خرما گران می شود

به گزارشافکارنیوز، علی اصغر موسوی اظهارکرد: ‌از آنجاکه ماه رمضان پیش از فصل برداشت شروع می‌شود، خرمای عرضه شده در بازار محصول تولیدی سال گذشته بوده که در سردخانه‌ها ذخیره‌سازی شده و با هزینه‌های بالای نگهداری مواجه شده است.

وی افزود: با وجود این‌که قیمت تمام‌شده برای هر کیلوگرم خرما در سال گذشته حدود ۱۵۰۰ تومان بود و این محصول از کشاورزان ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان خریداری شد، در حال حاضر خرمای ذخیره‌سازی شده در سردخانه‌ها به حدود ۳۵۰۰ تومان رسیده است.

موسوی با بیان این‌که قیمت منطقی برای هر کیلوگرم خرما ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان است، هشدار داد: در صورت عدم کنترل و نظارت صحیح بازار خرما از هم‌اکنون، قیمت این محصول در آستانه ماه رمضان به کیلویی ۸۰۰۰ تومان می‌رسد.

به گفته دبیر انجمن خرما به دلیل عدم ذخیره‌سازی خرما از سوی دولت در سال گذشته و احتکار آن توسط برخی سودجویان، سال آینده قیمت این محصول افزایش چشمگیری دارد.

۲۴۵ هزار هکتار سطح زیرکشت نخلستان‌های کشور است که حدود ۱۸۴ هزار‏‎ ‎هکتار از این سطح، بارور بوده و به‌طور متوسط ۴.۵ تا ۵.۵ تن در هکتار محصول برداشت می‌شود.

سالانه بیش از هفت میلیون تن خرما در جهان تولید میشود که ایران با تولید یک میلیون تن پس از مصر، رتبه دوم تولید این محصول را به خود اختصاص داده بود اما با توجه به روند افزایشی تولید خرما در دیگر کشورهای رقیب، امارات دومین تولیدکننده این محصول شد و ایران در جایگاه سوم قرار گرفت.