گمانه‌زنی‌ها درباره دلایل کاهش نرخ دلار

به گزارش افکارنیوز، در یک ماه اخیر قیمت دلار روند نزولی داشته و از حدود ۳۵۰۰ تومان به ۳۱۰۰ تومان رسیده در برخی روزها قیمتهایی کمتر از این رقم را نیز تجربه کرده است.

چند دلیل برای کاهش قیمت ارز می‌تواند وجود داشته باشد. دلیل کلی آن کاهش فاصله عرضه و تقاضا است. معمولا با کاهش تقاضا، قیمت کاهش می‌یابد و با افزایش تقاضا، قیمت افزایش، البته در صورتی که عرضه ثابت در نظر گرفته شود.

یکی از صرافی‌ها که می‌گوید بیش از ۲۰ سال در این بخش فعالیت کرده درخصوص دلایل کاهش قیمت ارز به خبرنگار فارس، گفت: مدتی است سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش جدید نمی‌کند و به همین دلیل خرید ارز در بازار کاهش یافته و زمینه افت قیمت ارز فراهم شده است.

وی افزود: در چند روز اخیر خرید‌ها بیشتر خرد و برای نیازهای ضروری بوده است و تجار و بازرگانان نه برای واردات و نه حواله به بازار مراجعه نمی‌کنند.

در همین باره روز گذشته اسدالله عسگر اولادی عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران و تهران، گفت: بانک مرکزی و مرکز مبادلات ارزی دلاری در اختیار واردکنندگان قرار نمی‌دهند و کالاهای وارد شده در گمرکات جنوبی کشور در انتظار دلار است تا بتوانند وارد کشور شوند.

البته به نظر میرسد تحلیل اول، که همان عدم ثبت سفارش واردات کالا است، محتملتر به نظر برسد، زیرا در صورت عدم پرداخت ارز توسط مرکز مبادلات و یا بانک مرکزی، واردکننده از بازار آزاد نیاز خود را تامین خواهد کرد و در این صورت قیمت دلار در بازار رشد مییابد، اما در صورت توقف ثبت سفارش تلاش برای تامین ارز اعم از دولتی و آزادمتوقف میشود.