به گزارشافکارنیوز، گوشی ضد آب ۱۳۸ گرمی Xperia ZR، صفحه‌ای ۱۱ سانتی‌متری(۴.۵ اینچی) دارد و وزن آن به خوبی در تمام نواحی گوشی پخش شده است و کاربر می‌تواند تا ۳۰ دقیقه تا عمق یک متر گوشی را به زیر آب فرو ببرد.

این محصول یک گوشی نسبتا سبک با گوشه‌هایی منحنی شکل است که در زیر صفحه نمایش آن یک چراغ رنگی به چشم می‌خورد. در کناره‌های Xperia ZR دکمه‌های روشن شدن دستگاه، تنظیم صدا و شاتر دوربین گوشی قرار گرفته است. همچنین خروجی USB و هندزفری دستگاه در کناره‌ی آن قرار دارد.

اما در پشت دستگاه یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و یک فلاش ال ای دی در نظر گرفته شده، که اگرچه کیفیت مناسبی دارد اما تصاویر ثبت شده بوسیله Xperia ZR کمی بیش از اندازه سفیدی دارند و این موضوع ممکن است کمی کاربر را آزرده خاطر کند.

برادر این دوربین در جلوی گوشی بالای صفحه نمایش قرار گرفته و وضوح مناسبی را برای تماس‌های تصویری در اختیار کاربر می‌گذارد.

اگرچه صفحه نمایش این گوشی از کیفیت رنگ و روشنایی مناسبی برخوردار است اما به پای وضوح تصویر و کیفیت صفحه نمایش برادر بزرگتر خود یعنی Xperia Z نمی‌رسد.

صفحه نمایش Xperia ZR مجهز به فناوری ضدخش scratch - resistant glass بوده و این فناوری در برابر ایجاد خطوط سطحی روی صفحه نمایش گوشی جلوگیری می‌کند. همچنین این گوشی توانایی تحلیل ۱۰ انگشت روی صفحه نمایش خود را داراست.

اما یکی از نقاط مثبتی که شرکت سونی در Xperia ZR به کاربرده، استفاده از فناوری IP۵۸ برای جلوگیری از نفوذ آب و جلوگیری از آسیب گرد و قبار به گوشی است. عدد اول در این فناوری از میزان مقاومت گوشی در برابر گرد و قبار خبر می‌دهد این عدد به هر اندازه بزرگتر باشد، میزان مقاومت آن در برابر گرد و قبار بالاتر است.

سقف عدد اول می‌تواند تا شش افزایش پیدا کند. عدد دوم میزان مقاومت Xperia ZR در مقابل آب را بازگو می‌کند، سقف این عدد هشت بوده و عدد هفت که به این گوشی اختصاص یافته به معنای این است که کاربر می‌تواند تا ۳۰ دقیقه تا عمق یک متر گوشی را به زیر آب فرو ببرد.

اما از لحاظ سخت‌افزاریXperia ZR همانند برادر خود یک پردازنده ۱.۵ گیگاهرتزی چهار هسته‌ای دارد که می‌تواند تمامی برنامه‌ها را به راحتی اجرا کند. وظیفه نگهداری برنامه‌ها بصورت موقت، برعهده رم دو گیگابایتی گوشی است که بالاترین رم موجود برای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. پردازنده گرافیکی Xperia ZR قدرت بالایی دارد و در بررسی‌های انجام شده گوشی توانست یکی از سنگین‌ترین بازی‌های اندروید را اجرا کند.

حافظه داخلی گوشی ۸ گیگابات است که کاربر می‌تواند این ظرفیت را با استفاده از کارت حافظه تا ۳۲ گیگابایت افزایش دهد. این گوشی مجهز به ورژن اندروید ۴.۱ یا جلی‌بین بوده که از آخرین ورژن‌های این سیستم عامل به شمار می‌آید. طبیعی است که آخرین نسخه اندروید یعنی اندروید ۴.۳ به زودی برای این مدل به بازار عرضه خواهد شد.

عمر باتری دستگاه هم در حال مکالمه با شبکه‌های عادی ۱۱ ساعت و با شبکه‌های رایتل ۱۳ ساعت است. بطور متوسط با یک شارژ کامل کاربر می‌تواند تا یک و یا دو روز از گوشی استفاده کند.

Xperia ZR از شبکه‌های نسل سوم و نسل چهارم تلفت همراه پشتیبانی می‌کند و می‌تواند خود را با سیم‌کارت‌های رایتل سازگار کند. با توجه به امکانات گوشی، قیمت آن منطقی است البته نباید این موضوع را فراموش کرد که Xperia ZR قیمتی در حدود Xperia Z دارد و در بعضی از ویژگی‌ها از آن عقب افتاده است، البته این موضوع را می‌توان به جدید بودن این گوشی هم نسبت داد. به هر حال Xperia ZR گوشی با امکانات قابل قبول مناسب افرادی است که حاضرند برای خرید یک گوشی هوشمند پول خرج کنند.

یکی از نکات منفی که کاربر ممکن است هنگام کار با گوشی با آن مواجه شود، نداشتن سه دکمه خانه تنظیمات و بازگشت در قسمت پایینی گوشی است. شرکت سونی این میانبرها را بصورت مجازی و لمسی روی صفحه نمایش گوشی در قسمت پایینی در نظر گرفته است که گاهی اوقات نبود این دکمه‌ها کاربر را کلافه می‌کند.

البته نباید این نکته را هم از قلم انداخت که اگرچه Xperia ZR ضد آب است اما صفحه لمسی دستگاه در زیر آب و یا حتی زمانی که گوشی خیس است به درستی کار نمیکند. البته میتوان بوسیله دکمه عکاسی این گوشی تصاویر را تا عمق یک متر به ثبت رسانید.