دلایل سقوط آزاد قیمت پتروشیمی در بازار

به گزارش افکارنیوز، علی اصغر رمزی با تشریح اتفاقاتی که در زمینه محصولات پتروشیمی در سال‌های اخیر در کشور روی داده است گفت: در تاریخ بیست و هشتم اسفند ماه ۹۰، ‌ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها با صدور مصوبه‌ای تمامی مجتمع‌های پتروشیمی را ملزم به عرضه محصولاتشان در بورس کالا کرد تا امکان نظارت و کنترل بر قیمت و عرضه این محصولات با سهلوت و شفافیت بیشتری صورت گیرد.

مسئول کارگروه تخصصی محصولات پتروشیمی کارگروه تنظیم بازار افزود: اما در نیمه اول سال ۱۳۹۱ تنها حدود ۴۰ درصد از محصولات پتروشیمی در بورس کالا عرضه شد و این کمبود عرضه موجب افزایش قیمتها شد و اعتراض تمامی صنایع پائین‌دستی و تکمیلی را در پی داشت که نهایت این نوسانات در مهر ماه سال ۹۱ نمایان شد و مسئولین ذیربط و کارگروه تنظیم بازار با حساسیت و سرعت نسبت به بررسی موضوع اقدام کردند.

به گفته این مقام مسئول در مرحله نخست، جلسات مشترکی بین مسئولین کارگروه تنظیم بازار و شرکت ملی صنایع پتروشیمی برقرار شد و پیشنهاداتی برای ساماندهی بازار محصولات پتروشیمی تنظیم و به کارگروه تنظیم بازار ارائه شد که با تصویب این پیشنهادات از جمله تشکیل کارگروه تخصصی محصولات پتروشیمی اقدامات اجرایی برای ساماندهی بازار آغاز شد.

وی با بیان اینکه در ابتدای تشکیل این کارگروه تخصصی به دلیل مشکلات متعدد موجود به ناچار در هر هفته ۳ جلسه برقرار شد و به مرور در ماه‌های بعدی به هفته‌ای ۲ جلسه و اخیراً با سامان یافتن بازار این محصولات هر هفته یک جلسه برقرار می‌گردد، با اشاره به اینکه تا کنون ۴۰ جلسه از جلسات این کارگروه برگزار شده است تصریح کرد: تصمیمات متخذه در این کارگروه بالغ بر ۲۵۰ مورد بوده است.

رمزی با اعلام اینکه متوسط قیمت محصولات پلیمری در بازار آزاد در اوایل مهر ماه سال ۹۱ حدود ۵۷۰۰ تومان و متوسط قیمت محصولات پلیمری در بورس کالا نیز در همین مدت حدود ۳۹۰۰ تومان بوده تاکید کرد: این موضوع نشانگر اختلاف قیمت حدود ۱۸۰۰ تومانی در هر کیلو بین بورس و بازار آزاد است.

این مقام مسئول با اشاره به عملكرد اين كارگروه تخصصي در اين زمينه خاطرنشان كرد: با تشكيل كارگروه تخصصي ، تصميمات مناسبي در اين زمينه اخذ شد كه عرضه كل محصولات در بورس كالا و افزايش عرضه آن موجب شد تا اختلاف قيمت بورس كالا با بازار آزاد به شدت كاهش يابد.