آب سد لتیان رهاسازی می‌شود

به گزارش افکارنیوز، علی اصغری با اعلام اینکه آب سد لتیان هفته آینده رهاسازی می شود گفت: آب مخزن سد لتیان که در شرق تهران قرار دارد از روز یکشنبه هفته آینده به منظور رسوب زدایی مخزن سد به میزان ۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه رهاسازی خواهد شد.

مدیر امور نظارت بر بهره برداری و نگهداری سد لتیان اظهار داشت: ‌این میزان آب در حدود ۱۰ برابر حجم فعلی رودخانه جاجرود خواهد بود. البته این برنامه هر ساله اجرا می‌شود و با افزایش آب و تکمیل شدن ظرفیت مخزن سد لتیان، رسوب‌های جمع شده پشت سد بسیار متراکم و سخت خواهد شد و این وضعیت سبب می شود تا عمر سد کاهش یابد.

اصغری تصریح کرد: این میزان آب رها شده از سد لتیان علاوه بر اینکه سبب رسوب زدایی و پایداری سد خواهد شد، در پایین دست نیز در مخزن سد ماملو ذخیره و به تدریج برای مصارف مورد نیاز استفاده خواهد شد.

وی افزود: با رهاسازی این میزان آب، مناطق پایین دست سد لتیان تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و به همین دلیل مردم محلی و گردشگران در زمان رهاسازی و پس از آن از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه جاجرود، در حد فاصل سدهای لتیان و ماملو خودداری کنند.

اصغری ادامه داد: سد لتیان بر روی رودخانه جاجرود با سطح حوزه آبریزی در حدود ۶۹ هزار و ۸۰۰ کیلومترمربع و با متوسط جریان آب سالانه به میزان ۳۵۰ میلیون مترمکعب
در استان تهران و در فاصله ۳۵ كيلومتري شمال شرقي شهر تهران احداث شده است.