کنار گذاشته شدن بیش از ۵۰ هواپیمای توپولف از ناوگان مسافربری هوایی کشور در ماههای آخر سال گذشته، شاید در ابتدا فشار زیادی بر شرکتهای هواپیمایی که با اوج مسافرتهای آخر سال مواجه بودند، آورد اما وقتی به اهمیت کار مسئولان وزارت راه به این اقدام پی میبریم که بدانیم بالاترین مقام روسیه نیز به پایین بودن کیفیت این نوع هواپیماها طی هفتههای گذشته اذعان کرده است.

به گزارش شبکه ایران، " دیمیتری مدودف " رییس جمهوری روسیه در نشست شورای امنیت ریاست جمهوری این کشور تصریح کرد که درباره‌ جدیدترین هواپیماهای ساخت روسیه نیز حرف و حدیث‌هایی وجود داشته و گفته می‌شود این هواپیماها هم دچار مشکل و نقص هستند.

وی به این مساله نیز اشاره کرد، شخصا تجربه‌ای دارد که ثابت می‌کند کیفیت هواپیماهای روسیه چندان خوب نیستند.

پیشتر رسانه‌های روسی گزارش داده بودند که هواپیمای توپولف ۲۱۴ رئیس‌جمهوری روسیه بارها به هنگام فرود دچار نقص فنی شده بود. از این رو نهاد ریاست جمهوری روسیه آن‌را به فروشنده پس داده و دولت این کشور بتازگی یک فروند هواپیمای مسافری جت فالکون فرانسوی را برای پروازهای رئیس‌جمهوری روسیه در مسیرهای کوتاه خریداری کرده است.

با توجه به مشکلات فنی در این نوع هواپیماها بود که ایران نیز در اواخر سال گذشته اقدام به حذف توپولوف‌ها از ناوگان هوایی کرد، هرچند در ابتدا با مشکلات زیادی در جابجایی مسافران در فرودگاه‌ها ایجاد شد اما بتدریج با جایگزینی هواپیماهای جدید، این مشکل اکنون به حداقل رسیده است.
در همین حال با وجود کنار گذاشتن توپولف‌ها از ناوگان هوایی کشور، استفاده بهینه از این نوع هواپیماها موضوعی است مورد توجه سرپرست وزارت راه نیز قرار گرفته است.
" علی نیکزاد " در گفت و گو با شبکه ایران اظهار داشت: اگر شرکت هواپیمایی بخواهد از این هواپیماها برای حمل بار استفاده کند، مشکلی ندارد و ما آن را می‌پذیریم.
وی با یادآوری اینکه این مساله به شرکتهای هواپیمایی اعلام شده است، افزود: به نظر من از نظر اقتصادی برای آنها صرف نمیکند که بخواهند با اعمال تغییرات بر روی ا ین هواپیماها از آن در جهت حمل بار استفاده کنند.