به گزارشافکارنیوز، جمشید پژویان در مصاحبه با رادیو اقتصاد درباره قیمت خودرو و انتظار کاهشی بیشتر آن گفت: به هیچ وجه یاد ندارم و کاملا بعید می دانم و به هر منبعی هم اگر رجوع کنید از من شنیده باشید که از کاهش هر درصدی از قیمت خودرو صحبت کرده باشم(اعم ۱۰ تا ۳۰ درصد) و در تمام صحبتهایم گفته ام در چارچوب علمی براساس آنچه که علم اقتصاد به ما یاد داده است، یک دستورالعمل قیمت را ارائه خواهیم داد که قیمت در شرایط کنونی استخراج شود و همین کار را هم کردیم.

وی تصریح کرد: تلاشهای شورای رقابت موجب می شود قیمتها ساماندهی شود و دستورالعمل های شورای رقابت وقتی به سمت کاهش قیمت است براساس اصول اقتصادی است.

پژویان گفت: در بحثخودرو به عنوان یک مصرف کننده خیلی دلم می خواست قیمت همه کالاها اعم از خودرو کاهش می یافت و حتی کاهش شدید قیمت داشته باشیم، اما در اقتصاد یاد گرفتیم وقتی به هر دلیلی قیمت ها افزایش می یابد بخشی از ان ناشی از عوامل اقتصادی و بخشی هم عوامل روانی است.

رئیس شورا و مرکز ملی رقابت تاکید کرد: بازار خودرو را به دقت مطالعه کردیم و مطالعات نشان داد یک بخشی از افزایش قیمت خودرو ناشی از افزایش قیمت نهاده های تولیدی است که کنترل قیمت آنها در اختیار سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت است مانند ورق آهن، آلومینیوم، مس و… که این افزایش قیمت ها را نمی توان نادیده گرفت و در جامعه هم انعکاس ندارد.

پژویان افزود: این افزایش قیمتها به قطعه سازان منتقل می شود و آنها نیز به سادگی این افزایش قیمت را بیشتر از ۲۰۰ درصد به خودروسازان انتقال دادند.

وی گفت: خودروسازان حالا وقتی به خودرو منتقل می کنند مردم هم تحت تاثیر قرار می گیرند و متوجه می شوند چه اتفاقی افتاده است.

پژویان در باره اینکه خودروسازان به افزایش و سه برابر شدن نرخ ارز استناد می کنند، گفت: همه این موارد را با دقت برسی کردیم و همه جوانب در کارگروه بررسی شد و بانک مرکزی نرخ تورم خودروها را با تفکیک نهاده های تولیدی اعم از ارزبری و داخلی برآورد می کند، علاوه بر آن یک نکته مهم پذیرش انواع هزینه ها خودروسازان است و ما نمی توانیم همه این موارد را بپذیریم.

رئیس شورا و مرکز ملی رقابت گفت: آنچه که ما انجام دادیم براساس چارچوب نظریه های اقتصادی است نه حسابداری. ما قبول نداریم به هزینه ها، مبلغی اضافه و قیمت گذاری کنیم بلکه باید ببینیم چه هزینه هایی قابل قبول است.

وی تصریح کرد: یک قلم از هزینه ها را از فهرست خارج کردیم و تمام هزینه وام و اعتبارات را خارج کردیم. تولیدکننده باید از محل درآمدها و نه از طریق وام، هزینه های تولید را تامین کند و همین باعثکاهش قیمت شد.
پژویان گفت : وقتی شورای رقابت با مبانی اقتصادی مسایل را بررسی می کند مجموعه رفاه جامعه را درنظر می گیرد.