تکمیل خط‌آهن تهران - همدان تا پایان سال

به گزارش افکارنیوز، احمد صادقی اظهار داشت: امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، ۴۰۰۰ واحد مسکن مهر، ۶۰ کیلومتر از بزرگراه همدان - سنندج‌، ۶۲ کیلومتر بهسازی و آسفالت، ۱۲ کیلومتر راه روستایی و کمربندی شهری حاشیه کوه آبیدر‌ در استان کردستان به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: امروز بزرگراه ‌همدان - قروه به طول ۶۰ کیلومتر افتتاح شد که این مسیر در ادامه بزرگراه همدان سنندج است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این مسیر یکی از محورهای اصلی شریانی کشور است که غرب را به مرکز کشور متصل می‌کند، اضافه کرد: برای بهره‌برداری از این قطعه مسیر ۷۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

صادقی اضافه کرد: مجموع طول بزرگراه همدان - سنندج ۱۷۶ کیلومتر است که ۱۲۷ کیلومتر آن در حوزه استان کردستان قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره اهمیت این محور مواصلاتی اظهار داشت: ساخت این محور یکی از دغدغه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی بود که با بازگشایی مرزهای عراق، شاهد انجام ترانزیت سنگین کالا در این محور ترانزیتی خواهیم بود‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: عملیات اجرایی احداثاین بزرگراه‌ از سال ۸۵ آغاز شده است و تا سال ۸۹، تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: با فعال شدن این پروژه در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ بیش از ۷۰ درصد عملیات اجرایی بزرگراه مذکور انجام و محور به اتمام رسید که این بیانگر تلاش مضاعف دو سال اخیر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: آغاز این پروژه از محل اعتبارات استانی در سال ۸۲ بود و در سال ۸۴ به صورت رسمی در قالب پروژه‌های ملی ردیف اعتبار مشخص قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اضافه کرد: در این محور ۲ گردنه مهم «داشبلاغ» و «همه‌کسی» داشتیم که داشبلاغ در استان کردستان و همه‌کسی در استان همدان بود؛ این گردنه‌ها تردد را برای خودرو‌ها بخصوص در فصل سرد و بارش نزولات جوی مشکل کرده بود اما با اصلاح این گردنه‌ها و تبدیل مسیر به بزرگراه، ‌مشکل این محور برطرف و با کاهش سوانح رانندگی مواجه خواهیم بود.

* اتصال ریلی تهران - فامین - همدان ‌تا پایان سال

صادقی همچنین در خصوص عملیات اجرایی راه‌آهن تهران - فامین - همدان - سنندج، اظهار داشت: در این مسیر حدفاصل تهران تا همدان زیرسازی خط‌آهن به اتمام رسیده و ۴۰ کیلومتر ریل در مسیر نصب شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش سرعت عملیات احداثاین مسیر، اضافه کرد: در ادامه این خط‌آهن از همدان به سمت سنندج در قالب دو قطعه در حال اجرا بوده که زیرسازی در این دو قطعه شروع شده است که روند اجرایی مطلوبی دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه طول کل پروژه ۳۰۰ کیلومتر است، تأکید کرد: برنامه داریم تا پایان سال جاری این مسیر ریلی به همدان متصل شود و سال آینده با در نظر گرفتن اولویت، قطعه دوم این پروژه ریلی همدان به سمت سنندج فعال‌تر شود.

‌معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای خط‌آهن تهران - فامین - همدان - سنندج هزینه شده است، اضافه کرد: برای اتمام این مسیر ریلی نیازمند اختصاص حدود ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر خواهیم بود.

به گزارش فارس احداث ۶۰ کیلومتر از بزرگراه همدان - سنندج با اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال، ایمنسازی، بهسازی و روکش آسفالت ۶۲ کیلومتر از محورهای استان با اعتبار ۸۲ میلیارد ریال، احداث ۱۲ کیلومتر جاده بین شهری و روستایی با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال و احداث فاز اول کمربندی شهری حاشیه کوه آبیدر به طول ۱.۳ کیلومتر با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال از جمله پروژه هایی بودند که امروز به طور همزمان با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهرهبرداری رسید.