تکمیل دو کریدور ترانزیتی شرق

به گزارش افکارنیوز،خیرالله خادمی با تأکید بر اینکه توسعه خطوط بزرگراهی از سیاست‌های اصلی دولت و وزارت راه ‌و شهرسازی است، اظهار داشت: توسعه پایدار با هدف ایجاد نگرش و بینش اقتصادی نسبت به مجموعه حمل و نقل کشور و ارائه راهکارهای اقتصادی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه اقتصاد حمل و نقل و توسعه پایدار فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به لزوم انجام پروژه‌های اقتصادی با هدف ارتقاء نقش حمل و نقل در اقتصاد کشور، اهمیت و جایگاه مباحثاقتصادی و لزوم تبیین جایگاه واقعی این بخش مهم اقتصادی، باید با تعریف و ارائه پروژه‌ها و طرح‌های کاربردی و مورد نیاز حمل و نقل کشور و جذب نیروهای متخصص و صاحب‌نظر ‌زمینه‌های لازم جهت بهینه‌سازی فعالیت‌های مختلف حمل و نقل را در کشور فراهم آورد.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها تأکید کرد: بخش اقتصاد حمل و نقل و توسعه پایدار در راستای مباحثاقتصادی به موضوعات توسعه پایدار و حفظ محیط زیست نیز توجه داشته و درصدد به حداقل رساندن اثرات نامطلوب توسعه حمل و نقل بر محیط زیست خواهد بود.

* لزوم توسعه بزرگراه‌های کشور در راستای ارتقاء ایمنی رانندگی


‌معاون‌ ساخت توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها‌ اظهار داشت: فعلاً فرهنگ حمل و نقل در ایران بر اولویت مدل جاده‌ای شکل گرفته است، طوری که بیش از ۹۴ درصد مسافران و بیش از ۹۰ درصد کالا از طریق حمل و نقل جاده‌ای جابه‌جا می‌شود.

خادمی ادامه داد: بنابراین اگر بخواهیم اقتصاد کشور را در حمل و نقل رونق دهیم و هم سایر بخش‌ها را در حمل و نقل پوشش دهیم و معضلات و چالش‌های حمل و نقل کشور را نظیر تصادفات و سوانح رانندگی را کاهش دهیم، باید ۲۵ هزار کیلومتری که ۷۵ درصد ترافیک کشور را پوشش می‌دهد، در خطوط رفت و برگشت تفکیک شود و چهار خطه شده و در قالب آزادراه و بزرگراه اجرا شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها تأکید کرد: در راستای کاهش سوانح رانندگی و رعایت مسایل ایمنی، باید فعالیت پایداری انجام شود که همان تفکیک خطوط است.

خادمی اضافه کرد: اغلب تصادفات رانندگی رخ به رخ است‌ بنابراین‌ اگر این جاده‌های کشور در خطوط رفت و برگشت تفکیک شوند، هم سرعت ارتقاء می‌یابد، ضمن آنکه جاده ایمن‌تر می‌شود و در راستای اقتصاد حمل و نقل، مصرف سوخت کمتر شده و با کاهش ترافیک و کاهش صرف زمان مواجه هستند؛ بنابراین اولویت این است که ۲۵ هزار کیلومتر جاده ۴ خطه کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۳ هزار کیلومتر جاده چهار خطه یا شش خطه آزادراهی و بزرگراهی در کشور داریم که زیر بار عبور هستند، ضمن آنکه باید ۱۲ هزار کیلومتر دیگر خط احداثشود.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها گفت: در حال حاضر حدود ۹ هزار و ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در کشور در حال احداثاست که برای تکمیل آنها حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

خادمی افزود: در حال حاضر ۲۰۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی نیز طراحی شده اما به مرحله اجرا نرسیده است، بنابراین از نظر مطالعات و از نظر آمادگی برای تحویل ۲۵ هزار کیلومتر جاده اصلی به بزرگراه مشکلی نداریم و تمامی عملیات‌های فنی، مطالعاتی، نظارتی و اجرا بومی‌سازی شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها ارتقای‌ ایمنی سیر جاده‌ای، کاهش بار ترافیکی و تصادفات، کاهش تولید آلایند‌ه‌های زیست‌محیطی، صرفه‌جویی در وقت و کاهش مصرف سوخت را از مزایای تکمیل بزرگراه‌ها و آزاد‌راه‌های کشور عنوان کرد.

