد شدند به این نحو که کمیته امداد امام خمینی(ره)، از محل منابع صندوق توسعه ملی و منابع خود و با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت اعم از خرد و خود اشتغالی ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر و روستاهای کشور را متقبل شد.

همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور، تعهد ایجاد ۵۰ هزار فرصت شغلی را برعهده گرفت که مقرر شد ۱۰ هزار فرصت شغلی از طریق جذب در بخشهای دولتی و ۴۰ هزار شغل دیگر از طریق بنگاههای اقتصادی و در قالب بخشهای تعاونی و خصوصی تامین شود.

به گزارش ایسنا، اختصاص ۹۲۰ میلیارد تومان از منابع صندوق مهر امام رضا(ع)، از دیگر مصوبات جلسه روز دوشنبه شورای عالی اشتغال بود که به موجب آن صندوق مهر امام رضا ۹۲۰ میلیارد تومان از منابع خود را به جهت ایجاد یکصد هزار فرصت شغلی در کشور اختصاص داد.

در همین راستا موضوع اختصاص سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد مشاغل خانگی، مشاغل خرد و خود اشتغالی در جلسه شورا مطرح که مقرر شد شورای پول و اعتبار با بررسی موضوع و در صورت موافقت این رقم را اختصاص دهد.

بررسی تعهدات اشتغال در سال ۹۱ و ارائه گزارشی از سیمای بازار کار کشور نیز از محورهای دستور کار جلسه روز دوشنبه شورای عالی اشتنغال بود؛ همچنین آماری از ایجاد اشتغال از طریق کاریابی ها و بهره مندی از معافیت حق بیمه سهم کارفرما ارائه شد که نشان می داد در حوزه معافیت حق بیمه سهم کارفرما، ۴۰ هزار کارفرما سال گذشته از معافیت بهره مند و حدود ۱۳۰ هزار نفر از جویندگان کار نیز از این طریق جذب شده‌اند.

بر اساس آمار کاریابی‌ها نیز، حدود ۲۵۰ هزار نفر از طریق کاریابی‌های غیردولتی و دولتی در سال گذشته جذب شدند.

به گزارش ایسنا، در سال ۹۱ تعداد متقاضیان اشتغال بیش از ۷۰۰ هزار نفر بوده که گزارش شورای عالی اشتغال بیانگر آن است که از این تعداد ۴۳ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی و ۵۲ درصد فاقد مهارت بوده اند.