به گزارش افکارنیوز،واژه فساد کلمه‌ای قبیح و مورد نفی از سوی بسیاری از افراد جامعه است و کمتر کسی است که از این واژه خوشش بیاید.


اما هستند افرادی که در مسیر وقوع فساد راه افتاده و این مسیر را می‌پیمایند تا به اهداف خود که اهدافی پوچ و طمع کارانه است برسند.


در نیمه اول سال ۹۰ پرده از راز فسادی بزرگ برداشته شد که در ان حدود ۲ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان پول از بانک‌ها آنهم به شیوه و شگرد فریبکارانه بیرون کشیده شده بود.


بخش‌هایی از این فساد متأسفانه در قالب تأسیس یک بانک به نام بانک آریا نمود پیدا کرد که به گفته برخی از کارشناسان تأسیس این بانک پوششی برای کارهای مجرمانه مفسدان بوده است.


پس از بررسی های کارشناسانه سرانجام در اسفند سال ۹۰ اولین جلسه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ بانکی آغاز شد.


پس از رسیدگی به پرونده فساد بانکی از صبح امروز و حدود یک سال بعد از برگزاری جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده تأسیس بانک آریا در دادگاه انقلاب روز گذشته برگزار شد.


این در حالی است که در جریان جلسات رسیدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی در سال گذشته گاهاً درباره بانک آریا از سوی برخی از متهمان، قاضی و نمایندگان دادستان سخنانی به زبان می‌آمد که در زیر تمامی این اظهارات را می‌خوانید.


«بهداد ب» دارنده ۵ درصد سهام بانک آریا


برای اولین بار در تاریخ ۸ فروردین ماه سال گذشته و در چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی درباره بانک آریا سخنانی گفته شد.


متهم(بهداد - ب) در توضیح نقش خود در تأسیس بانک آریا و مقدار سهام خود اظهار می‌دارد: این‌جانب از هیئت موسس بانک آریا و دارای ۵ درصد سهم هستم.


قراردادی با شخصی به نام آقای(د) منعقد شد که به عنوان نماینده هیئت موسس، بانک را تشکیل دهد و اخذ مجوز کند و تمامی مکاتبات ایشان مضبوط است.


تمامی مراحل، یک به یک توسط آقای(د) انجام شد تا زمان تشکیل مجمع که مجوز از بانک مرکزی و بورس اوراق بهادار اخذ شد و مجمع تشکیل شد، اعضای هیأت مدیره انتخاب شدند…


بعد از آن هم، ایراداتی بانک مرکزی گرفت که متوقف ماند… سهم همسرم در بانک آریا حدوداً ۲ درصد است که از طریق شرکت سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا تأمین شد. البته این مبلغ، طلب این‌جانب از آقای(م - الف) است که در طول سال¬ها با هم حساب و کتاب داشته‌ایم»


مه‌آفرید برای سهام بانک آریا ۲۸ میلیارد تومان به ما قرض داد


اما در ادامه جلسه چهارم متهم ردیف دوم گفت: من و برادرم هرکدام ۵ درصد و همسران ما هم هرکدام ۲ درصد سهام بانک آریا را در اختیار داشته ولی هیچ آورده‌ای نداشتیم که مه‌آفرید برای این سهام، ۲۸ میلیارد تومان به ما قرض داد.


«ب. ب» متهم ردیف دوم پرونده فساد مالی اخیر در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: مکانی که مدارک شرکت در خیابان آپادانا در آنجا مخفی شده بود، دفتر کار من بود که آن را به خسروی فروخته بودم اما خسروی آن را به همسر برادر آقای «ر» به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان فروخت.


وی با بیان اینکه نمی‌دانستم قرار است اسناد در آنجا مخفی شود ادامه داد: بخش دوم اسناد که گفته شده به شمال کشور انتقال یافته اصلا به شمال نرفته بود بلکه در منطقه سعادت‌آباد بوده هر چند آن زمان من در بازداشت بودم.


