کاهش اعتبار عمرانی در لایحه بودجه

به گزارشافکارنیوز، عباس فلاح باباجان نماینده اهر و هریس با اشاره به اهمیت اعتبارات عمرانی و لزوم توجه به آن در جهت توسعه، پیشرفت و آبادانی کشور، اظهار داشت: قانون برنامه و بودجه استراتژیک‌ترین و راهبردی‌ترین عامل در مدیر توسعه کشورها است، کشورهای پیشرفته و توسعه یافته با بودجه منظم علمی و عقلایی این مسیر را طی می‌کنند.

وی گفت: رویایی بودن و وابستگی بودجه به نفت مشکل اساسی بودجه کشورها در جهان امروزی محسوب می‌شود که اگر صحیح‌ مدیریت نشود، خسارت عمده‌ای به کشور وارد و از توسعه پایدار باز می‌دارد.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمران پایه توسعه کشور و بودجه عمرانی محور این توسعه به شمار می‌رود، گفت: حجم کل بودجه ۹۱ رقم ۵۶۶ هزار میلیارد تومان و حجم کل لایحه بودجه ۹۲ دولت ۷۳۰ هزار میلیارد تومان است که اعتبارات بودجه عمرانی در سال ۹۱ مبلغ ۳۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۲ مبلغ ۳۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با ۱۰ درصد کاهش پیشنهاد شده است.

فلاح باباجان درباره میزان بودجه عمرانی در استان‌ها به صورت تفکیک شده، خاطرنشان کرد: بودجه عمرانی استان‌ها ۹ هزار و ۶۲۱ میلیارد تومان با ۲۰ درصد کاهش، عمرانی وزارت نیرو ۷ هزار و ۹۷۲ میلیارد تومان با ۲۰ درصد کاهش، عمران شهری از ۷۵۰ میلیارد تومان به ۹۵۰ میلیارد تومان و آب از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۱ با ۳۰۰ میلیارد تومان کاهش به ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ رسیده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت حمل و نقل در توسعه، تصریح کرد: بودجه حمل و نقل هوایی در بودجه ۹۱ برابر با ۳۷۰ میلیارد تومان، اعتبارات حمل و نقل دریایی نیز بدون تغییر پیش‌بینی شده است.

فلاح با اشاره به کاهش بودجه حمل و نقل جاده‌ای، گفت: حمل و نقل جاده که به علت افزایش قیمت‌های مسافرت‌های هوایی و ریلی افزایش داشته است، متأسفانه از ۲.۷۰۰ به ۲.۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ کاهش یافته و بودجه ریلی نیز از ۱.۹۰۰ سال ۹۱ به ۱.۷۰۰ کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع کل بودجه عمرانی کشور در سال ۹۲ حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است، گفت: با وجود افزایش بدهی‌های وزارت راه‌وشهرسازی به ۱۲ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های پیمانکاری این کاهش اعتبارات پیش‌بینی شده است.

فلاح با بیان اینکه مبلغ کل تحقق بودجه عمرانی ۹۱ تقریبا ۱۹ درصد بودجه است، گفت: اگر با معیار سال ۹۱ بودجه محقق شود، در سال ۹۲ فقط توانایی پرداخت بدهی‌ها را خواهیم داشت.

* دو راهکار برای برون رفت از مشکلات در روند توسعه عمران


این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سرمایه‌گذاری شرکتهای خصوصی در توسعه عمرانی کشور مورد تأکید چشم‌انداز و برنامه پنجم است، گفت: اگر از این توان داخلی استفاده کنیم و پروژه عمرانی را در این مسیر تعریف کنیم، مشکلی در سال ۹۲ نخواهیم داشت.

فلاح دیگر راهکار برون رفت از شرایط فعلی را فاینانس (تامین مالی خارجی) دانست و ادامه داد: با توجه به بدهی کشورهایی که از ایران نفت خریدهاند و با محدودیت بازپرداخت نقدی مواجه است، مجلس و کمیسیون عمران با تمام توان پیگیر توافقهای سال ۹۱ با کشورها است، تا امر سرمایهگذاری خارجی و فاینانس در برنامه عمرانی کشور محقق شود.