" کلید " روحانی در " قفل " آمارهای احمدی نژاد گیر کرد!
گروه اقتصادی:

در‌ آخرین روزهای کاری محمود احمدی‌نژاد و در بحبوحه داغ تجلیلی ها و آخرین حضورهای وی در رسانه های عمومی به عنوان رییس جمهور ایران، رییس دولت از هر فرصتی برای ارائه آمار پیرامون خدمات هشت ساله خود استفاده می‌کند. درحالی که مردم به خوبی اوضاع کنونی را درک می کنند، صحبت های اخیر احمدی نژاد و آمارهای ارائه شده توسط او، واکنش های منفی زیادی را از سوی مسئولان مربوطه و همچنین کارشناسان به دنبال داشت.

به گزارشافکارنیوز، محمود احمدی‌نژاد اخیرا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی و همچنین در مراسم تجلیلی که از سوی صدا و سیما برگزار شد٬ اقدام به ارائه آمارهایی پیرامون عملکرد دولت خود کرد. وی مدعی شد که دولت وی در تمامی زمینه‌ها نسبت به دولت‌های پیشین بیشتر کار کرده و در همه‌ موارد٬ دستاوردهای بیشتری داشته است.

احمدی‌نژاد همچنین در مراسم تجلیلی که توسط سازمان صدا و سیما و با عنوان " هشت سال تلاش جهادی " برگزار شد ٬‌درباره دولت خود گفت: " دولت از ابتدای فعالیت خود با یک نظر جامع، روش و برنامه عملیاتی کار خود را شروع کرد و حتی یک روز یا ساعت طی این ۸ سال اتفاق نیفتاده که ندانیم چه کاری را باید انجام دهیم… دولت بالاترین احترام را برای آزادی‌ها قائل بوده است و هیچ‌کس در انتقاد و حتی اهانت به دولت نگرانی نداشته است ".

ارائه برخی آمارها از سوی احمدی‌نژاد در این برنامه‌ها و ادعاهای وی مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی اما٬ با واکنش برخی اصول‌گرایان مواجه شد.

کمال‌الدین سجادی، دبیر کل جامعه اسلامی کارمندان به خبرگزاری مهر گفته است، «در آمارهای احمدی‌نژاد، چون و چرا وجود دارد، و بعضی از آمار‌ها با واقعیت جور در نمی‌آید.»
به گفته سجادی، «به نظر می‌رسد آمارهایی مانند بیکاری، نرخ تورم یا قیمت طلا که به ضرر دولت بود ارایه نشد.»

جعفر قادری، نماینده مجلس نیز در گفت‌و‌گویی با مهر، «دامن زدن به مسائل حاشیه‌ای» را از مهم‌ترین نقاط ضعف احمدی‌نژاد عنوان کرده است.

جعفر قادری در گفت‌و‌گوی خود گفت: «بر اساس اطلاعات و آمار دولت احمدی‌نژاد در مدت هشت سال تصدی خود ۷۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته این در حالی است که درآمد ارزی سه دولت قبل روی هم ۴۳۲ میلیارد دلار بوده است یعنی کل دولت‌های گذشته به اندازه ۷۵ درصد درآمدهای دولت احمدی‌نژاد درآمد داشتند.»

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در ادامه تاکید کرده که «با این حجم درآمد‌ها رشد اقتصادی دولت احمدی‌نژاد قابل قبول نیست، متوسط رشد اقتصادی در دولت نهم و دهم بین ۴ تا ۵ درصد بوده که در مقابل درآمد‌های این دولت‌ها بسیار اندک است.»

محمود احمدی‌نژاد در‌‌ همان گفت‌وگو که به شرح عملکرد اقتصادی دولت اختصاص داشت گفته بود که «با وجود فشارهای جهانی و برخی از مطالبی که گفته می‌شود، ما شاهد این بوده‌ایم که تولید بیشترین رشد را در این سال‌ها داشته است.»

قادری با اشاره به اینکه «تورم در سال‌های آخر دولت احمدی‌نژاد به رقم ۳۲ درصد رسیده است، نرخ بیکاری در این دو دولت را» غیرقابل قبول دانست و گفت: «فقط چهارده هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده و میزان بیکاران از ۲٫۶ میلیون نفر به ۳٫۵ میلیون نفر افزایش داشته است.»