متهم گفت: به من گفته بودند شرکت آریا را در خارج از کشور شرکتی متعلق به یکی از نهادها می‌دانند به خاطر همین باید برای دور زدن تحریم‌ها، شرکت الیت تأسیس شود. من نمی‌دانستم موضوع چیست و قرار است الیت چه کاری انجام دهد.


قاضی خطاب به متهم گفت: آیا از خودت به عنوان یک فرد حقوقی نپرسیدی چرا ۳ هزار میلیارد وارد شرکت شده است؟ آیا نپرسیدی که چگونه پول خرید ۴۱۹ ملک مهیا شده است؟


متهم در پاسخ گفت: خسروی اجازه نمی‌داد ما بفهمیم چقدر پول وجود دارد.


قاضی سراج ادامه داد: به عنوان یک حقوقدان نمی‌دانستی این پول‌ها از کجا می‌آمد؟ ‌ از خودت نپرسیدی ۵ درصد سهام بانک آریا چگونه به نام تو شد؟


متهم گفت: خسروی می‌گفت هنرش گردش مالی است. از موضوع کیف‌های پول خبر نداشتم. من همیشه در زندگی از رشوه دادن و گرفتن می‌ترسیدم. عامل جعل اسناد تنبلی خانم الف بود. او کار خودش را انجام نمی‌داد و اگر قرار بود من امضا بزنم از ابتدا دست چک‌ها را به من می‌دادند.


وی ادامه داد: ۵ درصد سهام بانک آریا به نام من بود و همسرم هم ۲ درصد نیز در اختیار داشت. مبلغی که متعلق به من بود ۱۰ میلیارد تومان و مبلغ همسرم هم ۴ میلیارد بود. برادر و همسر برادرم هم هرکدام به میزان ۵ و ۲ درصد سهام داشتند که آنها هم مبلغ ۱۴ میلیارد تومان سهام داشتند. ما آورده نداشتیم و خسروی آورده را به ما قرض داد.


«ایرج ش» از انتقال پول به حساب اعضای هیات مدیره بانک آریا خبر داد


اما بعد از جلسه چهارم دادگاه و اظهارات برخی از متهمان نوبت به برگزاری جلسه پنجم دادگاه در تاریخ ۲۰ فروردین رسید.


نماینده دادستان با بیان اینکه نقش «ایرج ش» در ارتکاب جرایم کاملا مشهود بوده است گفت: متهم و همسرش هر دو سهامدار بانک آریا بوده‌اند. آنها جلسه‌ای با جهرمی داشته‌اند و درباره بدهی‌ها و اعتبارات کسب شده با او حرف زدند که جهرمی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.


«الف. ش» به صراحت اعتراف کرده که عملیات خرید اصلا انجام نشده است.


فراهانی نماینده دادستان ادامه داد: متهم درباره دلیل عدم امضای آقای «ر» در برخی از اعتبارات گفته، او به دلیل بالا بودن بدهی شرکت این کار را انجام نمی‌داد که خسروی خودش به صورت شخصی امضا می‌کرده است.


اما در این جلسه «ایرج ش» گفت: من تمام موارد اتهامی را رد می‌کنم زیرا اصلا با من ارتباطی ندارد.


یک زمان ۹۰ میلیارد تومان به حساب من آمد اما مدتی بعد از حسابم خارج شد. ۳۰ میلیارد تومان آن هم از حساب اسپادانا بود و از آنجا هم به حساب اعضای هیئت‌مدیره بانک آریا رفته است.


قاضی سراج در پاسخ به اظهارات وکیل متهم که بسیاری از تحقیقات دادسرا را زیر سوال برد گفت: قضات دادسرا شبانه‌روزی روی این پرونده کار کردند و مورد به مورد باید روی موضوعات دفاع کنید اما شما اصلاً وارد ماجرا نشده‌اید. ما که گفتیم ۱۰۰ متهم دستگیر شده‌اند. مواد مخدری هم که خریده می شود با پول جمهوری اسلامی است اما اینکه بخواهی رد پولش را گم کنی این می‌شود پولشویی.


