خاک‌فروشی پرسودترین صادرات ممنوعه ایران

به گزارشافکارنیوز، مدت‌هاست که ممنوعیت صادرات خاک کشاورزی از سوی مسئولان مورد تاکید قرار گرفته و اعلام شده است اما سال گذشته این منبع پایه تولید محصولات کشاورزی از طریق مبادی رسمی به کشورهای مختلف رفت تا کشت و زرع آن‌ها را توسعه دهد.

براساس مطالعات کارشناسان و محققان دانشگاهی، جنس خاک کشورهای همسایه متقاضی خاک ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس معمولا ماسه‌ای و آهکی است که امکان هیچ رویشی در آن وجود ندارد؛ بنابراین مشتریان به ویژه عرب‌ها به هر قیمتی خواهان خاک حاصلخیز و مرغوب ایرانی‌ هستند تا بتوانند محصولات کشاورزی با کیفیت و مرغوب تولید کنند.

درشرایطی که همه کشورهای کوچک و بزرگ جهان به دنبال افزایش تولیدات کشاورزی‌ و تامین امنیت غذایی هستند و برای تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی و افزایش اشتغال در کشور خود حتی از صادرات مواد اولیه هم پرهیز می‌کنند، صادرکنندگان ایرانی در ۱۲ ماهه سال گذشته حدود ۲۰ هزار تن انواع خاک حاصلخیز اعم از رس، بنتونیتی و … را به ارزش بالغ بر ۱۰ میلیون دلار به کشورهای گرجستان، آذربایجان، ازبکستان، عراق، ترکمنستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس فروختند.

این درحالیست که طرح‌هایی مانند طرح جامع خاک با هدف حفاظت از خاک‌های کشاورزی، جلوگیری از آلودگی خاک، افزایش حاصلخیزی و تهیه نقشه خاک با مقیاس مشخص در مجلس تصویب شده و بارها ممنوعیت خروج و صادرات خاک کشاورزی از سوی مسئولان اعلام شده است.

سید رحیم سجادی - معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی - دراین باره به ایسنا گفت: برای حفظ منابع پایه کشاورزی، خاک خروج خاک‌های زراعی و مرتعی از کشور از دو سال گذشته ممنوع شده است.

گرچه صادرات خاک برای صادرکنندگان که تنها به فکر سود بوده و منافع ملی را در نظر نمیگیرند، راحتترین و پر سودترین نوع صادرات است اما جای سوال است که علیرغم ممنوعیت صادرات خاک کشاورزی، کدام مرجع یا نهادی به صدور منابع پایه کشور مجوز داده و مهر تایید زده است؟ همچنین با وجود اعلام ممنوعیت به گمرک کشور چگونه از مبادی رسمی مانند گمرک شهید رجایی بندرعباس خاک کشاورزی صادر شده است؟