به گزارشافکارنیوز، مهدی غضنفری در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس و در جریان پاسخ به سوال ملی نادر قاضی‌پور در مورد دلیل کاهش تولید سیگار در کشور و افزایش واردات آن گفت: طبق ماده ۱۰۲ و تبصره ۴ قانون برنامه باید تلاش شود که مصرف داخلی دخانیات در کشور تامین شود البته واردات برندهای خارجی نیز باید کاهش یافته و در داخل تولید شود.

وی در ادامه با ارائه‌ی آماری از کارهای انجام شده گفت: خط تولید دخانیات به ظرفیت تولید ۲ میلیارد ریال نخ در سال و خط تولید سیگار آسیا در خوی افتتاح شده است که طبق آمار ما تولید سیگار ملی در سه ماهه اول سال ۹۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش صد در صدی داشته است.

وزیر صنعت و معدن و تجارت با بیان اینکه ماه آینده خط جدید تولید سیگار با مشارکت کرواسی در ساری افتتاح می‌شود گفت: ‌دو طرح توسعه‌ای در شهرستانها نیز داریم که تمامی این موارد حکایت از آن دارد که در سال ۹۱،۶۱ درصد مصرف از تولید داخل بوده و در سال ۹۲ این برنامه را داریم که این میزان به ۷۰ درصد افزایش پیدا کند. بدان معنا که به تدریج نیازمندیمان را به واردات در این حوزه به حداقل برسانیم.

غضنفری در عین حال با بیان اینکه باید به سمت کاهش مصرف سیگار در کشور حرکت کنیم از طریق فروش و استعمال دخانیات صد میلیارد تومان سود نصیب می‌شود و از طرف دیگر ۲ تا۳ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های بیماری ناشی از مصرف دخانیات می‌شود که به همین دلیل باید در جهت کاهش مصرف سیگار حرکت کرد چون عوارض زیادی برای سلامتی مردم دارد.

وی همچنین گفت: از نمایندگان درخواست دارم که کارگروهی در این رابطه تشکیل شود و بنده قول می‌دهم تا زمان مسئولیتم در این دولت، موضوع سرمایه‌گذاری متوازن برای افزایش تولید داخل دخانیات را پیگیری کنم.

وزیر صنعت و معدن و تجارت همچنین در بخش اول صحبتهای خود با بیان این که تولید سیگارهای مختلف در داخل کشور نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است گفت: در داخل کشور ۱۲ واحد فعال در حوزه‌ی تولید تنباکو و ۱۳ بنگاه اقتصادی در حوزه‌ تولید سیگار فعال هستند که برخی از آنها در شهرهای تهران و ارومیه و خوی وجود دارند.

غضنفری همچنین توضیح داد: در زمان طرح این سوال شرکت دخانیات یکی از شرکتهای وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت بود اما در حال حاضر این شرکت از مجموع شرکتهای زیر مجموعه این وزارتخانه خارج شده است.

وی توضیح داد: طبق مصوبه دولت وظایف حاکمیتی شرکت دخانیات از وظایف تصدی‌گری‌اش جدا شده است. ۴۰ درصد از سهام این شرکت به نام سهام عدالت در سال ۸۹ واگذار شد و ۵۵ درصد آن در قالب تهاتر به صندوق بازنشستگی فولاد طبق مصوبه مجلس واگذار شد.

بر این اساس شرکت دخانیات ایران دیگر شرکت دولتی نیست و تنها وظایف حاکمیتی آن به عهده‌ی وزارت صنعت و معدن و تجارت است.

غضنفری در ادامه با بیان این که شرکت دخانیات برای افزایش سهم تولید داخل طبق قانون برنامه تلاش کرده است گفت: بر این اساس تولید مشارکتی با شرکتهای داخلی افزایش پیدا کرده به طوری که با ۵ شرکت برای تولید ۱۳ نوع برند قرارداد انعقاد شده و مقدمات امضای قرارداد با ۳ شرکت معتبر دیگر فراهم شده است.

وزیر صنعت و معدن و تجارت، با بیان این که جمع تولید داخل دخانیات در سال ۹۱،۳۶ میلیارد نخ سیگار بوده است گفت که این میزان در سال ۹۱ به ۴۰ میلیارد نخ رسیده است.

وی همچنین به ارائه آمارهایی از میزان واردات سیگار در دو سال گذشته پرداخت و گفت: این میزان واردات در سال ۹۰،۷ میلیارد بوده است که در سال ۹۱ به ۹ میلیارد نخ رسیده است. پیش بینی ما این است که در سال ۹۲ نیز این میزان افزایش پیدا نکند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بخشی از نیاز مصرف سیگار از طریق قاچاق تامین می‌شود، گفت: میزان قاچاق سیگار در سال ۹۰،۲۲ میلیارد نخ بوده که در سال ۹۱ به ۱۶ میلیارد و در سال ۹۲ به ۱۰ میلیارد نخ سیگار کاهش یافته است.

وی همچنین گفت: از طرفی دیگر میزان مصرف سیگار در سال ۹۰،۶۳. ۸ میلیارد نخ سیگار بوده که این میزان تاکنون به ۶۵ میلیارد نخ افزایش پیدا کرده است امیدواریم که با تلاشهای صورت گرفته مجددا میزان مصرف به ۶۳ میلیارد نخ سیگار کاهش پیدا کند.

وزیر صنعت و معدن و تجارت در پایان گفت: مجموعه آمار و جمعبندی ما حاکی از این است که علیرغم افزایش مصرف سیگار در داخل کشور مصرف مازاد آن از طریق افزایش تولید داخلی تامین شده است. البته باید در جهت کاهش مصرف تلاش کنیم.