نامزد عربستان رییس بخش تحقیقات اوپک شد

به گزارشافکارنیوز، نمایندگان اوپک پس از نشست خود در مقر این سازمان در وین گفتند که عمر عبدالحمید از شرکت نفتی آرامکو عربستان به عنوان رییس جدید بخش تحیقات اوپک جانشین حسن قبازرد از کویت شده است.

رییس تحقیقات اوپک بلندپایه‌ترین مقام این سازمان پس از دبیر کل است و مسوولیت نگارش گزارش‌های ماهانه اوپک را برعهده دارد. دیگر کاندیدای سمت ریاست تحقیقات اوپک حجت‌الله غنیمی‌فرد از ایران بود.

نمایندگان اوپک گفتند که نامزد عربستان از سوی عبدالله البدری _ دبیر کل اوپک _ توصیه شده است.

دبیر کل اوپک نماینده اصلی این سازمان در عرصه‌ی جهانی است و به تعیین سیاست‌های این سازمان در زمینه‌ی تولید کمک می‌کند و مسوولیت دبیرخانه اوپک در وین را برعهده دارد.

پس از آنکه نامزد‌های سمت دبیر کلی از عربستان، ایران و عراق نتوانستند نظر مساعد اکثریت اعضاء را جلب کنند، وزراء نفت کشور‌های عضو اوپک در نشست قبلی خود در ماه دسامبر عبدالله البدری لیبیایی را برای یک دوره یک ساله دیگر در سمت خود ابقاء کردند.

نمایندگان اوپک می‌گویند: این سه کاندیدا برای سمت دبیر کلی تغییر نکردند و شامل مجید المنیف _ نماینده سابق عربستان در اوپک، سمیر قضبان _ وزیر نفت سابق عراق و غلامحسین نوذری _ وزیر نفت ایران _ هستند.

وزراء نفت اوپک در نشست آتی خود در ۳۱ می در خصوص تعیین جانشین البدری و هم‌چنین سیاست‌های تولید اوپک در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ تمصمیم‌گیری خواهند کرد.

یکی از نمایندگان اوپک اعلام کرد: تصور میکنم نامزد ایران یا عربستان پیروز خواهد شد. یک توافق باید با کشور دیگری که برا یاین پست کاندیدا معرفی کرده (عراق) حاصل شود.