عبور شاخص از نیمه ۵۴ هزار واحد

به گزارشافکارنیوز، دیروز بازار سهام شاهد فتح قله‌های ۵۳ و ۵۴ هزار واحدی بود و بازدهی ۲.۹۵ درصدی را برای سهامداران به ارمغان آورد.

براساس این گزارش معامله‌گران حافظ روز گذشته شاهد افزایش ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی ارزش روز بازار بودند که در این میان از ابتدای سال تاکنون بازدهی بورس به ۴۳ درصد نزدیک شده است.

هم اکنون شاخص کل با افزایش ۵۵۹ واحدی از مرز نیمه ۵۴ هزار واحد عبور کرده و در یک قدمی قله ۵۴ هزار واحد قرار گرفت.

براساس این گزارش صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس خود به تنهایی ۲۰۰ واحد در روند افزایش شاخص کل تأثیرگذار بود؛ گسترش نفت و گاز پارسیان با ۷۵ واحد، سرمایه‌گذاری غدیر با ۶۴ واحد، مخابرات ایران با ۵۰ واحد، توسعه معادن و فلزات با ۳۷ واحد و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی با ۳۴ واحد در روند افزایش مؤثر بودند.

تا به این لحظه بانک ملت با ۳۱ واحد منفی برخلاف جهت بسیاری از شرکت‌ها حرکت می‌کند.

علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در یک برنامه رادیویی با اشاره به اینکه رشد بورس به چند دلیل حبابی نیست، اظهار داشت: افزایش معاملات و سودآوری بنگاه‌ها از دلایل اصلی رشد شاخص طی روزهای اخیر بوده است. وی با تأکید بر اینکه رشد بورس حبابی نیست، ادامه داد: رشدی که اتفاق افتاد به دلیل پیش‌بینی‌های مثبت از آینده شرکت‌ها است بنابراین رشدی که اتفاق افتاد بیشتر به خاطر انتظارات مثبت ایجاد شده از آینده آنان است.

صالح‌آبادی با بیان اینکه حبابی نبودن شاخص را حجم بالای معاملات کاملا نشان می‌دهد، گفت: بسیاری از شرکت‌ها در جریان انتقال نقدینگی از بازارهای موازی با رشد خوبی مواجه شده‌اند.

بر اساس این گزارش رئیس سازمان بورس اوراق بهادار پیش از این گفته بود رشد شاخص بورس مربوط به امسال نیست و طی سالهای اخیر نیز شاهد افزایش حضور فعالان در این بازار بودیم و آینده این بازار هم منوط به اتفاقات آینده است.

صالحآبادی در توصیهای به سهامداران گفته بود: سهامداران غالباً در سبدهای سهامی سرمایهگذاری کنند که آیندهدار هستند، بنابراین سهامداران نباید تحت تأثیر جو حرکت کنند.