قاضی سراج گفت: گشایش اعتبارات برای رشد اقتصادی و کار کردن یک کارخانه بوده است نه برای پذیره نویسی و خرید سهام بانک آریا و شما این‌ها را فراموش می‌کنید.


ارائه وکالت بلاعزل به مه‌آفرید در ازای سهام بانک آریا


در جلسه ششم دادگاه در تاریخ ۲۷ فروردین ۹۱ «بهزاد ب» تصریح کرد: درباره تحصیل مال نامشروع باید بگویم که در جلسه قبل به من اتهام زدند که ۱۹ ملک خریده‌ام اما در همه این موارد من فقط وکیل شرکت برای نوشتن قرارداد بودم. من قبل از اینکه وارد این گروه شوم ۴۰۰ میلیون داشتم الان این رقم به ۱.۳ میلیارد رسیده است که ۴۰۰ میلیون آن وام بوده است که از خسروی گرفتم.


قاضی خطاب به متهم گفت: چه زمانی وکالت سهام به نام شده خودت در بانک آریا را دیدید.


متهم گفت: همان لحظه که به نامم شد در محضرخانه وکالت بلاعزل خودم را به مه‌آفرید خسروی دادم.


خانم «الف» در جلسه حضور دارند و می‌توانید از ایشان سوال کنید آیا در گروه چیزی به نام من است یا خیر. من از منشاء پول‌ها خبر نداشتم و همانطور که ایشان گفته بود که گزارش‌های مالی را فقط به «ایرج شجاعی» و خسروی می داده است. ما از منابع مالی خبر نداشتیم.


«بهزاد - ب» گفت: من از بابت زدن امضای خسروی قصد پر کردن جیبم را نداشتم بلکه قصدم راه افتادن کارها بوده است. روال در مجموعه آریا اینگونه بود که مدیران همه دسته چک‌های خودشان را سفید امضا در اختیار خانم «الف» قرار می‌دادند.


مدیرعامل شرکت میلاد حدید پارسیان هم از سهامداران بانک آریا از آب درآمد


در جلسه دهم دادگاه فساد که در تاریخ ۲۴ اردیبهشت برگزار شد بخشی از کیفرخواست تعدادی از متهمان توسط نماینده دادستان قرائت شد.


در بخشی از کیفرخواست آمده بود خانم ج. ا در بازجویی مورخ ۲۳/۸ / ۱۳۹۰ در خصوص آقای م. ک اظهار نموده است: از طریق معاملات آهن با آقای م. ا همکاری داشته‌اند.


رابط شرکت خدمات عمومی فولاد و از امضاء دارهای شرکت گروه ملی صنعتی فولاد بوده‌اند. حساب دریافت و پرداخت بسیار زیادی با آقای م. ا دارند که تمام اطلاعات آن در واحد فروش توسط خانم ر. ع نگه‌داری می‌شود. به دلیل دوستی و همکاری نزدیک با آقای م. الف مقدار زیادی از سهام بانک آریا را خریداری نمودند و جز سهامداران اصلی بودند.


بابت تمام معاملات، پورسانت و حقوقی دریافت می‌کردند که اطلاعات آنها را نیز خانم ر. ع. در اختیار دارد و بنده بارها از آقای ا. ش این موضوع را شنیده‌ام. در بعضی مواقع از آقای م. خ پول قرض می‌کرد که در مدّت کوتاهی عودت می‌داد.


٭ آقای «ایرج - ش» نیز در بازجویی مورخ ۳/۹ / ۱۳۹۰ اظهار داشته است: «م. ک. مدیرعامل شرکت میلاد حدید پارسیان از معاملات صوری خبر داشت، چون وجوه را به شرکت امیرمنصور آریا عودت داده است. از قدیم با آقای م. الف کار تجاری انجام می‌داده است. در بانک آریا ۱۰ درصد سهم دارد…».


