به گزارش افکارنیوز،محمود بهمنی در گفت وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی دولت درباره زمان اجرای طرح حذف صفرهای پول ملی گفت: این طرح باید در دولت مطرح شود و بعد از آن در بانک مرکزی به عنوان مجری طرح، کار کارشناسی دقیقی بروی آن صورت گیرد.

وی گفت: باید شرایط و زمان کار بررسی شده و این طرح در یک پروسه ای که هیچ تاثیر منفی بروی اقتصاد کشور نگذارد و همه از آن آگاهی پیدا کنند، اجرا شود.

وی در ادامه افزود: البته کار کارشناسی و علمی در خصوص حذف صفرهای پول ملی در بانک مرکزی انجام شده است. کشورهای زیادی مانند ترکیه و ایتالیا این کار را به صورت موفقیت آمیزی انجام داده اند.

بهمنی تاکید کرد: به طور قطع زمانی که صفرها را از پول ملی حذف کنیم، می توانیم یک ریالی، دو ریالی، پنج ریالی و ده ریالی هم چاپ کنیم. در آن زمان هم اسکناس های صد هزار تومانی می توانند چاپ و وارد چرخه پولی و معاملاتی کشور شوند.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: این طرح هیچ تاثیری بروی کاهش و یا افزایش قیمت‌ها ندارد به دلیل اینکه اگر به طور مثال آلان هزار ریال بابت خرید کالایی پرداخت کنیم، با حذف صفرها از پول ملی باز هم همان کالا را با یک ریال خریداری خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: البته اجرای این طرح نیازمند آگاهی و فرهنگ سازی به آحاد مختلف جامعه است و می توان با بررسی های کارشناسی، با لحاظ تغییراتی در این طرح به مرور آن را در جامعه اجرایی کنیم.

بهمنی افزود: در دهه های گذشته به مرور این صفرها به پول ملی اضافه شد که با اجرای طرح حذف صفرهای پول ملی، دوباره مانند گذشته خواهد شد و این به جای خود باز می‌گردد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت درباره این که " برخی ها عنوان می کنند؛ کاهش نرخ سود بانک ها بروی افزایش اجاره بها تاثیر خواهد داشت "، گفت: بر اساس تصمیماتی که در سال گذشته اتخاذ شد؛ حمایت از تولید، کشاورزی و صنعت و همچنین کاهش نرخ سود تسهیلات از برنامه هایی بود به عهده ما گذاشته شده بود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: نکته جالب توجه در این بحثاین است که بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه اقتصادی بروی کاهش نرخ سود بانکی اصرار داشتند و هم اکنون که این طرح ارائه شده است، به آن ایراداتی وارد می کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: هدف از کاهش نرخ سود بانکی، کمک به تولید و صنعت است تا با کاهش قیمت تمام شده تولید، بتوانیم واردات را نیز به کشور مدیریت و کنترل کنیم.

بهمنی افزود: تقریبا معادل این، نرخ سود سپرده‌های بلند مدت نیز از ۱۷ به ۱۵ درصد کاهش یافت. در بانکداری اسلامی هم اضافه سود بانک‌ها بر اساس حق الوکاله و کارمزدی که دریافت می کنند، باید به سپرده گذار داده شود نه اینکه بانک ها این مبلغ را برای خود بردارند.

رئیس کل بانک مرکزی کاهش نرخ سود بانکی را بی ارتباط با اجاره بهای مسکن دانست و اظهار داشت: پیش از این که اجاره به ازای هر یک میلیون تومان، سی هزار تومان حساب می شد، نرخ سود چقدر بود؟ چطور کاهش یا افزایش اجاره بها با سپرده ها مقایسه نمی شود و با تسهیلات بعضی از موسساتی که مجوز نداشتند و نرخ های بالا دریافت می کردند، مقایسه می شود؟

بهمنی خاطر نشان کرد: کاهش نرخ سود بانکی بی ارتباط با افزایش اجاره بهای مسکن است و بعضا هم موجب کاهش نرخ اجاره بها هم می شود. موجران که پیش از این پول خود را در بانک ها با ۱۷ درصد سپرده گذاری میکردند حالا تبدیل به ۱۵ درصد شده است و تاثیری بروی اجاره بها نخواهد گذاشت.