به گزارشافکارنیوز، ایران در دو ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۱۲۶ هزار و ۱۷۲ تن انواع کالا به ارزش تقریبی ۵۵.۶ میلیون دلار از انگلیس وارد کرد. این میزان واردات از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۲۰۲۳۵.۸۱ و ۱۸۰.۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۱ افزایش یافته است.

انگلیس در مدت زمان یاد شده چهاردهمین کشور بزرگ صادرکننده کالا به ایران بود. در بین کشورهای اروپایی نیز انگلیس رتبه هفتم صادرات کالا به کشورمان را به خود اختصاص داد.

از سوی دیگر آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که صادرات ایران به انگلیس در دو ماهه ابتدایی امسال از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۴۹۷.۹۹ و ۱۹۶.۴۱ درصد افزایش یافت. در این مدت ایران ۹۲۰۸ تن کالا به ارزش ۹.۷ میلیون دلار به انگلیس صادر کرد.

دانه گندم سخت، دانه ذرت دامی، اعضای مصنوعی بدن، جوجه اجداد گوشتی، سرنگ و دستگاه‌های برقی تشخیص بیماری عمده‌ترین کالاهای وارداتی ایران از انگلیس در این مدت بودند. این در حالی است که عمده صادرات ایران به انگلیس را نیز محصولات آهنی و فولادی، ‌ فرش، کشمش و خرما تشکیل داد.

به گزارش ایسنا روابط سیاسی بین ایران و انگلیس طی چند سال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد که اوج تنش بین دو کشور مربوط به حوادثپیش آمده برای سفارت لندن در تهران در هشتم آذر ۱۳۹۰ بود.

پیشبینی میشد در پی این رخداد روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور نیز به شدت کاهش یابد. با این وجود آمار گمرک ایران حاکی از رشد شدید تجارت بین ایران و انگلیس در سال ۱۳۹۱ و دو ماهه نخست سال جاری است.