جزئیات فرمول فروش گاز ایران به عراق

به گزارشافکارنیوز، جواد اوجی امروز پیش از سفر به بغداد به منظور امضای اولین قرارداد گازی ایران – عراق درباره جزئیات این توافق گازی گفت: از دو سال گذشته تاکنون به طور پیوسته و مداوم مذاکراتی با وزارت نفت و نیروی عراق به منظور صادرات گاز در تهران، مشهد و بغداد برگزار شده است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه هم اکنون دو کشور در تمامی موارد فنی، حقوقی و قراردادی به توافق نهایی دست یافته اند، تصریح کرد: بر این اساس امروز سند نهایی و قرارداد صادرات گاز طبیعی به عراق میزان ۲۵ میلیون مترمکعب در روز امضا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه قرار است گاز صادراتی ایران به سه نیروگاه صدر، بغداد و المنصوریه ارسال شود تا برای تولید ۲۵۰۰ مگاوات برق مورد استفاده قرار گیرد، اظهار داشت: در شرایط فعلی عملیات ساخت خط لوله انتقال گاز در خاک دو کشور آغاز شده است به طوری‌که تا شهریور ماه سالجاری ساخت این خط لوله گاز در خاک ایران به پایان رسیده و آمادگی صادرات گاز به این کشور همسایه را داریم.

این عضو هیات مدیره شرکت گاز با تاکید بر اینکه در خاک ایران یک خط لوله ۴۸ اینچی به طول ۲۲۷ کیلومتر و با ایجاد انشعابی از خط لوله ششم سراسری احداثخواهد شد، تبیین کرد: همچنین در خاک عراق با مشارکت پیمانکاران ایراین خط لوله ای ۲۷۰ کیلومتری در حال ساخت، نصب و راه اندازی است.

این مقام مسئول کل هزینه سرمایه گذاری به منظور ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به عراق را حدود ۸۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: همزمان با ساخت و تکمیل خط لوله گاز، ساخت ایستگاه اندازه گیری و میتیرینگ هم نقطه مرزی دو کشور آغاز شده است.

رونمایی از فرمول فروش گاز ایران به عراق

اوجی در ادامه در خصوص نحوه قیمت گذاری گاز صادراتی به عراق، گفت: فرمول فروش گاز طبیعی ایران به عراق مشابه با پاکستان و ترکیه بوده و قیمت یک فرآورده نفتی به عنوان معیار اصلی قیمت گذاری در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه سال گذشته ایران با صادرات روزانه حدود ۳۰ میلیون مترمکعب گاز به ترکیه و برخی از کشورهای همسایه در مجموع حدود چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کرد، اظهار داشت: با افزایش ۲۵ میلیون مترمکعبی صادرات گاز به عراق روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار و در مجموع کل درآمد صادرات گاز ایران به ۷.۸ میلیارد دلار در سال افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، تاکید کرد: در مجموع با آغاز قرارداد اول صادرات گاز ایران به عراق سالانه حدود سه تا ۳.۵ میلایرد دلار درآمد جدید نصیب اقتصاد کشور خواهد شد.

توافق برای امضای دومین قرارداد گازی با عراق

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به مهر درباره امضای دومین قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران به عراق، توضیح داد: مذاکرات امضای دومین قرارداد گازی به این شکور همسایه از سال گذشته آغاز شد و هم اکنون توافق های نهایی حاصل شده است.

وی با بیان اینکه در قرارداد دوم قرار است گاز طبیعی ایران از جنوب کشور به خرمشهر و سپس نیروگاه های جنوب عراق و به ویژه منطقه بصره ارسال شود، تبیین کرد: از این رو ساخت یک خط لوله ۴۲ اینچی گاز در دستور کار قرار گرفته است.

اوجی حجم گاز صادراتی به عراق در قالب قرارداد دوم را حدود ۲۰ میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و یادآور شد: در مجموع با اجرای این دو قرارداد حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی ایران به این کشور همسایه صادر خواهد شد.

