جزئیات نامه کارگران درباره وعده حق مسکن

به گزارش افکارنیوز، ۴ ماه از تلاش مقامات کارگری کشور برای دریافت مصوبه نهایی از شورای عالی کار درباره افزایش تنها ۱۰ هزارتومان حق مسکن امسال کارگران و همچنین افزایش ۱۵ هزارتومانی حق بن نقدی می گذرد؛ با این حال آنها تاکنون نتوانسته اند در اینباره نتیجه روشنی به دست بیاورند.

پس از تعیین حداقل دستمزد ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومانی امسال مشمولان قانون کار در اسفندماه سال گذشته، کارگران اعلام کردند برای برگزاری نشست فوق العاده شورای عالی کار درباره افزایش مزایای جانبی دستمزد(حق مسکن و حق بن نقدی) با دولت به توافق رسیده اند و کارفرمایان نیز قول داده اند تا در این زمینه همکاری کنند.

با این حال در ۴ ماه نخست امسال نه تنها این درخواست منجر به نتیجه روشنی نشده است، بلکه برخی از مقامات کارگری نیز می گویند دیگر با وجود قرار گرفتن دولت دهم در آخرین روزهای کاری امیدی به سرانجام رسیدن جلسات ندارند و بهتر است دیگر این مباحثدنبال نشود.

غلامرضا عباسی، دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران در گفتگو با مهر از ارسال نامه ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس جمهور درباره تعیین تکلیف افزایش حق مسکن و بن نقدی امسال خبر داد و گفت: از رئیس جمهور درخواست کرده ایم تا وعده خود در روز جهانی کارگر امسال را عملی کند.

متن نامه کارگران به وزیر کار در اردیبهشت ماه

در نامه اول کارگران به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است: احتراما با توجه به بیانات ریاست محترم جمهوری در مراسم روز جهانی کارگر مبنی بر افزایش حمایت های معیشتی از نیروی کار، همچنین نظر به طرح موضوع افزایش حق مسکن و خواروبار در شورای عالی کار که معطوف به بررسی و تصمیم گیری در هیئت وزیران شده بود خواهشمند است در راستای بهبود وضعیت معیشتی کارگران با عنایت به تورم روزافزون، پیشنهاد افزایش حق مسکن و بن کارگری را به نیابت از کارگران در هیئت وزیران مطرح نموده و قطعا با توجه ویژه و دلسوزی حضرتعالی به وضعیت زندگی کارگران، امید داریم که در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی با ارتقاء دریافتی کارگران، موجب رضایتمندی آحاد کارگری را شاهد باشیم.

متن نامه دوم کارگران در تیر ۹۲

پیرو نامه ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۲ در خصوص پیشنهاد افزایش حق مسکن و بن کارگری، انتظار و توقع این بود با توجه به افزایش سرسام آور تورم و کاهش قدرت خرید مردم به ویژه قشر شریف و زحمتکش کارگران در طی ماه های گذشته سرعت بیشتری در انجام موارد لحاظ گردد ولی متاسفانه ظاهر الامر اقدام شایسته ای صورت نپذیرفته است. لذا مستدعی است جنابعالی(وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) که با وضعیت معیشتی کارگران آشنایی کامل دارید دستور عاجل و مقتضی صادر فرمائید.

غلامرضا خادمی زاده در گفتگو با مهر با اعلام اینکه نامه ای نیز خطاب به رئیس جمهور تهیه و به وی ارائه شده است گفت: در روزهای گذشته من به نمایندگی از کارگران، نامه را شخصا به دست رئیس جمهور دادم.

تحویل شخصی نامه به رئیس جمهور

رئیس هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: از وی درخواست کردم که پاسخ ۳ نامه کارگران را بدهد. پیش از این نامه جدید نیز ۲ نامه به رئیس جمهور نوشته بودیم.

خادمی زاده با اشاره به اینکه به رئیس جمهور گفتم در آخرین روزهای کاری دولت دهم پاسخ درخواست ها و نامه کارگران را بدهد گفت: رئیس جمهور در واکنش به درخواست مطرح شده اعلام کرد پاسخ نامه ها را خواهد داد.