مدیر عامل شرکت تجارت گستران و همسرش سهامداران بانک آریا


در جلسه یازدهم دادگاه فساد ۳ هزار میلیاردی که در تاریخ ۳۱ اردیبهشت برگزار شد فراهانی نماینده دادستان تهران با تاکید بر اینکه شرکت تجارت‌گستران یکی از ارکان این باند با مدیرعامل آن در جریان تمام امور بوده است گفت: ‌ او مدیرعامل چند شرکت دیگر هم بوده و به طور خانوادگی وابستگی خاصی به مه‌آفرید داشته است و خودش و همسرش هم سهامدار بانک آریا بوده‌اند.


نماینده دادستان در پایان اظهارات خود گفت: ‌ این متهم جدای از این پرونده، ‌ دو پرونده جداگانه دیگر در خصوص مشارکت در پولشویی در زمینه تاسیس بانک آریا و همچنین ال‌سی های متعدد ارزی دارد.


در همان جلسه و بعد از اظهارات نماینده دادستان متهم برای آخرین دفاعیات خود در جایگاه قرار گرفت و گفت: اعترافات خود درباره ال‌سی‌های ارزی را قبول دارم اما اصلا در جریان ال‌سی‌های داخلی نبودم؛ هیچ ساختمانی با چک من خریداری نشده است ولی چون قرار بود برای بانک آریا آورده داشته باشیم میز و صندلی‌های بانک با سرمایه من خریده شد.


قاضی سراج در خصوص اتهام متهم در زمینه معاونت در تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۱۵ میلیارد سهام بانک آریا متهم، همسرش و دو دختر وی در تأسیس بانک آریا اشاره کرد که متهم در جواب گفت ما برای تأسیس بانک آریا هیچ آورده‌ای نداشتیم و در این زمینه اشتباه کردم اما معنی آن تحصیل مال نامشروع نیست زیرا وکالت بلاعزل دادم که پول‌ها در اختیار من نباشد.


متهم ادامه داد: از من برای بانک رزومه خواستند و دو ماه بعد گفتند که وزارت اطلاعات سوابق شما را تأیید کرده است بعدا متوجه شدم که پول به حسابم واریز شده و من با اطمینان به وزارت اطلاعات و بانک مرکزی که دستگاه‌های نظارتی بودند وارد این کار شدم ولی گویا همه خواب بودند.


تبلیغات ۱۰۰ میلیاردی برای بانک آریا


قاضی سراج خطاب به یکی از متهمان گفت: اینها نه تنها خواب نبودند بلکه بیدار بودند و الان هم در کانادا هستند. این پول‌ها از کجا آمده و چرا ۳۰۰ میلیارد تومان به حساب بانک آریا آمد که ۱۰۰ میلیارد آن برای تبلیغات این بانک هزینه شد.


دفاع وکیل مه‌آفرید از ۱۷۰ میلیارد تومان وجه التزام بانک آریا


در جلسه دوازدهم دادگاه که در تاریخ ۷ خرداد برگزار شد نوبت به ریاحی وکیل مه‌آفرید رسید.


ریاحی در دفاع از مه‌آفرید با بیان اینکه ال‌سی داخلی اساساً قانونی نبوده است، گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان از این پول در اختیار بانک‌ها و ۱۷۰ میلیارد تومان وجه التزام بانک آریا بوده است که آن هم در اختیار شماست.


مجموع طلب باقیمانده ۱۷۰۰میلیارد تومان است که ۵۷۰ میلیارد تومان ذکر شده را باید از آن کسر کرد. پس چرا می‌گویید ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مگر اینکه مبالغ تصفیه‌ شده‌ها را هم به آن اضافه کرده باشید.


اما در ادامه همان جلسه تورگ نماینده دادستان تهران با اشاره به خرید ۳ تیم فوتبال در استان‌های گیلان، خوزستان و لرستان، اظهار داشت: دست گذاشتن گروه آریا و شخص مه‌آفرید که هیچ علاقه‌ای به فوتبال ندارد، بر روی استان‌هایی که فرهنگ خاص قومی قبیله‌ای دارند، نشان‌دهنده این است که این فرد به دنبال جذب هواداران برای رسیدن به اهدف سیاسی و اجتماعی بوده است.