مشارکت ایرانی‌ها در ساخت شبکه برق و گاز عراق

اوجی با اعلام اینکه در اجرای این قرارداد علاوه بر صادرات گاز و کسب درآمد اقتصادی و توسعه روابط دو جانبه اقتصادی تهران – بغداد، مشارکت پیمانکاران ایرانی در ساخت شبکه انتقال برق و گاز و نیروگاه‌های عراق از دیگر ویژگی‌های این قرارداد گازی است، بیان کرد: در مجموع پیش بینی می شود تا حدود دو ماه آینده دومین قرارداد گازی بین دو کشور امضا شود.

شکل گیری تروئیکای گازی در غرب آسیا

معاون وزیر نفت در خصوص آخرین وضعیت صادرات گاز طبیعی ایران به اروپا، تصریح کرد: در شرایط فعلی ایران دو مسیر برای صادرات گاز طبیعی به اروپا را از طریق خط لوله پیش روی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز از ترکیه و خط لوله گاز اسلامی(دوستی) به عنوان این دو مسیر یاد کرد و افزود: برای افزایش صادرات گاز طبیعی به ترکیه و سپس سایر مشتریان اروپایی، با تکمیل خط لوله ششم سراسری بیش از ۶۰ میلیون مترمکعب ظرفیت مازاد بریا صادرات به اروپا ایجاد خواهد شد.

این مقام مسئول همچنین از توافق نهایی با سوریه و عراق به منظور ترانزیت گاز به اروپا خبر داد و گفت: هم اکنون پارلمان های عراق و سوریه رسما موافقت خود را برای صادرات و ترانزیت گاز طبیعی ایران اعلام کرده اند.

اوجی با یادآویر اینکه در حال حاضر برای نهایی کردن ساخت خط لوله گاز اسلامی یک مشاور بین المللی هم استخدام شده است، حجم ساخت خط لوله گاز اسلامی را حدود هشت میلیارد دلار عنوان کرد و اعلام کرد: در مجموع ایران به منظور صادرات گاز به اروپا تا چند سال اینده ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز مازاد در اختیار خواهد داشت.

وی با بیان اینکه خط لوله گاز اسلامی " دوستی " در صورت ساخت از ظرفیت انتقال ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی برخوردار است، تبیین کرد: این خط لوله ۵۶ اینچی از عسلویه آغاز به جنوب عراق و سپس سوریه امتداد دارد.

افزایش ۲ برابری تولید گاز ایران

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر منابع تامین گاز مورد نیاز مشتریان جدید گازی ایران، گفت: با تکمیل و راه اندازی فقط فازهای جدید پارس جنوبی و برخی از میادین مستقل گازی، ظرفیت تولید گاز ایران با افزایشی حدود دو برابری به بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد.

آخرین وضعیت صادرات گاز به پاکستان

اوجی همچنین درباره آخرین وضعیت صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان، تصریح کرد: حدود ۲.۵ سال قبل قرارداد نهایی صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان امضا شد و هم اکنون ساخت خط لوله گاز در خاک دو کشور آغاز شده است.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه در فاز اول ۲۱.۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی ایران به پاکستان صادر خواهد شد، اظهار داشت: در خاک ایران از مجمموع ۲۲۰ کیلومتر خط لوله گاز صادراتی تاکنون نصب تنها ۸۰ کیلومتر باقی مانده است که پیش بینی می شود پیش از پایان سال ۲۰۱۴ میلادی ساخت این خط لوله گاز به پایان برسد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه از ابتدای سال ۲۰۱۴ میلادی ایران امادگی صادرات گاز طبیعی به پاکستان را دارد، توضیح داد: خط لوله فعلی گاز ایران از ظرفیت صادرات روزانه حدود ۶۰ میلیون مترمکعب گاز به پاکستان و سایر کشورهای آسیایی برخوردار است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت نواز شریف برای خرید گاز ایران اعلام آمادگی کرده است، بیان کرد: دولت جدید پاکستان هم بریا خرید گاز ایران اعلام آمادگی رسمی کرده و مشکلی در این باره وجود ندارد.

این مقام مسئول در پایان با تاکید بر اینکه صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان در مقایسه با فرآورده های نفتی دارای توجیه اقتصادی و زیست محیطی بالاتری است، خاطرنشان کرد: با شتاب در ساخت خط لوله پاکستان، پیش بین یم شود در سال ۲۰۱۴ میلادی امکان آغاز صادرات گاز طبیعی به این کشور همسایه فراهم شود.