ایران در رتبه ۱۰ جهان از نظر سرانه ذخایر نفتی

به گزارش افکارنیوز، ‌ آمارهای بین المللی از وجود نفت در ۱۰۶ کشور جهان خبر می‌دهد و ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفتی در جهان به شمار می‌رود.

اما اگرچه ایران پس از عربستان، ‌ ونزوئلا و کانادا رتبه چهارم جهان از نظر میزان ذخایر نفتی را به خود اختصاص داده است از نظر سرانه ذخایر در جایگاه دهم جای گرفته است.

کویت از نظر میزان سرانه ذخایر نفتی رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده است. به‌ازای هر فرد کویتی ۳۸ هزار و ۳۵۵ بشکه نفت در این کشور وجود دارد. پس از کویت، ‌ کشور امارات با سرانه ۱۸ هزار و ۴۰۳ بشکه در رتبه دوم و قطر با سرانه ۱۳ هزار و ۱۰۲ بشکه در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

کشور عربستان که بزرگترین دارنده ذخایر نفتی جهان شناخته شده است از نظر سرانه ذخایر نفتی رتبه بهتر از ۴ را به‌دست نیاورده است. سرانه ذخایر نفتی در این کشور ۹ هزار و ۹۷۱ بشکه برآورد شده است.

لیبی با ۸ هزار و ۵۶۵ بشکه، ونزوئلا با ۷ هزار و ۴۶۵ بشکه، کانادا با ۵ هزار و ۶۱ بشکه، عراق با ۴ هزار و ۵۹۷ بشکه و برونئی با ۲ هزار و ۶۹۰ بشکه به‌ترتیب در رتبه های پنجم تا نهم از این نظر قرار کرفته‌اند.

در ایران نیز که رتبه دهم را به خود اختصاص داده است به‌ازای هر نفر یک هزار و ۹۱۷ بشکه نفت وجود دارد. کل ذخایر نفتی ایران ۱۵۱.۲ میلیارد بشکه برآورد شده است.

میزان سرانه ذخایر نفتی در برخی کشورهای دیگر عبارت است از: قزاقستان یک هزار و ۷۱۲ بشکه، نروژ یک هزار و ۱۳۷ بشکه، روسیه ۴۲۱ بشکه، برزیل ۱۳۰ بشکه، بحرین ۸۵ بشکه، آمریکا ۶۶ بشکه، ایتالیا ۸.۵ بشکه، هند ۷.۴ بشکه، ترکیه ۳.۴ بشکه، و فرانسه ۱.۴ بشکه.