این نماینده مجلس، با انتقاد از افت شدید ارزش پول ملی در دولت احمدی‌نژاد گفت: «دلار در این دو دولت از ۹۰۲ تومان به ۳۴۰۰ تومان افزایش قیمت داشته و قیمت سکه نیز از نود و شش هزار تومان به یک میلیون و صد هزار تومان افزایش یافت.»

جعفر قادری، در گفت‌و‌گوی خود با خبرگزاری مهر با اشاره به افزایش قیمت خودرو در ایران آمار رشد تولید خودرو را زیر سؤال برد و گفت: «قیمت پراید در دوران مدیریتی ایشان از شش میلیون و ۸۰۰ هزارتومان در سال ۸۴ به ۱۶ میلیون تومان در سال ۹۲ افزایش داشته و علاوه بر این در سال ۹۱ تولید خودرو شدیداً کاهش یافته و به ۹۲۰ هزار خودرو رسیده است.»

محمود احمدی‌نژاد در نخستین گزارش عملکرد هشت سال فعالیت دولت خود، تاکید کرده بود که دولت‌های نهم و دهم در یکی از سخت‌ترین شرایط تاریخی مستقر شدند. اشاره آقای احمدی‌نژاد به شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای ایران در این سال‌ها و فشارهای بین‌المللی و افزایش تحریم‌ها، بود.

اما کمال‌الدین سجادی، دبیر کل جامعه اسلامی کارمندان معتقد است که تأثیر تحریم‌ها بر افت اقتصادی کشور بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده و تاکید کرده که «۷۰ درصد پیشبرد برنامه‌ها در نظام اقتصادی مربوط به افرادی است که آن را پیش می‌برند.»

به گفته سجادی، «افزایش تورم، گرانی، قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی مربوط به اهمال یا سوء تدبیر دولت بود.»

عیسی کلانتری نیز آمار مربوط به تولیدات کشاورزی را زیر سوال برده است. وی در گفتگو با قانون متذکر می شود: «اگر این آمار حقیقت داشت ما جزو خوشبخت‌ترین مردمان جهان بودیم. در ضمن می‌توانستیم سالی بیست میلیارد دلار غذا هم صادر کنیم اما تولید کشاورزی تعریف دارد. تولید کشاورزی به کالایی گفته می‌شود که یا توسط انسان مصرف می‌شود یا به کارخانه تحویل داده می‌شود. اگر این معیار را در نظر بگیریم آن وقت می‌بینیم که تولید کشاورزی در ایران ۶۸ میلیون تن بیشتر نیست. علوفه جزو تولیدات کشاورزی نیست اما در این آمار می‌آید. مگر می‌شود ۴۰ میلیون تن علوفه تولیدی را جزو تولیدات کشاورزی محسوب کرد؟ طبق این آمار باید برای هر نفر ۱.۵ میلیون تن تولید داشته باشیم اما گویا مردم را حیوان فرض کرده‌اند که آمار تولید علوفه را هم می‌آورند. بقیه آمارهای دولت هم همین است.»

با وجود این همه آمار خوب محمود احمدی نژاد از اقتصاد، اقتصاد دچار رکود تورمی شدیدی است. معلوم نیست اگر این آمارها به گونه ای دیگر بودند در چه وضعیتی قرار داشتیم. با این آمار مثبت رشد اقتصادی کشور منفی است و تورم رکورد ۳۴درصدی را به ثبت رسانده است.
بخش دیگری از سخنان احمدی‌نژاد که واکنش‌های زیادی را هم برانگیخته است٬ توصیه‌ی وی برای دوری از تهمت و توهین در فضای سیاسی است. مساله‌ای که البته باعثشده تا اصول‌گرایان نیز به وی واکنش نشان دهند. برای مثال روزنامه جمهوری‌اسلامی٬ در این زمینه چنین نوشت: " آقای احمدی‌نژاد این مطلب را درحالی به زبان آورده که اظهارات سراسر تهمت وی در مناظره تلویزیونی انتخابات ۸۸ و خس و خاشاک نامیدن معترضان، ادبیات سیاسی ایران را دچار بیماری کرده است ".

روحانی، روز پنجشنبه، ۱۳ تيرماه، در دیدار با مراجع تقليد در قم گفته بود که هيچ زمانی به سختی امروز نبوده است. اکثر کارخانهها تعطيل و نيمه تعطيل هستند و وضعيت کشاورزی نابسامان است.