افزایش قیمت طلای جهانی

به گزارشافکارنیوز، بحثها در خصوص اینکه سیاست محرک اقتصادی آمریکا برای مدتی بیشتر از زمان مورد انتظار سرمایه گذاران ادامه خواهد یافت همچنان جریان دارد و این مسئله وضعیت نامطمئنی را بر بازار طلا حاکم کرده است.

قیمت طلا روز جمعه در بازارهای جهانی ۲.۳ دلار در هر اونس کاهش یافت اما روند کلی قیمت این فلز گرانبها در هفته گذشته مثبت بود. قیمت طلا در هفته گذشته با افزایش حدود ۵ درصدی مواجه شد که بیشترین رشد قیمت هفتگی این فلز گرانبها در طی حدود ۲ سال گذشته است.

این افزایش قیمت پس از آن رخ داد که رئیس فدرال رزرو روز چهارشنبه اعلام کرد که بانک مرکزی آمریکا باید سیاست محرک اقتصادی خود را به دلیل نرخ کم تورم و نا مشخص بودن وضعیت بازار کار ادامه دهد.

در همین حال، برخی تحلیلگران گفتند در صورتی که سرمایه گذاران پول های خود را از بازار فلزات گرانبها بیرون بکشند و روانه بازار سهام آمریکا کنند، ممکن است قیمت طلا تحت فشار قرار گیرد.

در پایان معاملات روز جمعه قیمت هر اونس طلا به ۱۲۷۷.۶ دلار رسید. این رقم نسبت به روز قبل از آن ۲.۳ دلار کاهش داشت.
اگن وینبرگ، تحلیلگر کامرزبانک وضعیت بازار طلا را نامطمئن دانست و گفت: «واقعیت این است که شاخص های مهم در بازار سهام آمریکا دیروز به رکوردی تاریخی دست یافتند که این مسئله می تواند سرمایه گذاران را تحریک کند تا یک بار دیگر از بازار طلا به سمت بازار بورس گرایش پیدا کنند و این برای طلا مشکل ساز است.»

استفن بریگز، تحلیلگر بازار طلا نیز در این زمینه اظهار داشت: «تمرکز اصلی اکنون به سمت چین بازگشته است. نظر بازار این است که کاهش تقاضا در چین کاملا قابل توجه است و چین در زمینه تقاضا برای فلزات گرانبها مهم تر از آمریکا و اروپاست.»

در همین حال، قیمت نفت برنت دریای شمال نیز در معاملات روز جمعه با ۱.۰۸ دلار رشد به بشکه ای ۱۰۸ دلار و ۸۱ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز با ۱.۰۴ دلار رشد در این جلسه به ۱۰۵ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید. قیمت جهانی نفت طی هفته گذشته حدود ۲.۵ درصد رشد داشته است.

افزایش قیمت نفت در روز جمعه تا حدودی به دلیل رشد قیمت بنزین در پی توقف کار برخی از پالایشگاه های آمریکا اتفاق افتاد که موجب نگرانی از بروز کمبود سوخت در فصل سفر در این کشور شده است.