آب دریا منتقل نشود فاجعه انسانی رخ می‌دهد

به گزارش افکارنیوز، بهمن آرمان، با تاکید بر این‌که ایران در منطقه نیمه بیابانی قرار دارد وسازمان ملل متحد نیز این موضوع را تایید می‌کند، اظهار کرد: حفظ حتی یک قطره آب و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری برای کشوری مانند ایران بسیار کلیدی است.

وی تصریح کرد: با وجود این‌که سهم بخش کشاورزی از آب ۹۳ درصد است، تولید ناخالص ما بسیار پایین است بنابراین می‌توان گفت که دولت توجه کافی به این مسئله نکرده و از شیوه های نوین آبیاری استفاده نشده است.

این کارشناس اقتصادی در حوزه انرژی ادامه داد: این گناه دولتی است که اعتقاد به توسعه کشاورزی داشته ولی متاسفانه اکنون یکی از پنج کشور بزرگ واردکننده گندم، شکر، جو و سایر محصولات دیگر هستیم.

آرمان با اشاره به این‌که بودجه تخصیص داده شده به بخش آبیاری‌های نوین در سال گذشته در حد صفر بوده است گفت: این درحالی است که مقرر بود طبق قانون بودجه ۸۵ درصد از منابع مالی مورد نیاز آبیاری‌های تحت فشار و قطره‌ای توسط دولت تامین شود اما این کار صورت نگرفته است.

این اقتصاددان گفت: در استان کرمان که بیشترین میزان محصولات صادراتی و کشاورزی را تامین می کند مشاهده می‌کنیم که آبی که در اثر میلیون‌ها سال زیر زمین ذخیره شده، بیرون آورده وبه روش غرق‌آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد درحالی که از آبیاری قطره‌ای می‌توان استفاده کرد و میزان استفاده از آب‌های زیرزمینی را شدیدا کاهش داد.

آرمان ادامه داد: بر اساس پژوهشی که گزارش مکتوب آن در اتاق بازرگانی کرمان وجود دارد، ۷۳ درصد از آب مورد نیاز کشاورزی رژیم صهیونیستی از طریق شیرین‌سازی آب دریا تامین می‌شود.

دولت مسئله کم آبی را جدی بگیرد

وی با تاکید بر این‌که دولت باید مسئله کم آبی در ایران را جدی بگیرد گفت: در صورت عدم توجه به مسئله کم آبی و شیرین کردن آب دریا و انتقال آن به مناطق مرکزی، در حدود هشت سال آینده شاهد خالی شدن روستاها در مناطق مرکزی یزد، اصفهان، کرمان و خراسان جنوبی خواهیم بود؛ مهاجرین در حاشیه شهرهای بزرگ ساکن می‌شوند و شاهد انواع بزهکاری‌ها مانند سرقت، فساد اخلاقی و … خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی در حوزه انرژی با تاکید بر این‌که صنعت سدسازی در کشور رشد پیدا کرده و شرکت آب نیرو که در این زمینه قوی عمل کرده است ساخت سدهای تلمبه ذخیره‌ای را در جاهای مختلف از جمله سد سیمره در دست دارد، گفت: پتانسیل‌های زیادی در سدهای کارون، دز و کرخه داریم و می‌توانیم در آنجا سدها و نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای درست کنیم.

آرمان همچنین با تاکید بر پتانسیل سد گتوند برای تبدیل شدن به نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای گفت: می‌توانیم سدهای گتوند، کارون ۱، کارون ۳ و کارون ۴ که هر یک حدود سه میلیارد متر مکعب آب دارند را تبدیل به سد و نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای کنیم چرا که در خوزستان، در فصل زمستان به آب چندانی نیاز نیست و آب روان به خلیج فارس می‌رود.

وی گفت: مسئله تولید انرژی پاک و انتقال آب از خلیج فارس و دریای خزر به مناطق مرکزی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و این مسئله به شکل جدی دنبال شود وگرنه با فاجعه زیست محیطی و انسانی شدید روبرو خواهیم بود.

آرمان در پایان با تاکید بر اینکه شاهکارهای بزرگی در ایران در عرصه سدسازی بوجود آمده است، خاطرنشان کرد: توان سدسازی ایران شرکتهای بزرگ سدسازی را در اروپا شگفت زده کرده است.