طراحی گیربکس خودکار با انتقال قدرت دستی

به گزارش ايكو پرس ، مهرداد الياسي مدير طراحي قواي محركه و سيستمهاي مشترك ايرانخودرو با بيان اين مطالب، گفت: اين نوع جعبه دنده با تغییرات لازم بر روی جعبه دنده دستی موجود، افزودن مجموعه قطعات کیت AMT به آن و انجام کالیبراسیون توسعه مييابد و امکانات در اختیار راننده نظیر سیستم تعویض دنده همانند سایر جعبه دندههای خودکار بوده و وضعیت رانندگی تفاوت چنداني با سایر جعبه دندههای اتوماتیک نخواهد داشت.

الیاسی افزود: بر خلاف سایر جعبه دنده‌های اتوماتیک که به دلیل پیچیدگی‌های فنی خاص، هزینه تمام شده محصول را نسبت به حالت دستی بالا می برند، این سیستم اختلاف هزینه کم‌تری خواهد داشت و می تواند استقبال قابل توجه مشتریان را به همراه داشته باشد.

وی گفت: مراحل امکان سنجی فنی جعبه دنده AMT(Automated Manual Transmission)، در قالب پروژه ای در سال جدید آغاز شده و به عنوان جعبه دنده خودکار ایران‌خودرو توسعه خواهد یافت و بر روی رانا و سمند نصب و تولید خواهد شد.

مدیر طراحی قوای محرکه و سیستم‌های مشترک ایران‌خودرو از شروع پروژه اصلی تا ماه آینده خبر داد و اظهار داشت: با توجه به مذاکرات فشرده در دست انجام با سازندگان قطعات این سیستم، به زودی اجرای قرارداد توسعه اصلی و سپس تامین آن در شرکت ایران خودرو آغاز خواهد شد.

الياسي زمان تولید انبوه این محصول را نیز حدود یک و نيم سال پس از شروع اعلام كرد و با اشاره به پروژه توسعه گيربكس ملي كه در شركت تحقيقات موتور ايرانخودرو (ايپكو) با همکاری مرکز تحقیقات ايرانخودرو درحال انجام است، افزود: گيربكس ملي نيز با تامين سرمايه گذاري و بودجههاي مورد نياز و با هدف ارتقاي مشخصات فنی گیربکس دستی در تمام محصولات ایران خودرو به تولید انبوه خواهد رسید.