قائم مقام سازمان امور مالیاتی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر، علت افزایش مهلت دریافت اظهارنامه ها در این دوره را تعطیلات نوروز و درخواست فعالان اقتصادی برای تمدید آن اعلام کرد.

محمد پاریزی با تاکید براینکه سازمان مالیاتی فعلا قصد ندارد گروهها و فعالان اقتصادی جدیدی را مشمول اجرای این قانون کند، گفت: بیشتر تلاشهای امسال معطوف به این خواهد شد که به مشمولان دوره های قبل برای پیوستن به این قانون کمک و حلقه مشمولان کنونی کامل شود.

قایم مقام سازمان امور مالیاتی، مالیات برارزش افزوده را در چهار مرحله ای که اجرا شده است، موفقیت آمیز خواند و اظهار داشت: تاکنون حدود ۱۷۴ هزار مودی مشمول اجرای این قانون با نام نویسی و ارائه اظهارنامه های خود به این قانون پیوستند و شمار انها به طور دایم رو به افزایش است.

قائم مقام سازمان امور مالیاتی درباره علت افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری گفت: مجلس شورای اسلامی در تصویب برنامه پنجم توسعه نرخ مالیات بر ارزش افزوده را افزایش داده و به دولت تکلیف کرده است در مدت اجرای برنامه پنجم توسعه نرخ این مالیات را به گونه ای افزایش دهد که تا پایان برنامه پنجم توسعه نرخ ان از ۳ درصد کنونی به ۸ درصد برسد.

وی تصریح کرد: در نخستین سال اجرای قانون برنامه پنجم توسعه نرخ مالیات برارزش افزوده با یک درصد افزایش نسبت به سال گذشته ۴ درصد تعیین شده است و مشمولان اجرای قانون مالیات برارزش افزوده باید از فرودین امسال نرخ ۴ درصد را در صورت حساب های خود اعمال کنند.

پاریزی با بیان اینکه اگر همه مالیات از تولید گرفته شود، انگیزه تولید در کشور کاسته می شود، متنوع کردن منابع مالیاتی را از برنامه های راهبردی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد و افزود: برنامه ریزان اقتصادی کشور تصمیم گرفتند مانند بسیاری از کشورها بخشی از مالیات از درامد، بخشی از ثروت و بخشی نیز از مصرف گرفته شود.

وی نظام مالیات بر ارزش افزوده را مبتنی بر مصرف دانست و گفت: در این نظام از افرادی که بیشتر مصرف می کنند مالیات بیشتری دریافت می شود اما برای تحقق عدالت مالیاتی وبه ویژه حمایت از قشرهای کم درامد مصارف ضروری خانوارها همچون مواد خوراکی، اقلام بهداشتی درمانی، هزینه های مربوط به مسکن و آموزش از پرداخت این مالیات معاف شده اند.

پاریزی برخی آثار مالیات بر ارزش افزوده را افزایش درامدهای مالیاتی و کاهش وابستگی بودجه به نفت دانست و گفت: در عین حال اجرای قانون مالیات برارزش افزوده به علت رصد تولید یا ورود کالا از مقصد تا مبدا موجب شفاف سازی در عرصه اقتصاد می شود.

وی افزود: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده همچنین در کاهش و جلوگیری از فعالیت های پنهان اقتصادی که همواره از پرداخت مالیات فرار می کنند، بسیار موثر است و موجب شفاف سازی مبادلات می شود.

پاریزی با تاکید بر رویکرد جدی تر مسئولان در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: پارسال در مجموع ۷۶ هزار میلیارد تومان از محل اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده حاصل و بر اساس ضوابط نیمی ازاین مبلغ به وزارت کشور و شهرداری ها پرداخت شده است.

وی افزود: دولت در لایحه بودجه امسال میزان مالیات برارزش افزوده را ۵۶ هزار میلیارد ریال تعیین کرد که ممکن است مجلس شورای اسلامی ان را افزایش دهد.