* تکمیل کریدور ترانزیتی چابهار - مشهد - سرخس و چابهار - مشهد - باجگیران


خادمی در تشریح پروژه‌های بزرگراهی که بر سر مسیر‌های کریدور‌های اصلی ترانزیتی کشور قرار دارند، اظهار داشت: کریدور منطقه‌ای شمال - جنوب شرق کشور از مرز آغاز شده و در‌ مسیر چابهار نیک‌شهر زاهدان مشهد عبور کرده و سپس از مشهد دو شاخه شده و یک شاخه به سمت سرخس رفته و یک شاخه به سمت مرز باجگیران می‌رود.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها افزود: ‌بخشی از عملیات تکمیل این محور در کریدور ترانزیتی شمال‌ - جنوب شرق، احداثراه اصلی است که به اتمام رسیده است؛ ۵۰۰ کیلومتر این محور در قالب راه اصلی امسال افتتاح شد.

خادمی ادامه داد: طول کل این محور ۱۷۰۰ کیلومتر است که حدود ۵۰۰ کیلومتر آن بزرگراه است و بقیه نیز در قالب راه اصلی احداثشده و احداثراه دوم، به عنوان اولویت دوم وزارتخانه کماکان در دست اجرا است.

* احداثمسیر کوتاه‌تر از بندرعباس تا مشهد مقدس


معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها اضافه کرد: در بخش راه اصلی پروژه مسیر بندرعباس سیرجان کرمان دیهوک فردوس مشهد سرخس در دست اجرا است.

خادمی ادامه داد: طول این محور ۱۷۰۰ کیلومتر است و هدف داریم با تکمیل آن، راه میانبری از بندرعباس تا مشهد مقدس داشته باشیم.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها با بیان اینکه این محور ۸۸۰ کیلومتر راه اصلی تمام شده دارد، گفت: ۷۲۰ کیلومتر این محور بزرگراه است و در طول حدود ۱۰۰ کیلومتر عملیات اجرایی در محدوده دیهوک تا فردوس و محدوده سرخس تا مشهد در حال احداثاست.

خادمی با اشاره به اینکه برنامه اجرایی برای اتمام این پروژه پایان سال ۹۳ است، افزود: منابع لازم برای اتمام این مسیر حدود ۱۲۰ میلیارد تومان خواهد بود.

* کاهش چشمگیر مطالبات پیمانکاران / همه منابع را برای اجرای مهر ماندگار به کار بردیم


معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها تصریح کرد: طرح عظیم مهر ماندگار و اختصاص اعتبار ویژه به این طرح موجب شد که در سال جاری بسیاری از پروژه‌های ضروری را مورد بهره‌برداری قرار دهیم که این امر در تاریخ کشور رکورد محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: با اجرای پروژه‌های مهر ماندگار مطالبات پیمانکاران تا حد چشمگیری کاهش یافت و همین امر موجب به وجود آمدن انگیزه بیشتر برای پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها شد.

خادمی با بیان اینکه منابع انجام پروژه‌های نیمه تمام از محل بودجه عمومی، فروش اوراق مشارکت، فروش سهام کارخانجات دولتی و منابع صندوق توسعه ملی تأمین شد، تصریح کرد: اتمام پروژه‌های نیمه تمام در بخش حمل و نقل موجبات توسعه و پیشرفت اقتصادی مناطق مربوط به پروژه را فراهم می‌کند.

معاون ساخت و توسعه راه‌‌ها و بزرگراه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: قطعاً این امر به رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی(GDP) کشور و مناطق مذکور می‌انجامد ضمن آنکه شاهد تحولات اقتصادی مطلوبی در مناطق مختلف کشور هستیم.

خادمی با بیان اینکه کمبود منابع مالی در بخش توسعه زیرساختها موجب کندی پیشرفت برخی از پروژههای مهم و سراسری در کشور شده بود، افزود: با اجرایی شدن مهر ماندگار و حمایتهای مالی و مساعدتهای دولت، جهش بزرگی در سرعت ساخت پروژهها ایجاد شد.