چینی‌ها سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان را ساختند

به گزارشافکارنیوز، هر شش ماه یک بار لیستی با عنوان Top۵۰۰ منتشر می‌شود که در آن سریع‌ترین و پرقدرت‌ترین ابرکامپیوترهای جهان برگزیده می‌شوند که البته اگر چند نسخه آخر این لیست را بررسی کنیم درخواهیم یافت که در آن تغییراتی صورت گرفته است.

در ژوئن ۲۰۱۱ ابرکامپیوتر K ساخت کشور ژاپن توانست عنوان نخست این لیست را از آن خود کند، در ژوئن ۲۰۱۲ شرکت IBM با ابرکامپیوتر Sequoia این عنوان را تصاحب کرد، در نوامبر ۲۰۱۲ شرکت Cray با ابرکامپیوتر Titan توانست رتبه اول این لیست را به دست آورد و هم‌اکنون چینی‌ها ابرکامپیوتر پرقدرت‌تری ساخته‌اند که Tianhe - ۲ نام دارد.

ابرکامپیوتر Tianhe - ۲ توسط " دانشگاه ملی فناوری‌های دفاعی " در کشور چین ساخته شده است. این محصول مدل پیشرفته‌تر ابرکامپیوتر Tianhe - ۱A محسوب می‌شود که در نوامبر ۲۰۱۰ رتبه نخست لیست سریع‌ترین ابرکامپیوترهای جهان را از آن خود کرده بود.

قرار است که این ابرکامپیوتر پرسرعت در مرکز ملی ابرکامپیوترهای چین در شهر گوانژو ظرف دوره زمانی دو سال نصب و مورد استفاده قرار گیرد.

ابرکامپیوتر Tianhe - ۲ مبتنی بر پردازنده‌های اینتل ساخته شده است. این محصول شامل ۱۶ هزار نود(Node) می‌شود که هر یک از آن‌ها دو پردازنده Xeon IvyBridge و سه پردازنده Xeon Phi را در خود جا داده‌اند تا در مجموع ۳ میلیون و ۱۲۰ هزار هسته پردازشگر توان مورد نیاز این ابرکامپیوتر را تامین کنند.

این طور که در گزارش موجود اعلام شده است، این ابرکامپیوتر محاسبات را با سرعت ۳۳.۸۶ پتافلاپ در ثانیه انجام میدهد. این رقم تقریبا دو برابر سرعت ابرکامپیوتر Titan است که با سرعت ۱۷.۵۹ پتافلاپ کار میکرد.