به گزارشافکارنیوز، در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۲ کل کشور که به ریاست لاریجانی رئیس مجلس انجام می‌شد، پیشنهاد موسوی‌نژاد نماینده دشتستان در مجلس در بند ۳ ۱۱ لایحه بودجه که آمده است بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است تا مبلغ ۱۰ میلیارد دلار از منابع ارزی خود را در خارج از کشور منوط به تعهد و بازپرداخت اصل و سود این تسهیلات از محل منابع داخلی شرکت‌های تابع وزارت نفت جهت تأمین منابع طرح‌های وزارت نفت از جمله طرح‌های بالا دستی نفت و گاز در حوزه‌های مشترک و خطوط لوله اصلی انتقال گاز و فرآورده‌های نفتی و خطوط انتقال نفت خام و میعانات گازی به شرکت‌های مذکور به صورت خط اعتباری اختصاص دهد، مطرح شد. پیشنهاد موسوی‌نژاد این بود که کلمه «مجاز است تا» از این بند حذف شود اما این پیشنهاد رای نیاورد.

احمد توکلی در حین بررسی این پیشنهاد گفت: براساس ماده ۱۸۵ آئین‌نامه داخلی مجلس قانون‌گذاری در حین بررسی لایحه بودجه مغایر مواد مختلف آئین‌نامه مجلس است و در احکامی که بعد از این آمده است در مواد متعدد تعداد کثیری از قوانین دائمی را نقض، تضییق و یا توسعه داده است که این خلاف اصل ۶۵ قانون اساسی است.

عضو کمیسیون برنامه بودجه گفت: براساس این پیشنهاد در این بند دولت مجاز می‌شود که به بانک مرکزی تکلیف کند، در حالی که در قانون شورای پول و اعتبار می‌گوید دولت نمی‌تواند بانک مرکزی را مکلف کند و همچنین مجلس قانون تصویب می‌کند که بانک مرکزی استقلال داشته باشد اما اگر این پیشنهاد تصویب شود، خلاف قانون مجلس عمل شده است.

توکلی تصریح کرد: یکی از دلایل تورم کشور عدم استقلال بانک مرکزی است و این عدم استقلال در قوه مجریه وجود داشت با این نحوه قانون‌گذاری در قوه مقننه نیز دنبال می‌شود.

به گزارش فارس، رئیس مجلس در پاسخ به تذکر توکلی گفت: این اصل معقولی است که در حین بودجه نویسی نباید قانون‌نویسی کرد اما از نظر آئین‌نامه منعی وجود ندارد.

همچنین ایرج ندیمی نماینده لاهیجان در مجلس گفت: کلمات «مجاز است» و یا عبارت «تا» گفته می‌شود برای انعطاف در مدیریت آورده می‌شود که مدیر اجرایی مجبور نباشد حتما آن را اجرا کنند اما به نظر من این برای رها شدگی در مدیریت است.

نماینده لاهیجان با بیان این سؤال که آیا زمان کاهش وابستگی به نفت نرسیده است گفت: همه می‌خواهند وابستگی به نفت کاهش پیدا کند اما واقعیت این را نشان نمی‌دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: سرمایهگذاری در حوزههای مشترک نفتی که همسایگان نه چندان خلف منابع نفت و گاز را غارت میکنند امر بسیار پسندیدهای است و باید با اولویت انجام شود اما نباید با آوردن کلمه تا رها شدگی مدیریت در آن ملاحظه شود.