واردات ۱۲۰۰ کانتینر قطعات لوازم خانگی

به گزارش افکارنیوز، محمدرضا دیانی، اظهار کرد: حدود ۱۲۰۰ کانتینر قطعات لوازم خانگی به صورت س. کی. دی در حال ورود به کشور است. این قطعات به سه بخش تقسیم شده و در مناطق ویژه اقتصادی چون سیرجان وسلفچگان مونتاژ می‌شود.

وی با بیان اینکه واردکنندگان با واردات قطعات لوازم خانگی از تعرفه پایین واردات استفاده می‌کنند اظهار داشت: اگر واردات به صورت cbu باشد واردکنندگان مجبورند تعرفه بالای گمرکی را بپردازند لذا با واردات به صورت سی. کی. دی ضمن استفاده از ارز مبادله‌ای می‌توانند از تعرفه پایین گمرکی برای تولیدکنندگان بهره‌مند شوند و متاسفانه در زمره تولیدکنندگان هم قرار گیرند.

رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران گفت: واردات قطعات و مونتاژ آن در مناطق ویژه اقتصادی، قاچاق نوین و بزرگی است که برخی از واردکنندگان انجام می‌دهند و این امر ضربه جبران ناپذیری را بر صنعت کشور می‌گذارد. تولیدکنندگان با مشقت و مشکلات فراوان به تولید می‌پردازند و واردکنندگان بدون هیچ دردسری تنها با مونتاژ قطعات، لوازم خانگی خارجی را وارد بازار کشورمان می‌کنند.

وی با بیان اینکه از سال گذشته ثبت سفارش لوازم خانگی ممنوع شد و در لیست دهم قرار گرفت، افزود: از آنجا که واردکنندگان خاص نتوانستند لوازم خانگی را وارد کشور کنند اقدام به واردات قطعات در حجم‌های بالا کردند. این امر ضمن دور زدن قانون باعثبرهم خوردن روند تولید ملی می‌شود.

دیانی خاطر نشان کرد: طی سال‌های اخیر برخی از واردکنندگان برای آنکه سود بالاتری از واردات ببرند قطعات لوازم خانگی را وارد و درمناطق ویژه اقتصادی تنها مونتاژ می‌کردند اما اخیرا واردکنندگان بی پرده اقدام به واردات قطعات کردند.

وی با بیان اینکه واردات قطعات لوازم خانگی به صورت س. کی. دی به صورت سنگین در حال انجام است تصریح کرد: با ممنوعیت ثبت سفارش لوازم خانگی، تولیدکنندگان این بخش با تمام ظرفیت خود نسبت به تولید اقدام کردند و توانستند نیاز بازار را پاسخگو باشند و اکنون مازاد عرضه وجود دارد لذا واردات لوازم خانگی توجیه ندارد.

رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران از دولت خواست که موضوع واردات قطعات پیگیری شود تا واردکنندگان خاص از تعرفه پایین واردات بهره مند نشوند لذا مراجع نظارتی باید وضعیت پیش آمده را رصد کنند تا واردکنندگان از خلاءقانون به نفع خود استفاده نکنند.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان واقعی برای ادامه حیات خود نیاز به ارز دارند تصریح کرد: با خروج ارز بدین شکل مونتاژ کاران تقویت و تولید ملی بیش از گذشته صدمه می‌بیند.

دیانی اذعان کرد: حدود ۲۰ روز است که مرکز مبادلات ارزی به تولیدکنندگان ارز پرداخت نمی‌کند لذا تولیدکنندگان با چالش مواجه شدند از این رو واردکنندگان در حالی که کشور کمبود ارز دارد از ارز مرکز مبادلات ارزی استفاده و قطعات لوازم خانگی را وارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعداد محدود واردکننده کلان قانون را دور می‌زنند، تصریح کرد: سازمان های نظارتی باید وارد عمل شوند و مشکل پیش امده را با هدف حمایت از تولید داخلی و با توجه به شعار سال جاری حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی حل کنند.

رییس انجمن صنفی لوازم خانگی ایران گفت: واردات قطعات و مونتاژ آن به تولید ضربه جبران ناپذیری خواهد زد. زمانی که امکانات تولید در شرایط مناسب است با واردات قطعات ضمن خروج ارز، کارگران ایرانی بیکار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه فرآیند واردات باید کنترل شود، یادآور شد: با اصلاح آیین‌نامه‌ها می‌توان شرایط واردات را تغییر داد و قطعات لوازم خانگی به صورت کلی وارد کشور نشود. دست دادن هر لحظه به مثابه از بین رفتن بخش عظیمی از ثروت های ملی ما است.

وی تاکید کرد: واردات به صورت سی. کی. دی به معنا هزینه بیشتر و از دست دادن بخش عظیمی از ارز مبادلاتی است. ارزی که می‌تواند به تولید و کالاهای اساسی و زیر ساخت تعلق گیرد.

وی با بیان اینکه حقوق وارداتی به صورت سی. کی. دی یک دهم محصول کامل است لذا اقبال برای این شیوه از واردات بیشتر می‌شود، افزود: این امر عمق ساخت داخل را محدود می‌کند و ارزش آفرینی تولید را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به این نکته که باید تمام دستگاه‌ها با ارائه راهکار و طرح های عملیاتی به سمت تحقق حماسه اقتصادی بروند و این مسئله از بعد یک شعار خارج شود گفت: با پایان کار دولت دهم نباید برنامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی که با تلاش حامیان تولید ملی به ثمر نشست به فراموشی سپرده شود از این رو باید سعی شود تا با رفع نقاط ضعف و چالش‌های گذشته و تضمین ضمانت‌های اجرایی آنها جلوی فرصت سوزی و آزمون و خطاهای دوباره گرفته شود چرا که زمان زیادی برای تحقق این مهم در اختیار نیست.

دیانی در ادامه به صحبت‌های اخیر کاندیدای منتخب مردمی اشاره کرد و گفت: آقای روحانی مهمترین سرفصل برنامه های اقتصادی خود را که مطالبه عمومی نیز هست، رفع مشکل اشتغال بیان کرد، بی شک با رواج صنعت مونتاژ نمی توان به این هدف دست یافت. ادامه روند مونتاژ تنها بر ثروت باد آورده برخی بخش‌های مافیای می‌افزاید.

وی گفت: تضاد در آیین نامهها و برنامههای عملیاتی مانند ممنوعیت اولویت ۱۰ در حالیکه تبلیغات این کالاها به وفور در رسانههای جمعی و سطح شهرها انجام می شود باید مورد توجه مسولان قرار گیرد.