وی گفت: طبق آخرین بررسی‌ها میزان بدهی گروه آریا به بانک‌ها با احتساب سود، جریمه و دیرکرد حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که عمده آن به صورت غیرقانونی از بانک خارج شده و از محل همین وجوه بود که درصدد برآمد بانک آریا را افتتاح کند.


نماینده دادستان افزود: ‌ گروه آریا متهم به زمین‌خواری و رشوه و تبانی و تخلف در اخذ تسهیلات نیز هست و به اینها اضافه کنید جرائم گمرکی و همچنین تبانی و تخلف در تأسیس بانک آریا در حالی که این گروه تأسیس بانک آریا را برای دور زدن تحریم‌ها اعلام می‌کنند حال آنکه بانک ایرانی اگر قرار بود تحریمی را دور بزند همین چند بانکی که وجود داشت موفق به این کار می‌شدند.


فراهانی افزود: آقای «ایرج - ش» در اظهاراتش می‌گوید ما در خردادماه سال ۹۰ گفتیم که باید بانک آریا تأسیس شود و گرنه در باتلاقی از مشکلات گیر خواهیم کرد و خدا را باید شکر کنیم که بانک آریا تأسیس نشد وگرنه معلوم نبود چه بلایی به سر سپرده‌های مردم می‌آمد.


مه‌آفرید مدیرعامل گروه آریا درباره تأسیس بانک آریا گفت: تأسیس بانک آریا برای بحثتحریم مطرح شد و همه مسئولان در جریان بودند و یک میلیارد دلار هم برای این موضوع در نظر گرفته شد اما هیچ کس شهامت ندارد بگوید در جلسات ساعت ۱۲ نیمه شب چه گذشت.


قاضی سراج: مه‌آفرید در دادگاه بانک آریا حضور خواهد داشت


اما در جلسه سیزدهم قاضی سراج در پاسخ به اظهارات ریاحی مبنی بر اینکه چرا دادگاه به مه‌آفرید وقت بیشتری برای دفاع نداد، گفت: مه آفرید در جلسه قبل دیگر حرفی برای گفتن نداشت و من اگر مطمئن بودم که حرف برای گفتن دارد ۱۰ جلسه دیگر هم به او فرصت می‌دادم. هر چند مه‌آفرید برای اتهامات دیگرش از جمله در زمینه تأسیس بانک آریا در دادگاه حاضر می‌شود.


به هر تقدیر در تاریخ ۳۱ اردیبهشت و پس از حدود ۱۰ ماه گذشت از اولین دوره رسیدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بانک آریا در شعبه اول دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده برگزار شد.
کد مطلب: ۲۸۸۵۰۴


جرم اختلاس در مقادیر مختلف چیست؟

پیگیری جالب یک بانک درباره اختلاس میلیونی


اجرای‌حکم اعدام " مه آفرید " دردست دادستان

از ترکش‌های اختلاس ۳ هزار میلیاردی تا انفجار قیمت خودرو




‫طائب: جریان انحراف می‌خواست فتنه رابرگرداند‬‎

فرمانده قرارگاه عمار در کاشان گفت: جریان انحرافی با تایید هاشمی می …


وصیت مرحوم سید احمد خمینی به فرزندش؛ هرکس در خط رهبری نباشد در خط آمریکاست

همه باید به دستورات رهبری عمل کنند. اطاعت از خامنه‌ای، اطاعت از امام …






حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی

نقش مردم و دولت در حماسه‌‌‌ سیاسی

راهکارهایی برای حماسه آفرینی در سیاست خارجی

علاقه حاتمی‌کیا به ساخت فیلم حماسی

ویژگی‌های حماسه‌سازان و حماسه‌سوزان / کوثری: از یک فرد حماسی حمایت کنید

همایش مشق حماسه

حماسه‌سازان عزت را بر ذلت ترجیح می‌دهند / در مقابل حماسه‌سوزان تا آخر ایستاده‌ایم
آرشیو مطالب حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی


۸۰ درصد واردات خودرو در انحصار یک خانواده خاص!

سلب صلاحیت ۱۰ بانک و موسسه اعتباری

اقتصاد: اعضای هیاتمدیره یک بانک خانوادگی